به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمد اسحاقی روز یکشنبه در نشست بررسی مشکلات صادرکنندگان آستارا اظهار کرد: آستارا جغرافیای خاص است که منحصر به گیلان نیست و متعلق به جغرافیای ایران میباشد؛ این شهرستان دروازه تجارت ایران با آذربایجان و روسیه است و باید زیرساختهای مورد نیاز برای این مهم به هر نحو ممکن از دستگاههای ملی مطالبه شود.
وی با اشاره به اینکه کسی که برنامه نداشته باشد کارنامه ندارد، افزود: همت و دغدغه این است کارها در این زمینه هدفمند و نتیجهگرا جلو برود و بر اساس توافق مسئولان ۲ کشور، باید عبور روزانه ۲۴۰ کامیون از مرز به ۴۰۰ دستگاه افزایش یابد و اگر قراردادهای منعقد شده به اجرا درنیاید، خیانت است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان بیان کرد: البته اگر همه ظرفیتها را استفاده کنیم، باز ۵۰ درصد کار به آنسوی مرز بازمیگردد که چگونه برخورد کرده و امکانات مورد نیاز را فراهم کنند و از این رو اگر دیپلماسی اقتصادی به درستی شکل نگیرد، باز زیانده خواهیم بود.
وی اضافه کرد: با این وجود باید هوشمندانه کار کنیم و دستگاههای ذیربط موظف به رفع مشکلات مربوط به حوزه مسئولیت خود هستند که در این راستا باید تجهیزات مورد نیاز گمرک آستارا تا پایان سال تامین شود.
اسحاقی عنوان کرد: مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان نیز با بیمهها مکاتبه داشته و ضمن درمیان گذاشتن مشکلات صادرکنندگان، نتیجه را منعکس نماید و اگر موارد دیگری مرتبط با بیمه نیازمند رایزنی و مکاتبه بود، با محوریت فرمانداری آستارا پرسش و پاسخ لازم انجام شود.
وی گفت: استقرار سیستم هوشمند در کلیه مراحل از نوبتدهی تا شمارهخوانی باید انجام شود و همه دستگاهها فعالیت خود را از حالت دستی به سامانهای و قابل رصد تبدیل کنند و با محوریت راهداری و حمل و نقل جادهای تلاش نمایند تا سامانه نوبتدهی به کامیونها جهت مراجعه به گمرک آستارا دیجیتالی شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با تاکید بر تسریع در تجهیز کارگاه عمرانی پروژه مرمت پل مرزی افزود: باید این پروژه در اولویت قرار بگیرد، چرا که ما مسیری جز این نداریم؛ از طرف دیگر باید مطالبات مرتبط با طرف آذربایجانی نیز توسط دستگاه دیپلماسی پیگیری شود.
وی بیان کرد: پیشتر در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی گیلان مصوبهای در مورد تسریع صدور دوزبلاغ داشتیم که با وجود مکاتبه ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان، به نتیجه نرسید که انتظار میرود تا ۲ هفته آینده این بحث پیگیری شود و به نتیجه برسد.
اسحاقی تاکید کرد: سلسله مرتبط با بحث صادرات و ترانزیت از مرز آستارا باید کنار هم قرار بگیرد، نظارت عالیه به صورت مشهود و نامشهود با کمک دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی با فرماندار است و اگر کسی به وظیفه خود عمل نکرد، باید برخورد مجدانه روبهرو شود.
وی با بیان اینکه ارزیابهای گمرک آستارا باید افزایش یابد، اضافه کرد: شبانهروزی شدن فعالیت گمرک تنها به صحبت نیست و همه دستگاهها بر اساس مصوبه نشست امروز باید شبانهروزی در محل حاضر باشند و هر دستگاهی کوتاهی کرد، باید با آن برخورد شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان اظهار کرد: شورای ترافیک آستارا باید تا پایان ماه جاری باید نیازهای انتظامی از جمله در زمینه افزایش نیرو را در نشستی احصا نماید و شورای تامین شهرستان نیز با توجه به شرایط کنونی مسائل را مطرح، بررسی و در مورد آنها تصمیمگیری کند.
وی جابهجایی نیروهای انبارهای عمومی برای جلوگیری از هرگونه شائبه را خواستار شد و گفت: حدود ۲ هکتار زمین در جریان سفر اخیر استاندار گیلان به آستارا در اختیار راهداری و حمل و نقل جادهای این شهرستان قرار داده شد که باید زمین مورد نظر به صورت قانونی تحویل راهداری شود تا کامیونهای پراکنده در سطح شهر به آنجا منتقل شوند.
