به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، محمدصادق بیجندی روز چهارشنبه در هفتادمین نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده با موضوع «نقش وب کوئست در آینده زیر نظامهای آموزشی (بخش دوم) " با اشاره به اینکه وب کوئیست یک تسهیلگر فرآیند یادهی-یادگیری با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است خاطرنشان کرد: وب کوئیست رویکردی نوآورانه و یادگیرنده محور مبتنی بر فعالیتهای توأم با تلاش و جستجو جهت یادگیری در فضای مجازی است که از فنآوری اطلاعات و ارتباطات برای درگیر ساختن یادگیرندگان به شکل انفرادی یا مشارکتی درجهت جستجو، تحلیل، وترکیب دادهها در جهت ساختن دانش یا معنای جدید بهره میبرد.
وی با بیان اینکه، شیوه نوین آموزش وب کوئست بدنبال پاسخ سؤالات با استفاده از فناوری اطلاعات در فرآیند کار گروهی و خرد جمعی است، یادآورشد: تمامی شبکه های اجتماعی و موتور های جستجوی داخلی و خارجی نظیر مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مکتب خونه، فرادرس، چهارسوق، روبیکا، نورمگز، مگ ایران، آپارات، گوگل، گوگل اسکولار، یوتیوب، متا، بینگ، مندلی، لینکدین، وب او ساینس، دواج، اسکوپوس، ریسرچ گیت، مایند مپ و … را می توان بعنوان ابزارهای شیوه آموزش وب کوئست دانست.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه استفاده از شیوه آموزشی وب کوئست در گذشته و حال متفاوت است ، تأکید کرد: اگر بخواهیم در زیر نظام های آموزشی اعم از آموزش و پرورش، آموزش عالی، آموزش پزشکی، آموزش های تخصصی و مهارتی بلند مدت و کوتاه مدت به روز بوده و از دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات عقب نیفتیم، حتما لازم است شیوه آموزش مبتنی بر وب کوئست در همه این حوزه ها به روز رسانی شده و از ابزارهای زیادی که به سبب توسعه دانش و فناوری های نوین فراهم شده است بیشترین بهره را برد.
بیجندی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم نقش و جایگاه فضای مجازی و ابزارهای تحقیق و مطالعه توسط یادگیرندگان بویژه نسل های زد z و آلفا در حال فراگیر شدن و توسعه جدی است.
وی ادامه داد: نکته دیگر که به نظر می رسد آن است که این مهم از سوی مدرسان، معلمان، اساتید به دلیل تفاوت های بین نسلی هنوز خیلی جدی گرفته نشده است و اگر غفلت شود نقش و جایگاه مرجعیت اساتید، مدرسان و معلمان به مرور کم رنگ تر می شود.
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ به برخی از مزایای استفاده از شیوه آموزشی وب کوئست اشاره کرد و یادآور شد: در این شیوه دیگر یک فرد و شخص آموزش نمی دهد، فکر نمیکند بلکه یک تیم برای آموزش و حل مسئله فکر و تلاش میکند.
بیجندی اضافه کرد: همه دانش و تجربه خود را به راحتی به اشتراک می گذارند. در وب کوئست نحوه تفکر صحیح و درست موردتوجه قرار میگیرد، در این شیوه از جزم اندیشی پرهیز میشود و ارزیابیها عینی است و بیشتر تفکر انتقادی حاکم است و یادگیری اجتماعی موردتوجه جدی قرار میگیرد.
وی با تصریح اینکه حوزه فعالیت وب کوئست بیشتر مبتنی بر شاخص های یادگیری فعال است افزود: در وب کوئست، به سه موضوع بحث و تبادل نظر، تمرین و تکرار و آموزش به دیگران به عنوان شاخص های اصلی یادگیری فعال توجه میشود.
این کارشناس آموزشی با یادآوری استفاده از شیوه آموزشی وب کوئست و فرصتها و مزیت های آن توسط اساتید، مدرسان و معلمان در زیر نظام های مختلف آموزشی کشور، تأکید کرد: با نگاه وب کوئستی دیگر بهروز نبودن منابع، مراجع، سازمان ها و سامانه های اطلاع رسانی و سایر موارد مرتبط معنی و مفهومی ندارد و اگر منبع و وب سایتی در به روز نباشد خود بهخود از چرخه ارائه خدمات و مرجعیت حذف میشود.
بیجندی به ظرفیت و مزیت های بی نظیر رسانههای اجتماعی در شیوه آموزشی وب کوئست اشاره و اظهار داشت: تفکر نوین آموزشی در دهه سوم قرن ۲۱ و تحولات سریع و شتابان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث شده است مرجعیتها و منابع جدید و به روز آموزشی بر اساس شاخص ها و مولفه های یادگیری فعال در فضای مجازی شکل بگیرد.
وی در ادامه این نشست به ذکر نمونه هایی از استاندارد های آموزشی در حوزه هدف و محتوی بر اساس وب کوئست، اشاره و اظهار داشت که وب کوئست باعث رونق و توسعه یادگیری الکترونیکی بویژه در حوزه تولید محتوا است.
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ همچنین با بررسی نظام ارزشیابی در این شیوه آموزشی تصریح کرد: در نظام ارزشیابی وب کوئستی به جنبههای دیگر غیر از ارزشیابی مستقیم آموزشی مثل ارزیابی فرد بر اساس فعالیت درشبکههای اجتماعی، تعداد پستهای علمی، بازخوردها، ارجاعات، تولید محتوا، آشنایی با شبکهها توجه میشود.
بیجندی شیوه آموزشی وب کوئست را تقویت آموزش مشارکتی و فعال تعریف و تأکید کرد: شیوه آموزشی وب کوئست بویژه در چند سال اخیر همان تذکر ارزشی و دینی ما را بیان می کند، یعنی زکات علم نشر آن است.
بیجندی افزود:بنابراین همه باید با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانش، تجربیات، یافته ها، پیشنهادات و نظرات تخصصی و فنی را با فراگیران و علاقمندان به اشتراک بگذارند.
براساس گزارش سازمان جهاددانشگاهی ، این استاد دانشگاه باردیگر خاطرنشان کرد که وب کوئیست نظریه آموزشی نیست بلکه یک مدل وابزار آموزشی است و همچون هر ابزار آموزشی یادگیرنده محور است، کاربرد وب کوئست را مستلزم سازماندهی کلی انجام فعالیتها دانست.
بیجندی افزود:در این نوع آموزش بیشتر مسوولیت یادگیری به یادگیرندگان از طریق یادگیری مشارکتی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکههای اجتماعی منتقل میشود، هرچند باید به این مهم توجه داشت که فعالیتهای خواستهشده مبتنی بر این مدل و ابزار آموزشی باید کاملاً روشن، شفاف و بهآسانی در برنامه درسی قابلاجرا باشد.