به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن بن محمد میکالی مردی بود آزاده؛ وزیر خوشنام سلطان محمود غزنوی که مسعود ناخلف، او را بر دار کشید؛ روایتگری کم نظیر ابوالفضل بیهقی، نام "حسنک وزیر" را در تاریخ ایرانی - اسلامی بلنداوازه و جاویدان کرده و آنچه از دیگری بر جای ماند، نام ننگی همیشگی.
به قول کارگردان "نمایش ساتوردار اگر قرار باشد یک همانند آشناتر برای حسنک نام ببریم او "امیرکبیر دوره غزنویان" بوده است؛ وزیری خوشنام که همه عمر در خدمت به خلق و بهبود امور گذراند و به دست کینه و حسد دربار غزنوی و با بهانه جعلی قرمطی گری بر سر دار رفت.
"مرد مرگ آگاه، در عشق میمیرد" و "هر چه مردی بزرگتر، مرگ او بزرگتر"؛ اینها دیالوگهای قصاری است از بازآفرینی روایت بیهقی که امروز گروه تئاتر قلم در جشنواره تئاتر منطقهای بوشهر به نمایش گذاشتند.
باز آفرینی این اثر ادبی کلاسیک و فاخر از یک واقعیتی تاریخی بدون شک برداشتهایی آموختنی برای مخاطب امروز دارد تا ضمن آشنایی با مردان مرد ایرانی و غنای هویت ایرانی و اسلامی، مانایی آزادمردان درتاریخ یادآور شود.
کارگردان نمایش ساتوردار که خود در نقش حسنک وزیر نیز نقش آفرینی میکرد درباره این اثر نمایشی به خبرنگار ایرنا گفت: نویسنده از این فصل تاریخی داستانی را بیرون کشیده و برای اجرا شخصیتپردازی کرده است؛ برخی از شخصیت های نمایش به واقع وجود داشتهاند و برخی برای نمایشی شدن داستان زاییده ذهن نویسندهاند.
به روایت هاشم مهری، سلطان مسعود غزنوی از آنجا که وزیر خوشنام پدر، او را جانشینی شایسته برای سلطنت بر ایران نمیدانسته، از او کینه به دل داشت و در این میان شخصی به نام بوسهل که وزیر او بوده نیز به دلیلی که به روشنی در تاریخ مشخص نیست نسبت به حسنک حسدی دیرینه داشته و حتی بیش از سلطان به از میان برداشتن این آزادمرد راغب و در این جنایت مشوق اوبوده است.
آنطور که کارگردان و بازیگر ساتوردار گفت: نویسنده از این خلا استفاده کرده و عامل عشق را به عنوان بهانه این حسد در داستان جای داده است.
مهری هدف از گزینش این داستان تاریخی برای نمایش را نکات آموزنده ای دانست که میتواند برای مخاطب امروز داشته باشد.
بازآفرینی روایت به دار کشیدن حسنک؛ تلاشی برای پاسخ به چالش هویتی امروز
نویسنده نمایش ساتوردار که با کسب رتبه نخست در جشنواره استانی تئاتر خوزستان و از شوشتر به بوشهر آمده بود، نیز معتقد است که مساله ای که امروز در کشور با آن دست به گریبا ن هستیم چالش هویت است و به این دلیل باید در راستای احیای هویت ایرانی و اسلامی تلاش شود.
ابوالقاسم غلامحیدر به ایرنا گفت: در این اثر نگاهی دوباره و مجدد بر اساس نیاز زمانه به این داستان کلاسیک صورت گرفته و تلاش شده تا هویت ایرانی و شاخصههای آن در این داستان قید شود.
او ادامه داد: علاوه بر این وجوه نمایشی داستان استخراج شده و شخصیت و صحنه پردازیهای نمایشی در آن صورت گرفته تا از قصه به نمایش تبدیل شود؛ در نهایت نیز با همت گروه اجرای خوبی داشت.
به اعتقاد این نویسنده و پژوهشگر آثار ادبی، امروز بازخوانی این آثار در راستای احیای هویت ایرانی – اسلامی بسیار مهم است و جای آن نیز در قصهها است؛ برهمین اساس این نمایشنامه یکی از چند اثری است که از این نوشتههای کلاسیک اقتباس شد.
در همه زمان اجرا، میشد از چهرههای حاضرانِ ایستاده و نشسته به تماشای ساتوردار آثار جذب و اشتیاق را یافت؛ هرچند به احتمال بالا بسیاری از این مخاطبان پیشتر روایت بر سر دار رفتن حسنک وزیر را شنیده یا دست کم در کتابهای درسی خود خوانده بودند اما این واقعیت به هیچ وجه از اثرگذاری و جذبه بازآفرینی شوشتریها نمیکاست.
روایت بازیگر ساتوردار از جشنواره تئاتر منطقهای بوشهر
در پایان اجرا فرصتی فراهم شد تا با بازیگر زن نقش اول این نمایش به گفت وگو بپردازیم. نرگس افراسیابی از تنوع بالای نمایشهای روز نخست گفت، طوریکه هیچ ۲ نمایشی شبیه به هم و از یک سبک نبودهاند.
او نکته مثبت دیگر این دوره از جشنواره منطقهای تئاتر فجر را حضور داوران در هنگام اجراها دانست و ادامه داد: این حضور بسیار مهم است چرا که اجرا را از نزدیک میبینند و بر اجرای بازیگر تاثیر بسیار خوبی دارند؛ در این صورت هنرمندان خود را در آزمونی میبینند و برای سربلندی همه تبلاش خود را میکنند.
این بازیگر برگزیده خوزستانی حضور هنرمندان استانها در این دوره از جشنواره را "فوقالعاده" و آثار را قوی توصیف کرد و گفت: امیدوارم هنرمندان به نسبت زحمتی که کشیدهاند نتیجه بگیرند.
نمایش ساتوردار، نمایش برگزیده جشنواره استانی خوزستان به کارگردانی هاشم مهری و نویسندگی ابوالقاسم غلام حیدر است.
نرگس افراسیابی، زیبا صادقی، هاشم مهری، محسن موذن، شاهین عباسپور و مهدی محجوب بازیگران نقش آفرین در این نمایش هستند، ایلیا غلام حیدر موسیقی و محمدحسین حاجیپور نورپردازی این اثر را به عهده دارند.
زاخار خروپف لای پرونده مستنطق، مرثیهای برای چاقویی که گلوی اسماعیل را برید، نصرت، اسب قاتلین، آگنی تاژ و کپسول از دیگر اجراهای دومین روز جشنواره تئاتر منطقه 2 کشور در بندر بوشهر و شهر برازجان دشتستان است که تا ساعت ۲۱ ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، جشنواره بینالمللی تئاتر فجر طی ۹ سال اخیر در بخش مسابقه بزرگ صحنهای؛ سهم مهم از آثار خود را از میان خیل تولیدات هنرمندان تئاتر سراسر کشور که در جشنوارههای تئاتر استانی حضور داشتهاند، انتخاب میکرد.
اما پیش از آن زمان و در سالهای برگزاری جشنواره تئاتر فجر مناطق؛ شاهد حضور آثار برگزیده جشنواره تئاتر استانها و رقابت آنها با یکدیگر در این رویداد بودیم و در نهایت آثار منتخب هیات داوران در جشنواره تئاتر فجر مناطق به عنوان خروجی نهایی تئاتر استانهای کشور به جشنواره بینالمللی تئاتر فجر راه پیدا میکردند.
تا آنکه بار دیگر و همزمان با تغییرات صورت گرفته در چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بار دیگر بنا به پیشنهاد کوروش زارعی دبیر این دوره جشنواره تئاتر فجر و کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهد احیای جشنواره تئاتر فجر مناطق و برگزاری بیستوهفتمین آن هستیم.
بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر منطقه ۲ کشور با حضور گروههای نمایشی از هفت استان روز چهارشنبه به میزبانی مجتمع فرهنگی هنری ۹ دی بوشهر گشایش یافت.
در این جشنواره ۱۵ نمایش از استانهای هرمزگان، بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری و خوزستان در مجتمع فرهنگی هنری ۹ دی بوشهر و یک گروه از استان فارس در پلاتو استاد فخری مجتمع فرهنگی شهید شاهینی برازجان در مدت سه روز آثار خود را به نمایش میگذارند.
حضور بانوان در بیست وهفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور فعال و پویا است