اسحاقی افزود: اگر فضاهایی حتی خارج از شهر در حد فاصل آستارا تا لوندویل در اختیار بخش خصوصی نیز وجود دارد، باید مورد استفاده قرار گیرد که تا زمان تکمیل پروژه تیرپارک، نیروی انتظامی از ان فضاها برای پارک کامیونها بهرهبرداری کند.
وی لزوم تسریع صدور مجوز پروژه تیرپارک توسط راهداری و حمل و نقل جادهای را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی و ضرورت موضوع، توافقها، مجوزهای لازم و سایر امور مربوطه به صورت دستی از سوی مسئولان ذیربط انجام شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با تاکید بر برگزاری منظم و ماهانه نشستهای این کمیته ویژه با حضور دستگاههای اجرایی متولی پیگیری و بررسی مصوبهها بیان کرد: تجار، رانندگان و دستگاههای ذیربط آسیبهای شهرستان آستارا و پیشنهادهایشان را به صورت مکتوب تا یک هفته به استانداری گیلان منعکس کنند.
کارهای خوبی در دولت سیزدهم برای رونق صادرات انجام شده است
فرماندار آستارا نیز در این نشست گفت: جای خوشحالی دارد که ظرفیت تجارت از مرز زمینی و تولید محصولات کشاورزی در کشور به مرحلهای از خودکفایی رسیده است که برای ترانزیت این محصولات دنبال حل مشکل هستیم.
عنایت رضاییپور افزود: سه مرز در این شهرستان داریم که ترانزیت کالا از مرز زمینی خیلی بیشتر و با برنامهریزی بهتری انجام میگیرد و در طول سال برای ترانزیت کالا و محصولات در حالت آمادهباش هستیم اما وقتی در فصل صادرات محصولات کشاورزی، در دولت سیزدهم خروجی روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۶۰ دستگاه کامیون بوده است.
وی بیان کرد: همیشه مشکلات وجود داشته و در طول سال پیگیری شده است و اما پل مرزی به عنوان یک گلوگاه و برخی قوانین و مقررات کشور همسایه باعث میشود، در هر حوزهای که بخواهیم ورود کنیم و برنامهریزی دقیقی انجام بدهیم، موقع خروج از گلوگاه با مشکل مواجه میشویم.
فرماندار آستارا اضافه کرد: در حوزه ریلی صادرات خیلی خوب انجام میشود اما در حوزه دریایی انتظار میرود با توجه به اینکه عمق حوضچه به حد استاندارد رسیده است، در این شرایط صادرات دریایی به کمک بیاید تا محصولات را بتوانیم به موقع به دست مصرف کننده برسانیم.
وی اظهار کرد: برنامهریزی بسیار خوبی در حوزه مرز زمینی در دست انجام است و به صورت روزانه و هفتگی با تجار ارتباطگیری میشود، چون این موضوع خاص بحث حیثیت نظام جمهوری اسلامی ایران و هم حفظ سرمایه تجار است که محصولات را به کشورهای همسایه و روسیه برسانند.
رضاییپور عنوان کرد: وقتی ورودی شهر آستارا روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ کامیون و خروجی ۲۰۰ تا ۲۵۰ دستگاه باشد، بعد از چند روز دپوی کامیونها را خواهیم داشت و از این رو برآورد کنونی حاکی از وجود یک هزار و ۴۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ کامیون است که منتظر بارگیری هستند یا بارگیری کردند و منتظر خروج از کشور میباشند.
وی برگزاری نشستهای متعدد با دستگاههای ذیربط، اختصاص زمین در اختیار استانداری به راهداری و حمل و نقل جادهای جهت پارک کامیونهای صادراتی و ترانزیتی، ترمیم پل مرزی، ساماندهی نوبتبدهی به کامیونها جهت مراجعه به گمرک، برخورد با پارک کامیونها در نقاط مختلف شهر و انجام ترانشیپ کالا در محوطه منطقه ویژه اقتصادی آستارا را از جمله اقدامهای صورت گرفته برای کمک به تسهیل صادرات و ترانزیت کالا از گمرکات این شهرستان عنوان کرد.
شهرستان آستارا که حدود ۹۵ هزار نفر جمعیت دارد، با برخورداری از سه گمرک زمینی، ریلی و دریایی در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.