بیش از ۲۵ درصد هنرمندان صنایع دستی استان همدان در ملایر فعالیت دارند

همدان- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: بیش از ۲۵ درصد هنرمندان صنایع دستی استان همدان در ۲۰ رشته صنایع دستی ملایر مشغول به فعالیت هستند.

«ابراهیم جلیلی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هم اینک از ۴۵ هزار شاغل در بخش صنایع دستی استان، ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر به طور مستقیم در این شهرستان در بخش صنایع دستی فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی ۱۵.۵ درصد از اشتغال شهرستان ملایر را به خود اختصاص داده است افزود: در حال حاضر حدود پنج هزار و ۳۰۰ کارگاه کوچک و متوسط صنایع دستی در این شهرستان فعال است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بیان کرد: بیش از ۱۰ هزار هنرمند به طور مستقیم و بیش از ۳۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در حوزه مبل و منبت فعالیت دارند و مبل و منبت حدود ۱۳ درصد از اشتغال شهرستان ملایر را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی؛ ملایر به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و شهر دانشگاهی، رشته‌های مرتبط با این صنعت در مراکز دانشگاهی این شهر ایجاد شده است و در حال حاضر رشته‌ صنایع چوب در مقطع کاردانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و مهندسی مبلمان در دانشگاه ملی مهندسی مبلمان تدریس می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با اشاره به فعالیت بیش از ۵۰۰ نمایشگاه عرضه صنایع دستی به ویژه در حوزه مبلمان منبت در ملایر، جوکار، دهنوآورزمان و سایر نقاط شهرستان بیان کرد: بیش از ۷۰ واحد نمایشگاهی نیز در شهرک صنعتی مبلمان حاجی‌آباد در حال ساخت است که از این تعداد هشت نمایشگاه افتتاح شده است.

جلیلی شهرک صنعتی مبلمان حاجی‌آباد را به عنوان نخستین شهرک تخصصی در حوزه صنایع چوبی، ظرفیتی ویژه برای این شهرستان برشمرد و افزود: این شهرک سال ۱۳۸۲ با مساحت ۲۱ هکتار افتتاح شد و هم اکنون بیش از ۵۰۰ نفر در این شهرک مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ کارگاه و ۷۰ نمایشگاه و طرح توسعه ۲۰ هکتاری این شهرک از طریق مسئولان و نمایشگاه مجلس در حال پیگیری است، اظهار داشت: هفت تشکل در حوزه صنایع دستی در این شهرستان فعال است که به تازگی با ملی شدن مرواربافی ملایر، انجمن مرواربافان نیز به این تشکل‌ها اضافه شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر همچنین از آغاز برگزاری جشنواره عید تا عید( قربان تا غدیر) فروش مبل و منبت و تبلیغات رایگان از طریق رسانه ملی از هشتم تا ۱۶ تیرماه خبر داد و گفت: از هم اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری هر چه بهتر این جشنواره اندیشیده شده است.

جلیلی با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی صنایع دستی در ۲۰ خرداد مصادف با ۱۰ ژوئن، ادامه داد: به همین منظور از ۱۷ تا ۲۳ خردادماه در ایران به عنوان هفته صنایع دستی نامگذاری و برنامه‌های متنوعی در سراسر کشور پیش‌بینی شده است.

ملایر در تدارک برگزاری جشنواره عید تا عید فروش مبل و منبت

وی برگزاری همایش مرواربافان در نخستین روز از هفته صنایع دستی را از جمله این برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: سال ۱۴۰۰ روستای داویجان برند ملی را کسب و هنر مرواربافی آن ثبت ملی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر یادآور شد: در حال حاضر هزار و ۸۰۰ هنرمند صنایع دستی در زمینه مرواربافی در شهرستان ملایر مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۶۰۰ هنرمند در روستای ملی داویجان فعالیت می‌کنند.

جلیلی با بیان اینکه بیش از ۲۰ کارگاه بزرگ مرواربافی و ۱۲۰ کارگاه متوسط و مابقی به صورت مشاغل خانگی در این شهرستان فعالیت دارند، برگزاری نمایشگاه بزرگ صنایع دستی شهرستان ملایر از ۱۷ تا ۲۴ خرداد در سرای فرهنگ و هنر شهرداری را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و افزود: بیش از ۴۰ غرفه با بیش از ۲۰ رشته در این نمایشگاه دایر است.

وی همچنین از دیگر برنامه‌های هفته صنایع دستی به برگزاری تور کارگاه‌گردی، افتتاح چند کارگاه و فروشگاه در حوزه منبت و سفال، برگزاری نشست‌های تخصصی با هنرمندان روستای منبت دهنو آورزمان در خصوص راه‌اندازی کارگاه‌ها و فروشگاه‌های مبلمان منبت و جشنواره فروش مبل و منبت و برگزاری نشست تخصصی با هنرمندان روستای ملی مرواربافی در یکی از کارگاه‌های روستاهای داویجان اشاره کرد.

جلیلی یادآور شد: همزمان با هفته صنایع دستی نمایشگاه خانه صنایع دستی شهرستان ملایر افتتاح و تبلیغات محیطی در سطح شهر و دیدار با مسئولان در دستور کار است.

به گزارش ایرنا؛ ملایر شهر جهانی صنایع دستی است و بهمن ۱۳۹۸ هنر دست منبت ملایر بر اساس تصمیم شورای جهانی صنایع دستی در فهرست صنایع دستی جهان به ثبت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha