بوشهر – ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: آینده تهاجم نظامی در جهان مبتنی بر سیستم‌های الکترونیک است و دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کشور برای مقابله با نظام دانشی دشمن در این زمینه طراحی های جدیدی ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز چهارشنبه در پنجمین همایش تبیین اندیشه‌های دفاعی امام خامنه‌ای در دانشگاه خلیج فارس بوشهر اظهار کرد: ایران باید در همه عرصه‌های نظامی به پیشرفته‌ترین فناوری و تکنولوژی‌های سخت دست یابد و بتواند چند سال از سیستم‌های تهاجمی دشمن جلوتر قرار گیرد.

وی افزود: قدم نخست در عرصه دفاع، داشتن دانش و فناوری فراتر از روز است تا توان تخریب تهاجم دشمن را داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر این مهم، عنوان کرد: آینده تهاجم نظامی در جهان مبتنی بر سیستم‌های الکترونیک است و دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کشور برای مقابله با نظام دانشی دشمن در این زمینه اقدام کنند.

صفایی بوشهری با تشریح سیستم فکری نظامی دشمن، تاکید کرد: به گفته رهبر معظم انقلاب کشور باید به سمت موشک‌های نقطه زن حرکت و در نیروی دریایی به سمت سیستم‌های بدون سرنشین حرکت کند.

وی ادامه داد: دفاع یک منظومه متشکل از بخش‌های مختلف لجستیکی (آماد و پشتیبانی) و غیر لجستیکی (پدافندهای عامل و غیرعامل) است و امروز تهاجمات نظامی از بسط به ترکیبی تغییر شکل یافته است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: در این شرایط برای دفاع در برابر تهاجم دشمن لازم است تا ایران نیز سیستم دفاعی خود را تعریف کند و در این ارتباط دفع تهاجم، مدیریت و هماهنگی، عملیات دفاعی متناسب و مدیریت سرد و تهاجم سایبری را مورد توجه قرار دهد.

صفایی بوشهری تاکید کرد: باید علاوه بر دستیابی به دانش و فناوری روز و خودکفایی و تولید، به جایگاهی مرجعیت در عرصه دانش نظامی دست یابیم.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اضافه کرد: دفاع نرم فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و علم و فناوری نیز مختصات خاص خود را دارد و بیشتر در نظام طراحی و برنامه‌ریزی معنا پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: تئوری دفاع جلوگیری از تاثیر تهاجم است و با مدل تهاجم معنا پیدا می‌کند؛ بنابرین باید با نوع تهاجم سنخیت یابد.

ایران مایه‌های امید بخش بسیاری دارد

رئیس دانشگاه خلیج فارس در این همایش گفت: دشمن به دنبال این است که امید را از جوانان ایران بگیرد و تبیین و امیدبخشی راهکار مقابله با این اقدامات است.

محمد مدرسی افزود: دشمن برای رسیدن به این هدف تبلیغات بسیاری انجام می‌دهد بنابراین نیاز است ظرفیت‌های خود را معرفی کنیم که مجموعه کشتی شهید محلاتی بوشهر یکی از آنها است.

وی با اشاره به دستگیری سربازان آمریکایی در خلیج فارس و عقب نشینی ناو امریکایی در سه دقیقه، اظهار کرد: توان علمی نظامی، ایران را به چنین جایگاه دفاعی رسانده است.

رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران تا کنون به هیچ کشوری حمله نکرده اما همه موفقیت های دفاعی آن برخاسته از اندیشه های ناب رهبر فرزانه کشور آیت الله خامنه‌ای است.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه خلیج فارس گفت: 20 مقاله علمی از پژهشگران استان‌های مختلف به همایش استانی تبیین اندیشه‌های دفاعی امام خامنه‌ای ارسال شد که در پایان چهار مقاله برای ارائه حضوری برگزیده شدند.

حسین حبیبی یادآور شد: این همایش تا کنون پنج دوره در سطح ملی برگزار شده و امسال برای نخستین بار در سطح بین المللی برگزار می‌شود.