کرمان- ایرنا - مدیرکل دامپزشکی کرمان با بیان اینکه واکسیناسیون تب مالت یا بروسلوز در دامها هر سال در این استان توسط دامپزشکی انجام می شود گفت: حدود ۷۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین از ابتدای امسال تاکنون در کرمان در راستای پیشگیری از ابتلا به تب مالت واکسینه شده اند.

به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، حسین رشیدی افزود: بروسلوز (تب مالت) به عنوان یکی از مهمترین بیماری های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود که منجر به از دست رفتن ارزش اقتصادی دام های مبتلا و همچنین موجب ابتلای انسان می‌شود.

وی بیان کرد: بروسلوز یا تب مالت یک بیماری باکتریایی مشترک بین انسان و دام است که عامل آن می تواند دام‌های اهلی بویژه بز، گوسفند، گاو، شتر و سایر حیوانات را آلوده کند و دام آلوده باکتری را از شیر، ادرار و ترشحات رحمی هنگام سقط یا زایمان دفع می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: این بیماری در انسان علائم مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل اشاره کرد که می‌تواند پس از چند هفته تا چند ماه، از بین برود و دوباره نمود پیدا کند و در برخی افراد تب مالت می‌تواند مزمن باشد و علائم و اثرات آن تا چندین سال ادامه یابد.

وی با اعلام اینکه پیشگیری از این بیماری از جمله اولویت‌های مبارزه با بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور است، بیان کرد: واکسیناسیون دام ها، شناسایی و حذف دام‌های آلوده و بخصوص آموزش افراد جامعه و دامداران از مهمترین راه های کاهش بیماری در جمعیت حیوانی و انسانی است.

رشیدی با اشاره به مصرف شیر و فرآورده‌های آن به صورت تازه و غیرپاستوریزه توسط برخی همشهریان، افزود: مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه، تماس مستقیم با ترشحات دام آلوده، عدم رعایت مسائل بیوسکوریتی در دامداری، حمل و نقل غیرمجاز دام از مناطق آلوده به داخل استان و ذبح غیربهداشتی دام از جمله مهم‌ترین عوامل ایجاد و گسترش بیماری تب مالت است.

وی با اشاره به اینکه دام‌هایی که به بیماری تب مالت مبتلا شده‌اند باید از گله حذف شوند، گفت: این بیماری در دام از لحاظ بالینی علائم مشخصی ندارد و سقط جنین، ناباروری و کاهش تولید شیر از عمده ترین علائم بیماری بروسلوز در دام است و تنها راه مبارزه با آن پیشگیری از طریق واکسیناسیون توسط دامدار است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود: مصرف نکردن شیر و لبنیات غیرپاستوریزه و گوشت فاقد مهر و لیبل بهداشتی، استفاده از تجهیزات حفاظتی همچون دستکش و ماسک هنگام تماس با دام از جمله اقدامات مهم در پیشگیری از بروز بیماری تب‌مالت است که شهروندان باید این موارد را رعایت کنند.