تهران-ایرنا- رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی پس از گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود، از نشست احتمالی سه جانبه میان خود و رئیس جمهوری های روسیه و سوریه خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه درباره پرونده از سرگیری روابط با دمشق و روند تحولات در این زمینه اظهار داشت: ما یعنی روسیه، ترکیه و سوریه روندی را آغاز کرده‌ایم و طبق این روند، وزرای خارجه سه کشور دیدار خواهند کرد.

وی افزود: بسته به تحولات، ما سران نیز گرد هم خواهیم آمد.

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی امروزش با ولادیمیر پوتین همتای روس خود نیز گفت: امروز تماسی با زلنسکی پیرامون گفت‌وگو با پوتین و نحوه تلطیف روابط روسیه و اوکراین خواهم داشت.

رئیس جمهوری های ترکیه و روسیه روز پنجشنبه در یک تماس تلفنی پیرامون مسائل مختلف از جمله تقویت روابط دوجانبه، تکمیل نقشه راه «هاب گازی» ترکیه، بحران سوریه و شرایط در اوکراین گفت‌وگو کردند.

اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرد که آنکارا در حال تقویت زیرساخت‌ها برای تبدیل ترکیه به یک هاب گازی است و با تکمیل نقشه راه آن در سریعترین زمان ممکن، گام‌های متمرکزی در این خصوص برمی‌دارد.

وی همچنین اظهار داشت که درخواست‌ها برای گفت‌وگو و مذاکره میان مسکو و کی‌یف برای دستیابی به صلح، باید از طریق یک آتش بس یک جانبه حمایت شود.

اردوغان در این مکالمه تلفنی به ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه گفت: زمان آن رسیده‌ است که گام‌های متمرکز به منظور پاکسازی سوریه از گروه‌های تروریستی «پ. ک. ک»، «وای پی گ» و «پی وای دی» به خصوص در مناطق شمالی نزدیک به مرز ترکیه برداشته شود.

بر این اساس، شبکه خبری راشاتودی نیز نوشت: اردوغان در این گفت‌وگو بر لزوم برداشتن گام‌های سیاسی از طرف رهبران سوریه در راستای عادی ‌سازی روابط تاکید کرد.