۲۰ دی ۱۴۰۱، ۱۲:۰۰
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 84994128
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

احزاب سودانی گفت وگو برای تشکیل دولت غیرنظامی را آغاز کردند

تهران – ایرنا – احزاب سودانی گفت وگو برای رسیدن به یک توافق نهایی به منظور تشکیل دولت غیرنظامی و حل و فصل مسائل فیمابین را آغاز کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، احزاب سیاسی سودان این مذاکرات را در حالی آغاز کردند که بیش از یک سال از کودتای نظامی در این کشور (توسط ارتش و به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان) می گذرد.

این امر در پی آن صورت می گیرد که مکانیسم سه جانبه متشکل از سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و سازمان بین المللی توسعه آفریقا «ایگاد» روز یکشنبه، آغاز مرحله نهایی در روند سیاسی سودان را اعلام کرد.

از سوی دیگر،«عبدالفتاح البرهان» که اکنون رئیس شورای حاکمیتی نظامی سودان است، تصریح کرد که ارتش متعهد است که در مرحله انتقالی سودان مداخله نکند.

جبهه موسوم به گروه های مدنی (غیرنظامی) در سودان که «توافق چارچوب» را امضا کرده اند، چند روز پیش اعلام کرده بودند که ۹ ژانویه مرحله نهایی روند سیاسی سودان در «خارطوم» پایتخت آغاز خواهد شد.

منابع رسانه‌ای دوشنبه ۱۴ آذرماه از امضای توافق چارچوب میان گروه‌های مدنی و شورای حاکمیتی نظامی سودان برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور خبر داده بودند.

این توافق که مبنای حل بحران سیاسی کنونی سودان قرار می‌گیرد، در خارطوم و با حضور مقامات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی میان گروه‌های مدنی و شورای حاکمیتی انتقالی سودان امضا شد

توافقنامه نهایی میان نیروهای سودانی شامل ۵ موضوع، عدالت و عدالت انتقالی، اصلاحات در حوزه امنیتی و نظامی، بازنگری در توافقنامه صلح، برچیده شدن رژیم ۳۰ ژوئن ۱۹۸۹ و مسئله سودان شرقی است.

توافق گروه‌های سودانی برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور با استقبال طرف‌های بین‌المللی روبرو شده است.

پس از سه دهه حکمرانی البشیر در سودان، مدت کوتاهی یک دولت غیرنظامی در این کشور روی کار آمد که اندکی بعد با اقدام نظامیان در اکتبر ۲۰۲۱ به رهبری «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش، سرنگون شد، این بحران موجب افزایش ناآرامی های سیاسی و اقتصادی در این کشور شد.

سودان از زمان این کودتا تقریباً هر هفته شاهد تظاهرات اعتراضی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha