نیویورک – ایرنا-  وزیر انرژی آمریکا، در نامه ای به جمهوری خواهان هشدار داد که محدود کردن اختیارات جو بایدن در  استفاده از ذخایر نفت آمریکا، امنیت ملی باعث افزایش قیمت بنزین می شود.

"جنیفر گرانهولم" وزیر انرژی آمریکا، در نامه ای به جمهوریخواهان کنگره کشورش هشدار داد که محدود کردن اختیارات جو بایدن، رئیس جمهور در استفاده از ذخایر نفت آمریکا، امنیت ملی را تضعیف می کند و باعث کمبود نفت خام و افزایش قیمت بنزین می شود.

بایدن سال گذشته بارها از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا برای مدیریت افزایش قیمت بنزین و اختلالات عرضه سوخت استفاده کرد.

این اقدام رئیس جمهور آمریکا باعث کاهش ذخایر راهبردی این کشور به ۳۸۰ میلیون بشکه نفت خام شد که نگرانی هایی در خصوص امنیت انرژی آمریکا ایجاد کرد.

لایحه ای به نام «قانون مدیریت تولید راهبردی» که در اوایل ماه جاری توسط کتی مک موریس راجرز، نماینده جمهوری خواه ارائه شد، اختیارات ریاست جمهوری را در آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا محدود می کند.

مک موریس راجرز اکنون رئیس کمیته انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان آمریکا را برعهده دارد. وی پس از پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره این سمت را بدست آورد.

گرانهولم در نامه ای به کمیته انرژی مجلس نمایندگان گفته است: این لایحه به طور قابل توجهی اختیارات رئیس جمهور به عنوان ابزار حیاتی تامین امنیت انرژی را تضعیف می کند و منجر به کمبود عرضه نفت در مواقع بحران و افزایش قیمت بنزین برای آمریکایی ها می شود.

بر اساس گزارش ها، واردات نفت خام چین از روسیه در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش یافت، زیرا پالایشگاه‌های چین برای تضمین محموله‌های بیشتر پیش از سقف قیمتی که کشورهای گروه ۷ در ۵ دسامبر اعمال کردند عجله داشتند. این افزایش، روسیه را پیش‌تر از عربستان سعودی به بزرگترین تامین کننده نفت چین تبدیل کرده است.

در همین حال، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در مصاحبه با خبرگزاری دولتی عربستان تاکید کرد که اعضای اوپک پلاس سیاست را در فرآیند تصمیم گیری و ارزیابی‌ها و پیش بینی‌های خود دخیل نمی‌کنند.

وزیر نفت عربستان افزود: تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت که به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، تصمیم درستی برای حمایت از ثبات بازار و صنعت بود.

قیمت نفت در ماه مارس(اسفند سال گذشته) پس از حمله روسیه به اوکراین به بالاترین سطح تاریخی خود یعنی ۱۴۷ دلار در هر بشکه نزدیک شد.