مشهد- ایرنا- مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طی شبانه روز گذشته بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در خراسان رضوی چهار تن جان خود را از دست دادند و ۲۰ نفر نیز دچار مسمومیت شدند.

محمد علیشاهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که این حوادث گازگرفتگی در هشت حادثه جداگانه در شهرستان‌های خراسان رضوی رخ داده است افزود: سه مورد از این حوادث گازگرفتگی در خیابان های کشاورز یک، توس ۸۷، گلبو ۲۹ در مشهد، یک مورد در روستای قطار گز در شهرستان خواف، یک مورد در گمرک شهرستان سرخس، یک مورد در شهرک صنعتی چناران، یک مورد در روستای فدافن شهرستان کاشمر و یک مورد در روستای فرمان آباد شهرستان تایباد رخ داده است.

وی ادامه داد: در پنج مورد از این حوادث گازگرفتگی ۲۰ نفر دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شدند که هفت نفر از آنان را پرسنل فوریت‌های پزشکی در محل درمان کردند.

مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۱۳ نفر دیگر را اورژانس به بیمارستان های خاتم الانبیا تایباد، شهید هاشمی نژاد مشهد، ثامن الائمه چناران، شهید مدرس کاشمر و درمانگاه قاسم آباد خواف انتقال داد.

علیشاهی افزود: گازگرفتگی نیز روز گذشته در خیابان کشاورز یک در مشهد یک فوتی، در توس ۸۷ مشهد ۲ مورد فوتی و در گمرک سرخس یک مورد فوتی بر جای گذاشت.

مونوکسیدکربن که با عنوان "قاتل خاموش" نیز از آن یاد می‌شود ناشی از احتراق ناقص سوختهای فسیلی از جمله گاز طبیعی است. این گاز "بی‌رنگ، بی بو و بدون مزه" و به شدت سمی و کشنده، با حواس طبیعی انسان قابل تشخیص نیست.

یکی از عوامل ایجاد مونوکسیدکربن در منزل، احتراق ناقص وسایل گرمایشی همچون بخاری است. نرسیدن اکسیژن کافی به شعله بخاری، فقدان تهویه کافی در فضای محل نصب آن، وجود موانع در مسیر لوله خروج دود و گاز ناشی از احتراق و یا استفاده از دودکشهای غیراستاندارد عوامل اصلی احتراق ناقص در وسایل گرمایشی و ایجاد گازمنوکسیدکربن هستند.

پخش شده گاز مونوکسیدکربن به میزان کم در محیط، باعث خواب‌آلودگی، خستگی، سردرد، سرگیجه، تاری دید، ضعف و بی حالی، تهوع و گاهی استفراغ می‌شود.

غلظت زیاد این گاز در محیط تنفسی، خفگی و مرگ را در پی دارد به طوی که استنشاق گاز منوکسیدکربن باعث کوری، اختلالات عصبی، صدمات مغزی و از کار افتادن و فلج شدن اندامها می‌شود.

مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۶۰ پایگاه عملیاتی شامل ۹۸ پایگاه شهری، ۶۲ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با تحت پوشش داشتن ۱۵ شهرستان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت شبانه روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.