به گزارش ایرنا؛ این نشست با حضور محمد علی یزدانی کارگردان مستند نائب الامام و محمدصادق شریفی محقق حوزه تاریخ شفاهی در سینما شیراز برگزار شد و آثار مربوط به «حادثه تروریستی شاهچراغ» در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.
محمدعلی یزدانی کارگردان و کارشناس در عرصه سینما در این نشست، اظهار کرد: جشنواره عمار یک نهال مقدس است که توسط بچههای جبهه انقلاب و کسانی که در این زمینه دغدغه دارند آبیاری میشود.
کارگردان مستند نائب الامام ادامه داد: اثر ساختن برای حادثه شاهچراغ (ع) اولویت و ضرورت بسیاری دارد چراکه ما با یک فاجعه تلخ و عجیب و غریب مواجه هستیم؛ این حادثه در شهر خودمان اتفاق افتاده و مرتبط با مسائلی است که در سطح کلان کشوری و حتی جهانی مورد مناقشه و بحث و تبادل نظر قرار دارد.
یزدانی اضافه کرد: حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) که ابعاد عجیب و غریبی دارد، از ظرفیت بسیاری در عرصه هنر و فرهنگ برخوردار است و باید در این عرصه مورد توجه قرار بگیرد. این حادثه حتی در یک ساحت قدسی هم جای بحث دارد.
وی با بیان اینکه ضرورت پرداختن به این حادثه تروریستی در عرصه فرهنگ و هنر به شدت احساس میشود، گفت: البته اینکه چگونه بسازیم و به چه صورت آن را ارائه دهیم تا تاثیر خود را بر مخاطب بگذارد از اهمیت بسیاری برخوردار است.
یزدانی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم با مسئله شاهچراغ ارتباط حسی برقرار کردهاند و درگیر این حادثه شدهاند، گفت: فارغ از اینکه این جریان را یک حادثه تلقی کنیم باید به آن به عنوان یک مسئله انسانی نگاه کنیم؛ این موضوع اولویت و فوریت در پرداختن به این حادثه را در عرصه فرهنگ و هنر نشان میدهد.
وی با بیان اینکه باید حول این حادثه گفتمان سازی شود، گفت: ۸۰ روز از این حادثه گذشته و در فضای جبهه داخلی کشور به غیر از صدا و سیما حداقل ۱۵ الی ۲۰ مستند ساخته شده است.
این فیلمساز افزود: برخی هنوز فرمها و قالبهای رسانهای را نمیشناسند و نیاز است این نوع حوادث در قالبهای مختلف تولید شوند.
یزدانی با بیان اینکه بسیاری از مستندهایی که ساخته میشوند آثاری هیجانی و عجلهای است، عنوان کرد: من مخالف مستند واکنش سریع نیستم اما متاسفانه بسیاری از مستندهای ساخته شده بیخاصیت هستند. به اعتقاد بنده در این ایام تنها یک یا دو کار بسیار خوب و تاثیرگذار ساخته شد.
وی افزود: البته چند اتفاق مبارک هم افتاد؛ یک روز پس از این حادثه، هنرمندان مختلف از جمله فیلمسازان، گرافیستها، شعرا و نویسندگان گرد هم آمدند و جلساتی هم تشکیل شد که در این جلسات یک سری دادهها جمعآوری شد. این حرکت ستادی بینظیر بود.
یزدانی یادآور شد: یک اثر رسانهای معمولا جزو آثار چندوجهی محسوب میشود؛ آثاری که تولید و پخشش چند وجهی است. افرادی که برای حادثه شاهچراغ اقدام به تولید اثر میکردند شبانه روزی درگیر بودند؛ یک گروه در بیمارستان مشغول گرفتن مصاحبه میشدند و یک گروه اخبار خانوادههای داغدار را پوشش میدانند و قدم به قدم با نیروهای امنیتی و اطلاعاتی همراه بودند. با این حال نتوانستیم آن طور که شایسته است از این آثار تاثیر بگیریم.
