به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بر اساس آییننامه حقوق مسافر، ابطال پرواز به دلیل بدی آب و هوا شرایط «فوقالعاده» تفسیر میشود و از هیچ شرکت هواپیمایی انتظار پرداخت جریمه به مسافر نمیرود؛ اما مطابق همین آییننامه تمامی ایرلاینهایی که موفق به انجام پرواز به دلیل بدی آب و هوا نشدهاند، موظف هستند وجه کامل بلیت خریداری شده را به مسافران بازگردانند.
با این حال طی چند روز گذشته بسیاری از مردم از عدم پرداخت و یا طولانی شدن روند بازگشت وجه گلایه داشتند و در تماس با ایرنا اعلام کردهاند که هنوز موفق به استرداد وجه پرداختی خود نشدهاند.
شرایط و زمان استرداد وجه بلیت هواپیما متفاوت است
«محمد محمدی بخش» رییس سازمان هواپیمایی امروز (سهشنبه) در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره این موضوع گفت: نوع و نحوه خرید بلیت هواپیما مهم است، اینکه پرواز چارتری باشد و یا بلیت از دفاتر و آژانسهای مسافری و یا اینکه مستقیم از سایت شرکت هواپیمایی خریداری شده باشد، شرایط استرداد وجه را تغییر میدهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بارها سفارش و توصیه کردهایم که مسافران بلیت را از مراکز معتبر و به طور مستقیم از سایت شرکتهای هواپیمایی خریداری کنند تا هنگام ابطال پروازها شرکت هواپیمایی برای بازگرداندن وجه در مدتزمان کوتاه پاسخگو باشد.
به گفته محمدی بخش، آییننامه پروازی درباره کنسل شدن پروازها به دلیل بدی آب و هوا، دستور استرداد بلیت را به طور کامل و بدون کسر جریمه در مدتزمان کوتاه میدهد؛ اما اگر مسافران بلیت را بهصورت پکیج و تور از آژانسهای مسافرتی خرید باشد، شرایط و زمان پرداخت متفاوت است.
وی ادامه داد: رزرو هتل و خرید بلیت از هرجایی انجام شده است وجه نیز از همان مرکز استرداد خواهد شد؛ اما بسیاری از مسافرانی که تور و پکیج سفر را از دفاتر غیرمعتبر یا آژانسهای مسافرتی خریداری کردهاند، بازگرداندن مبلغ را از ایرلاین تقاضا میکنند.
رییس سازمان هواپیمایی توضیح داد: آژانسها نیز رابطه حقوقی با شرکت هواپیمایی دارند و اینگونه نیست که مشمول پرداخت وجه نشوند؛ اما مدتزمان پرداخت و استرداد وجه در صورت خرید غیرمستقیم از ایرلاینها زمانبر خواهد بود.