به گزارش یکشنبه خبرنگار اعزامی ایرنا، این پل دارای ۹ دهانه ۲۰ متری بوده که برای احداث آن ۱۳۹ میلیارد و ۲۹۵ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۵۷۴ ریال قراداد اولیه بسته شد که در مجموع ۳۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و اینک در کمتر از 2 سال آماده بهرهبرداری است.
تاکنون ۲۵ میلیارد تومان برای این پل ابلاغ شده و تخصیص یافته که پنج میلیارد تومان از محل سفر رییس جمهور و ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان راهداری است که ۱۰ میلیارد تومان آن در سال ۱۴۰۱ بوده و در تسریع تکمیل پل نقش بسزایی داشته است.
عرض پل ۹ دهانه چارک افزون بر ۱۱ متر و طول آن ۱۸۰ متر است که طول طرفین پل ۴۵۰ متر و طول کل طرح ۶۳۰ متر است.
این پل برای دسترسی به جزیره کیش و بندر چارک به خصوص در زمان بارندگی و طغیان رودخانه فصلی بسیار حایز اهمیت است و علاوه بر جلوگیری از راهبندانهای طولانی مدت در هنگام بارندگی و جاری شدن سیل که سرچشمه آنها عمدتا در استان فارس قرار دارد، باعث رفع مقطع حادثه خیز ابتدای محور در محل آبنمای قدیمی چارک، اصلاح مسیر، ایمنسازی مسیر و کاهش استهلاک ترافیک عبوری باتوجه به ترافیک بسیار این محور برای دسترسی زمینی به شهر چارک، بندر آفتاب، جزیره کیش و روستاهای تابعه بخش شیبکوه شهرستان بندرلنگه می شود.
قابل ذکر است ترافیک سالیانه محور چارک طبق آمار ثبت شده در تردد شمار محور مذکور، در یک سال گذشته یک میلیون و ۱۹۲ هزار و ۸۲۰ وسیله نقلیه بوده است و متوسط ترافیک روزانه آن سه هزار و ۲۶۸ وسیله نقلیه است که ۲۵ درصد را وسیلههای نقلیه سنگین و ۸۵ درصد دیگر را وسیله نقلیه سبک تشکیل میدهند.
از سویی این پل با توجه به نزدیکی اش به کریدور شرقی غربی یا کریدور ساحل جنوبی کشور و دسترسی وسایل متردد در آن به جزیره کیش حایز اهمیت بسیاری است.
کریدور ساحلی جنوب کشور شامل هزار و ۶۴۶ کیلومتر در استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است،این کریدور که به طول یکهزار و ۶۴۶ کیلومتر از مرز شلمچه آغاز میشود و تا گواتر در سیستان و بلوچستان ادامه دارد.
کریدور ساحلی جنوب نقش کلیدی در ارتقای ایمنی حمل و نقل و تجارت ایفا میکند.
تمامی طرحهای واقع در کریدور جنوب به دلیل راهبردی بودن و وجود منابع نفتی و زیرزمینی این منطقه از کشور حائز اهمیت هستند و از این رو به عنوان طرحهای مهم حوزه بزرگراهی محسوب میشوند.
کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور موجب ارتباط تجاری میان بنادر ایران با بندر گواتر و سایر بنادر مهم خلیج فارس و دریای عمان بوده و تکمیل شدن این کریدور باعث افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت منطقه، توسعه صنعت گردشگری در کشور و تکمیل بخشی از جاده ابریشم قرن جدید از چین تا اروپا میشود و بدین ترتیب تمامی وسایل نقلیه تردد کننده میتوانند از آن برای رفتن به جزیره کیش استفاده کنند.