همدان- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر از ثبت ملی ۲ اثر شامل بافت قالی «چارچنگ» و آش «ماسوا» این شهرستان در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد.

«ابراهیم جلیلی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در جلسه امروز ۱۹ دی‌ماه، شورای ثبت میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بافت قالی چارچنگ روستاهای «کسب» و «ننج» و آش «ماسوا» روستای «علی‌آباد» دمق شهرستان ملایر در فهرست میراث ناملموس کشور قرار گرفت.

وی افزود: بافت قالی چارچنگ این روستاها به دلیل رنگ‌بندی خاص منطقه، نقش های فرش و سایر ویژگی‌های منحصر به فرد آن در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر ادامه داد: فوت و فن تهیه آش سنتی ماسوا روستای علی‌آباد دمق نیز به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس ملی این شهرستان ثبت شد.

جلیلی بیان کرد: آش ماسوا ترکیبی از چغندر و کلم قمری، گوشت گوسفند، نخود، لوبیا، عدس و برنج است و برای طعم و مزه آن از کشک و ماست و برای تزئین از «کاغذجیله» یا همان گل پَر و نعنا داغ و پیازداغ استفاده می‌شود.

وی از همکاری خوب دهیاری، شورای اسلامی روستا، معاونت میراث فرهنگی و گردشگری، کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان همدان و همکاران شهرستانی در ثبت ملی این ۲ اثر ناملموس قدردانی کرد و افزود: تاکنون ۱۵ میراث ناملموس شهرستان ملایر در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

جلیلی گفت: گردشگری غذا یکی از ظرفیت‌های جدید در حوزه گردشگری داخلی و بین‌المللی به عنوان یک جاذبه در این صنعت است که احیای شیرینی و غذاهای سنتی مناطق نقش موثری در جذب گردشگر و رونق اقتصادی این صنعت دارد.

وی تصریح کرد: تاکنون «آش ترش، آش بادمجان، کلوای گوراب، مرواربافی، قالی جوراب، رنگرزی سنتی، آیین تعزیه روستای آورزمان، شیره‌پزی انگور مانیزان، باسلق و منبت، حلوا مغزی، شیره ترخینه و قالی ازندریان» شهرستان ملایر در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش ایرنا؛ تاکنون بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد بیش از ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

تاکنون ۱۵ اثر شامل هنرهای سنتی و خرده فرهنگ‌های این شهرستان نیز در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است.