۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱:۲۴
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85005649
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بورکینافاسو خواستار خروج نیروهای فرانسوی از خاک خود شد

تهران- ایرنا- منابع خبری شنبه شب گزارش دادند، دولت بورکینافاسو از نیروهای فرانسوی خواسته است تا خاک این کشور را ترک کنند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون ملی بورکینافاسو عصر شنبه به نقل از یک خبرگزاری محلی گزارش داد که دولت بورکینافاسو خواستار خروج نیروهای فرانسوی مستقر در این کشور شده است.

بر اساس این گزارش، یک منبع نزدیک به دولت بورکینافاسو خبر درخواست برای خروج نیروهای فرانسوی را تائید کرد اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

مقام‌های بورکینافاسو و فرانسه تاکنون واکنشی به این خبر نداشتند.

تلویزیون دولتی RTB بورکینافاسو گزارش داد، دولت این کشور ۱۸ ژانویه توافق نظامی سال ۲۰۱۸ را که اجازه حضور نیروهای فرانسوی در این کشور را می‌داد، به حالت تعلیق درآورد.

بر اساس این گزارش، فرانسه یک ماه فرصت دارد تا نیروهای خود را از بورکینافاسو خارج کند.

رویترز افزوده است: این تصمیم نشانه وخامت بیشتر روابط بین فرانسه و مستعمره سابق آن پس از کودتای نظامی سپتامبر ۲۰۲۲ است.

تنش در روابط فیمابین با اظهارات مقامات حکومتی این کشور مبنی بر اینکه حضور نظامی فرانسه در بورکینافاسو امنیت را بهبود نمی‌بخشد، افزایش یافت.

این در حالی است که همزمان با جدیدترین حملات تروریستی در بورکینافاسو با بیش از ۳۰ کشته، مردم این کشور با برگزاری تظاهرات خواستار خروج ارتش فرانسه از کشور شدند.

معترضان خشمگین پیشتر به سفارت فرانسه و مرکز فرهنگی فرانسه در پایتخت بورکینافاسو و همچنین پایگاه نظامی فرانسه در این کشور حمله کرده بودند.

در اوایل ماه جاری نیز دولت بورکینافاسو خواستار تغییر سفیر فرانسه شده بود.

فرانسه حدود ۴۰۰ نظامی از نیروی ویژه این کشور در بورکینافاسو مستقر کرده است.

از سوی دیگر، مقامات این کشور در ماه‌های اخیر بارها تمایل خود را برای تقویت روابط با روسیه به ویژه در زمینه مبارزه با گروه‌های تروریستی مسلح اعلام کرده‌اند.

هفته گذشته نیز افراد مسلح حدود ۶۰ زن و یک نوزاد را در نزدیکی آربیندا در شمال کشور ربودند.

بخشی از بورکینافاسو به ویژه منطقه ساحل که آربیندا در آن قرار دارد، چند ماهی است که در محاصره گروه‌های تروریستی قرار دارد به شکلی که شهرک‌ها برای تامین مواد غذایی با مشکل مواجه هستند.

عناصر گروه‌های مسلح تروریستی ۴۰ درصد از خاک بورکینافاسو را در اختیار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha