زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت:در حال حاضر پرونده دریافت مستمری بیش از ۱۴ هزار و ۵۸۲ مددجوی تحت پوشش بهزیستی به ۴۰ مرکز مثبت زندگی واگذار شده است.

سلمان حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مراکز می‌توانند با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی، جذب مشارکت خیران را داشته باشند و مشارکت های مردمی را در راستای دستورالعمل‌ها برای مددجویان همان مراکز هزینه کنند.

وی تاسیس و فعالیت مراکز مثبت زندگی را اقدامی ارزشمند در راستای ارائه محله محور خدمات به مددجویان عنوان کرد و گفت: با توجه به محله محور بودن اینگونه مراکز مددجویان می توانند در کوتاه ترین زمان به خدمات سازمان بهزیستی دسترسی پیدا کرده و مددکار نیز در کوتاه ترین زمان و به راحت ترین شیوه خدمات خود را ارائه دهد.

این مسوول به فعالیت ۴۰ مرکز مثبت زندگی و ارائه ۲۲ خدمت به جامعه هدف اشاره کرد و گفت: چون این مراکز در محل سکونت مددجویان بهزیستی هستند، مددجو به راحتی در همسایگی خود می‌تواند از خدمات بهزیستی بهره‌مند شود که در این راستا باید اصل رازداری حرفه‌ای، تکریم ارباب رجوع و حفظ شان و کرامت مددجو به عنوان مهمترین اصول در سرلوحه کار مددکاران قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مددکاران موظف هستند هر ۶ ماه یکبار بازدید حضوری از منازل مددجویان داشته باشند و تغییرات احتمالی را در پرونده مددجو به ثبت برسانند، خاطرنشان کرد: ۱۸ مرکز در شهرستان زنجان، ۱۰ مرکز در شهرستان خدابنده، سه مرکز در شهرستان ابهر، ۲ مرکز در شهرستان خرمدره، یک مرکز در سلطانیه، ۲ مرکز در طارم، ۲ مرکز در ایجرود و ۲ مرکز در شهرستان ماهنشان در ساعات اداری به مددجویان خدمات ارائه می دهند.

حسینی با اشاره به دیگر خدمات مراکز مثبت زندگی، گفت: آگاه‌سازی برای پیشگیری از معلولیت‌ها، غربالگری سطح یک پیشگیری از معلولیت‌ها، ارجاع و پیگیری شامل غربالگری بینایی، شنوایی، اختلالات ژنتیک و اتیسم، انجام استعلامات و پیگیری‌های مورد نیاز جهت صدور و تمدید موافقت اصولی، پروانه تاسیس، پروانه فعالیت و پروانه مسوول فنی مراکز و موسسات غیر دولتی، اطلاع رسانی و معرفی خدمات سازمان، همکاری در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های جدید سازمان و جلب مشارکت‌های مردمی اعم از نقدی و غیر نقدی به جامعه هدف از دیگر خدمات مراکز مثبت زندگی است.