وی به بیان ضعف اساسی این آثار پرداخت و گفت: در این آثار، تکلیف کارگردان با چیستی، چرایی و چگونگی اثر مشخص نیست. وقتی مجموع این کارها را نگاه میکنیم با یک سری مصاحبه مواجه میشویم که در کنار هم چیده شده و نهایتا با عکس شهیدان و موسیقیهای هیجانی ادغام شده است.
این فیلمساز با اعتقاد به اینکه مستندسازی قاعده دارد، گفت: مستند واکنش سریع هنرمندانگی، ظرافتها و زبان خودش را دارد. اما متاسفانه کارگردانان برای ساخت این آثار فقط خواستند کاری را تولید کنند. اگر کارگردانان و تیم تولید توجیه باشند در تک تک این قدمها و در تکه تکه پازلی که قرار است یک فیلم شود موارد اساسی ساخت یک مستند یا فیلم را در نظر میگیرند.
کارگردان نماهنگ قول مادرانه در خصوص این نماهنگ گفت: ممکن است به این اثر هم نقدهایی وارد باشد اما ما سعی کردیم یک مسیر معقول را در این نماهنگ لحاظ کنیم.
وی اضافه کرد: در ایامی که به فکر ساختن یک اثر در رابطه با حادثه شاهچراغ بودیم با اشعاری که برای شهدای این حادثه سروده شده بود مواجه شدیم؛ تصمیم گرفتیم نماهنگی را با شعر یکی از شاعران تولید کنیم؛ البته مسیر روایت شعر چندین بار ویرایش شد تا در نهایت توانستیم این کار را بسازیم.
یزدانی بیان داشت: از آنجا که زبان این کار کودکانه بود به این نتیجه رسیدیم که احتمال دارد کودکان هم به عنوان مخاطب اول این اثر باشند. لذا تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شد. از زمانی که ما نیت کردیم این کار را بسازیم تا زمانی که پای دوربین رفتیم تنها یک هفته طول کشید؛ در واقع یک هفته به صورت فشرده مقدمات این کار را انجام دادیم و کل فرآیند ساخت این نماهنگ چهارده روز به طول انجامید.
وی اظهار کرد: اگر قرار باشد برای ساخت مستند در مسیر حرفهای پیش برویم نیاز به مدت زمان زیادی نداریم؛ اتفاقا میشود در مدت زمان کوتاهی هم به نتیجه رسید.
این فیلمساز بر ضرورت توجه به تأثیرگذاری کوتاهمدت، میانمدت و بلند مدت اثر بر روی مخاطب تأکید کرد و گفت: در مسیر ساخت این نماهنگ با چالشهای بسیاری مواجه بودیم؛ به عنوان مثال دو روز برای پیگیری بحث مجوزهای حرم درگیر بودیم. به طور کلی پروسه تولید یک پروسه زمانبر، پرچالش، پر هزینه و پر استرس است که باید به خوبی مدیریت شود.
این کارشناس با بیان اینکه تولید یک کار تیمی است، گفت: هر چند این ویژگیها و درگیریها در ظاهر سخت باشد اما قرار است از درون آن یک اتفاق نرم، لطیف و هنرمندانه شکل بگیرد که این امر با مدیریت خوب محقق خواهد شد.
سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شامگاه چهارشنبه ۱۴دیماه برای نخستین بار خارج از پایتخت آغاز به کرد و حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) شاهچراغ میزبان این آیین بود.
اهالی فرهنگ و هنر در این دوره از جشنواره در بخشهای مختلف نماهنگ، فیلمنامه، فیلم ما، پویانمایی، موشن گرافیک، تولیدات تلویزیونی و گزارش خبری باهم رقابت کردند و برگزیدگان هر بخش ۲۲ دیماه در اختتامیه سیزدهمین دوره از جشنواره عمار معرفی شدند.