تهران- ایرنا- علی شمسی‌پور در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری گفت: دانشگاه تبریز، گفت‌وگوها را در دانشگاه‌ها آغاز کرد و با همین رویکرد توانست مسائل را حل کند. ما باید به سمت گفت‌وگو برویم تا فاصله‌ها را برطرف کنیم و به وحدت ملی برسیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، علی شمسی‌پور امروز پنجشنبه در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: در یکسال گذشته با بحران‌هایی مواجه شدیم که طی ۴۳ سال بعد از انقلاب بی‌نظیر است و من بحران‌هایی با این شدت و عمق و در یک بازه زمانی کوتاه ندیده بودم. آشوبی که در کشور اتفاق افتاد و دامن دانشگاه‌ها را هم گرفت، در بعضی ابعاد نظیر نداشت.

سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به وقایع اخیر از جمله از سرگیری آموزش حضوری، مسئله حقوق اساتید و آیین‌نامه نقل‌ و انتقال فرزندان هیأت علمی، هرکدام را دارای ویژگی‌های مشخصی دانست که از بعضی لحاظ تاریخی و بی‌نظیر بود.

وی از بحران‌های مالی برای تأمین تغذیه دانشجویان و حقوق کارکنان نیز به‌عنوان یکی از مشکلات کم‌نظیر رؤسای دانشگاه‌ها در این مدت یاد کرد و گفت: اتفاقی که در دو سه ماه اخیر درگیر آن بودیم، در مقایسه با بحران‌های سال ۷۸ و ۸۸ و مسائل سال ۹۶ و ۹۸ و ۱۴۰۰ یک اتفاق عجیب و یک جنگ ترکیبی بود و ما در خط مقدم این جنگ قرار گرفتیم. تمامی ظرفیت‌های استکبار جهانی روبه‌روی جمهوری اسلامی قرار گرفتند و هنرمندان و ورزشکاران بزرگ آن‌ها در تمام ابعاد فرهنگی و رسانه‌ها حضور داشتند.

شمسی پور مدیریت این شرایط را کارنامه‌ای درخشان برای وزارت علوم دانست و تلاش حراست‌ دانشگاه‌ها و معاونان آموزشی برای تشکیل کلاس‌ها و مبارزه با فشار رسانه‌ای دشمن به‌منظور تعطیل‌کردن کلاس‌ها، را یک موفقیت دانست.


سخنگوی وزارت علوم بر ادامه اجرای برنامه‌ تحولی دولت سیزدهم، برنامه‌های پنج‌گانه وزارتخانه و برنامه‌های محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد و از وزیر علوم و رؤسای دانشگاه‌ها به دلیل مدیریت وقایع اخیر تشکر کرد و از مدیران دانشگاه‌ها خواست با توجه به شرایط و ملاحظات دانشگاه خود با سیاست کلان وزارت علوم همراهی کنند.

وی با بیان اینکه برخی دانشگاه‌ها در اوج بحران و درگیری‌ها دست به کارهایی بزرگ زدند و نوآوری کردند، گفت: دانشگاه تبریز، گفت‌وگوها را در دانشگاه‌ها آغاز کرد و با همین رویکرد توانست مسائل را حل کند. ما باید به سمت گفت‌وگو برویم تا فاصله‌ها را برطرف کنیم و به وحدت ملی برسیم. گفت‌وگو باید در دانشگاه‌ها ساری و جاری شود.

شمسی‌پور خاطرنشان کرد: توجه ویژه به مسئله حجاب و عفاف باید به صورت یک سیاست واحد در دانشگاه‌ها پیگیری شود و باید به‌سرعت به وضعیت گذشته برگردیم.

سخنگوی وزارت علوم درباره محور برگزاری اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها گفت: اجلاس گذشته با محور برگزاری آموزش حضوری در شهریورماه سال جاری برگزار شد. محور اجلاس کنونی عبارت از سنجش و آموزش عالی است. سرآمدی فرهنگی، سرآمدی پژوهشی و سرآمدی آموزشی در کانون توجه قرار گرفته است که با آیین‌نامه‌های جدید می‌توان به آن‌ها دست یافت.