تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر این‌که چاره کار نوسازی در بافت‌های فرسوده‌، مردمی‌سازی است گفت: با توجه به گذشت حدود دو ماه و نیم از ابلاغ بسته تشویقی شهرسازانه به شهرداری‌های کشور، شاهد اتفاقات بسیار خوبی در روند نوسازی محلات هدف بازآفرینی شهری به‌ویژه تهران هستیم.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، محمد آیینی در برنامه فرامتن شبکه افق افزود: برای نمونه رشد صدور پروانه ساختمانی در محلات هدف در پائیز امسال به طور متوسط ۵۷ درصد و در بعضی از مناطق ۸۵ درصد در مناطق مختلف شهرداری تهران شاهد هستیم.

وی اظهار داشت: پایین بودن توان اقتصادی ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهری که عموماً از دهک‌های کم‌درآمدی به شمار می‌آیند از عوامل کند بودن نوسازی این مناطق به شمار می‌آید.

آیینی با دعوت از سازندگان، توسعه‌گران و انبوه‌سازان در مشارکت با ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهری برای کمک به دولت و شهرداری‌ها در نوسازی افزود: از مجموعه سازندگان، توسعه‌گران، انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم که با استفاده از ظرفیت‎ها و پتانسیل‌های فنی‌، مالی و اجرایی در راستای نوسازی محلات هدف شهری با ساکنان و مالکان این مناطق شریک شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین تاکید کرد به دلیل وسعت و حجم بالای کار در بافت‌های فرسوده‌، دولت و شهرداری‌ها به‌تنهایی قادر به انجام کار نوسازی نیستند و چاره کار نوسازی در بافت‌های فرسوده‌، مردمی‌سازی است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه راهبرد دولت سیزدهم در بافت‌های فرسوده حفظ جان ساکنان در محلات هدف و در مرحله بعد ایجاد ظرفیت جدید برای تولید مسکن در این بافت‌ها در جهت تعادل‌بخشی در عرضه و تقاضای مسکن و در نتیجه کاهش قیمت مسکن و تامین سرپناه برای اقشار مختلف جامعه است، گفت: دولت با ارائه بسته‌های تشویقی جامع به سازندگان و ساکنان در محلات هدف بازآفرینی شهری از موضوع مردمی‌سازی در بافت‌های فرسوده حمایت کامل دارد.

وی خاطرنشان کرد: کاهش هزینه‌های غیرساختمانی در بافت‌های فرسوده شامل بوروکراسی اداری، ارائه تخفیفات لازم در صدور پروانه ساختمانی، پایان کار و انشعابات آب‌، برق و گاز به عنوان محور نخست بسته تشویقی شهرسازانه به شمار می‌آید.

آیینی گفت: هم اکنون شهرداری‌ها برای صدور پروانه ساختمانی مکلف هستند تا ۵۰ درصد تخفیف بدهند که در برخی موارد این تخفیف‌ها به ۱۰۰ درصد هم می‌رسد.

وی افزود: خوشبختانه در زمینه تسهیلات اداری تاکنون شهرداری‌ها همکاری خوبی داشته‌اند و به طور میانگین ۸۵ درصد تخفیف به متقاضیان ارایه شده است.

به گفته آیینی، در صورتی که تخفیف‌های ارائه شده به سازندگان و توسعه‌گران از سوی شهرداری‌های سراسر کشور کمتر از ۵۰ درصد باشد، یا زمان صدور پروانه ساخت طولانی شود و یا بسته‌های تشویقی شهرسازانه مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از سوی شهرداری مورد توجه قرار نگرفت، متقاضیان می‌توانند شکایت‌ها و گزارش‌های خود را از طریق تارنمای شرکت بازآفرینی شهری ایران به آدرس (www.udrc.ir) و یا به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۶۱۲ اطلاع دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یادآوری کرد: متاسفانه به طور متوسط صدور پروانه ساختمانی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در تهران حدود ۸ ماه و در سایر شهرهای کشور ۶ ماه زمان می‌برد که باید این مدت کاهش پیدا کند.

وی افزود: در شهرداری تهران عزم و اراده بر این است که در قالب قرارگاه جهادی مسکن، صدور پروانه ساختمانی در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری به دو ماه کاهش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که بافت‌های فرسوده شامل محدوده‌هایی هستند که سه شاخصه اصلی نفوذناپذیری، ناپایداری و ریزدانگی را دارا هستند، گفت: بافت‌های میانی شهرها به عنوان مستعدترین فضا برای بدترین فاجعه‌های انسانی و مالی در صورت وقوع زلزله هستند.

وی خاطرنشان کرد: در محلات فرسوده بعضاً شاهد معابر کمتر از دو متر هستیم که امکان تردد خودروی‌های امدادی و خدمات‌رسان در آنها وجود ندارد، هدف این است با استفاده از بسته‌های تشویقی عرض این معابر به میزان لازم برای تردد خودروهای امدادرسان افزایش یافته و پارکینگ و خدمات شهری مناسب در این محلات ارایه شود.

آئینی با بیان اینکه بسته تشویقی شهرسازانه می‌تواند سرعت بخشی لازم به نوسازی بافت‌های فرسوده را بدهد، گفت: در بسته تشویقی شهرسازانه موضوع بن‌بستی برای دریافت صدور پروانه ساختمانی وجود ندارد به این ترتیب که پلاک فرسوده یا با پلاک هم‌جوار خود امکان تجمیع دارند یا ندارند اگر امکان تجمیع نباشد و یا پلاک فرسوده از سه طرف به کاربری‌های عمومی نظیر درمانگاه، مدرسه، بانک و غیره متصل باشد این پلاک‌ها حتی کمتر از حدنصاب تفکیک (کمتر از ۵۰ متر) باشند، می‌توانند پروانه ساخت دریافت کنند.

وی افزود: در بافت‌های فرسوده، پلاک‌هایی هستند که حدنصاب تفکیک را دارند یا پس از تجمیع با پلاک فرسوده مجاور به حدنصاب تفکیک همان شهر می‌رسند در این شرایط علاوه بر اینکه یک طبقه تراکم تشویقی به آنها تعلق می‌گیرد، این پلاک‌ها از تسهیلات مربوط به پارکینگ برخوردار می‌شوند. در این گروه بالکن در تراکم مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد.

آئینی گفت: سازندگانی که در مقیاس محله محور اقدام به نوسازی می‌کنند علاوه بر اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل برای آنان در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها