تکلیف مسافران هوایی بعد از لغو پروازها به دلیل بدی آب و هوا چیست؟

تهران- ایرنا- بر اساس آیین‌نامه مربوط به حقوق مسافر، تمامی پروازهای لغو شده به دلیل بدی آب و هوا مشمول پرداخت کامل وجه به مسافر می‌شود و امکان استرداد وجه به طور کامل از شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، طی روز گذشته به دلیل بدی آب و هوا از جمله برودت هوا، یخ‌زدگی باند و بارش برف و مه‌ گرفتگی تعداد زیادی از پروازها در استان‌های سردسیر لغو شده است.

مسافرانی که موفق به انجام پرواز خود نشده‌اند سوال دارند که آیین‌نامه حقوق مسافر در این شرایط چه حقی را برای مسافران در نظر دارد؟

بر اساس آیین‌نامه حقوق مسافر، ابطال پرواز به دلیل بدی آب و هوا شرایط «فوق‌العاده» تفسیر می‌شود و از هیچ شرکت هواپیمایی انتظار پرداخت جریمه به مسافر نمی‌رود؛ اما مطابق همین آیین‌نامه تمامی ایرلاین‌هایی که موفق به انجام پرواز به دلیل بدی آب و هوا نشده‌اند موظف هستند وجه کامل بلیت خریداری شده را به مسافران بازگردانند.

اینکه شرکت هواپیمایی تا چه مدت می‌تواند وجه کامل بلیت مسافر را بازگرداند نیز سوال دوم مسافرانی است که طی دو روز گذشته پرواز آن‌ها کنسل شده، در این شرایط نیز ایرلاین‌ها تا حدود ۱۰ روز فرصت دارند وجه را به طور کامل به مسافر بازگردانند و این زمان در آیین‌نامه حقوق مسافر تا دو هفته نیز پیش‌بینی شده است. مسافران هم‌چنین می‌توانند پرواز جایگزینی از سوی شرکت هواپیمایی انتخاب کنند.

به گزارش ایرنا، روز سه‌شنبه برودت هوا موجب ابطال تمام پروازهای فرودگاه مشهد شده است، این فرودگاه دومین فرودگاه پرترافیک کشور است که روزانه حدود ۲۰۰ پرواز را سرویس می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha