تهران- ایرنا-"عبدالفتاح البرهان" رئیس شورای حاکمیتی سودان یکشنبه شب گفت که نیروهای مسلح متعهد به خروج از فعالیت سیاسی هستند.

به گزارش ایرنا از شبکه الجزیره، البرهان اظهار کرد: باید دیگران را نیز به این سمت سوق دهیم که به خروج از روند سیاسی بپیوندند.

وی با بیان این که روند سیاسی در سودان، یک روند کاملا سودانی است گفت: منتظر تشکیل یک دولت غیرنظامی در راستای تحقق خواسته‌های مردم سودان هستیم.

از سوی دیگر، محمد حمدان حمیدتی، نایب رئیس شورای حاکمیتی سودان، گفت که توافقنامه چارچوب یک پیشرفت مهم برای حل و فصل بحران کشور است.

وی بار دیگر بر تعهد خود به پایان دادن به شرایط موجود برای تشکیل دولت غیر نظامی در سودان تاکید کرد.

حمیدتی گفت: تأکید ما اصلاح نهادهای نظامی و تشکیل ارتش ملی به دور از هر گونه مداخله سیاسی است.

احزاب غیر نظامی که توافق چارچوب را در سودان امضا کردند نیز در این باره اعلام کردند: توافق مراکز نظامی را از سیاست دور می کند و تأکید آن بر اجرای عدالت است.

این گروه‌ها بار دیگر دوستان خود در احزاب سیاسی را دعوت کردند که به روند سیاسی در سودان بپیوندند.

این گروه‌ها در پایان اعلام کردند: تأکید ما این است که روند سیاسی هدف آن تحقق خواسته‌های ملت سودان است.

اظهارات مقامات سودانی دو هفته پس از آن رخ می دهد که هزاران نفر از مردم کشور ششم دی ماه در چند شهر با برگزاری تظاهرات به تداوم حکمرانی نظامیان در این کشور اعتراض کردند.

هزاران سودانی طی هفته‌های گذشته در اعتراض به توافق اخیر بین گروه‌های غیرنظامی و ارتش موسوم به «توافق چارچوب» با هدف یافتن راه حلی برای بحران سیاسی در این کشور در خارطوم پایتخت و شهرهای «ام درمان» و «بحری» به خیابان‌ها آمدند.

منابع رسانه‌ای دوشنبه ۱۴ آذرماه از امضای توافق چارچوب میان گروه‌های مدنی و شورای حاکمیتی نظامی سودان برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور خبر داده بودند.

خبرگزاری رسمی سودان در این باره اعلام کرد که این توافق که مبنای حل بحران سیاسی کنونی سودان قرار می‌گیرد، در خارطوم و با حضور مقامات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی میان گروه‌های مدنی و شورای حاکمیتی انتقالی سودان امضا شد.

این گروه‌ها بر سر یک دوره انتقالی ۲۴ ماهه توافق کردند که از زمان انتخاب نخست وزیر انتقالی آغاز خواهد شد. طبق توافق صورت گرفته، این قدرت انتقالی کاملا مدنی و دموکراتیک و بدون مشارکت نظامیان خواهد بود.

همچنین در این توافق آمده که نیروهای واکنش سریع باید در یک دوره زمانی معین با نیروهای مسلح سودان ادغام شده و هیچ گروه شبه نظامی در این کشور تشکیل نشود.

نشست امضای توافق سیاسی در سودان با حضور نمایندگانی از سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، آمریکا، انگلیس، عربستان، امارات و اتحادیه اروپا برگزار شد.

توافق گروه‌های سودانی برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور، استقبال طرف‌های بین‌المللی حاضر در این نشست و در رأس آنها نمایندگان آمریکا عربستان و امارات را به همراه داشت.