مشهد-ایرنا- مدیر عامل شرکت تولید برق خراسان گفت: تامین برق پایدار برای استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی با توجه به بحران سرما در سخت‌ترین شرایط حاصل شده و تاکنون وقفه‌ای در تولید آن ایجاد نشده است.

هاشم مرتضوی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در بحران سرما، تامین برق پایدار نه تنها برای کشور ما بلکه برای هیچ کشوری آسان نیست و فشار مضاعفی به بدنه تاسیسات و کارکنان وارد می شود، از سوی دیگر بحران سرما احتمال یخ زدگی تجهیزات نیروگاه ها و تاسیسات را افزایش می دهد.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی ۹ نیروگاه بزرگ استانهای خراسان، روزانه بین ۴۰ تا ۵۵ هزار مگاوات ساعت برق متناسب با نیاز شبکه تولید می کنند، موارد زیادی از حوادث نیز طی چند روز اخیر در جریان تولید برق توسط نیروگاه ها ایجاد شده است که این حوادث با حضور نیروهای متخصص و توانمند در کمتر از ۴۸ ساعت برطرف شد و نیروگاهها وارد مدار شدند تا تامین برق برای مردم دچار چالش نشود.

مدیر عامل شرکت تولید برق خراسان گفت: در زمستان چون نیاز به مصرف برق بسیار کمتر از تابستان است، به طور طبیعی برق پایداری بیشتری نسبت به زمستان دارد، از این رو تولید برق نیروگاه های شیروان در خراسان شمالی و قائم در خراسان جنوبی صرف انتقال به خراسان رضوی می شود.

مرتضوی ادامه داد: گاز نیروگاههای استانهای خراسان نزدیک یک ماه است که در بیشتر روزها قطع بوده و نیروگاهها از سوخت دوم استفاده کرده‌اند، شرکت پخش فرآورده های نفتی نیز سوخت مایع نیروگاه ها را تامین کرده است.

وی اضافه کرد: از ۹ نیروگاه استانهای خراسان کمتر از ۱۰ درصد توان مازوت سوزی دارند، فقط نیروگاه توس در بین سایر نیروگاه ها مازوت می سوزاند، باقی نیروگاه ها مانند شیروان، مشهد، شریعتی، فردوسی، نیشابور و سرخس و توانایی سوزاندن مازوت ندارند.

نیروگاه های منصوبه استانهای خراسان سه هزار و ۹۲۸ مگاوات تولید برق دارند که با اتمام ساخت سه نیروگاه ابن یمین در سبزوار، راشد در تربت حیدریه و توسعه نیروگاه فردوسی مشهد، ۳۶۰ مگاوات برق به ظرفیت تولید برق در منطقه خراسان اضافه می شود.