نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد آنتونیو گوترش دبیر کل این سازمان ربوده شدن حدود ۵۰ زن و دختر را در بورکینافاسو بشدت محکوم کرده و خواستار محاکمه عاملان این جنایت شد.

به گزارش ایرنا، فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی افزود: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل ربوده شدن حدود ۵۰ زن و دختر در ۱۲ و ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳ در اطراف آربیندا در منطقه ساحل بورکینافاسو را به شدت محکوم می کند که بنا بر گزارش ها توسط گروه های مسلح ناشناس ربوده شده اند .

وی تصریح کرد: دبیرکل خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط زنان و دختران ربوده شده و بازگشت امن آنها به خانواده هایشان است.

فرحان حق ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل از مقامات بورکینافاسو می خواهد که تمام تلاش خود را برای محاکمه مسوولان این جنایت انجام دهند.

معاون سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل بر تعهد سازمان ملل به ادامه همکاری با بورکینافاسو و شرکای بین‌المللی برای تقویت حفاظت از غیرنظامیان، رسیدگی به چالش‌های بشردوستانه و توسعه، ترویج و حمایت از حقوق بشر و حمایت از تلاش‌ها برای صلح پایدار تاکید می‌کند.

بورکینا فاسو یک کشور فقیر آفریقایی است که به دریا راه ندارد و از سال ۲۰۱۵ محل تاخ و تاز گروه‌های وابسته به القاعده و داعش بوده است.

شورش و خشونت این گروه تاکنون جان هزاران نفر را گرفته و حدود ۲ میلیون نفر را نیز آواره کرده است.

وزارت خارجه بورکینافاسو سوم دی ماه اعلام کرد که «باربارا مانزی» دیپلمات ایتالیایی و هماهنگ‌کننده سازمان ملل در خاک بورکینا فاسو عنصر نامطلوب قلمداد شده و از وی خواسته می‌شود که این کشور را ترک کند.

«اولیویا روامبا» وزیر خارجه بورکینافاسو گفت که تصمیم «یکجانبه» مانزی برای خارج کردن کارکنان غیرضروری سازمان ملل از این کشور، اخراج وی را توجیه می‌کند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل از اقدام دولت انتقالی بورکینافاسو در لغو مصونیت دیپلماتیک "باربارا مانزی"هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در این کشور و اخراج او، ابراز تاسف کرد و گفت که فقط دبیر کل حق خروج کارکنان این سازمان را از کشورها دارد.

دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: به سیستم سازمان ملل متحد در بورکینافاسو و همچنین به تعهد و حرفه ای بودن خانم مانزی اعتماد کامل دارد.