۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۳۳
کد خبر: 85016430
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جدال بایدن و جمهوری‌خواهان و مخاطرات آن برای اقتصاد آمریکا

تهران- ایرنا- با ادامه کشمکش دولت بایدن با جمهوری خواهان بر سر افزایش سقف بدهی‌های دولتی، وزارت خزانه‌داری نسبت به تضعیف وجهه اقتصادی کشور و وحشت سرمایه گذاران هشدار داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری فرانس۲۴، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا و «کوین مک کارتی» رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان امروز چهارشنبه در کاخ سفید برای بحث بر سر بن بست بدهی های این کشور با یکدیگر دیدار خواهند کرد. هرچند به نوشته تارنمای این شبکه خبری این دو مقام به اندازه ای با هم اختلاف نظر دارند که بعید است حتی بتوانند درباره نحوه صحبت با یکدیگر به توافق برسند.

جمهوری‌خواهان تهدید کرده اند که چنانچه دموکرات ها ابتدا با کاهش شدید بودجه در آینده موافقت نکنند، تصویب افزایش سقف بدهی های کشور هرگز به نتیجه نخواهد رسید. دموکرات ها نیز در واکنش به این تهدید، جمهوری خواهان را به گروگان گیری اقتصادی برای گرفتن امتیازات بودجه ای با انگیزه سیاسی متهم کرده اند.

وزارت خزانه‌داری اعلام کره است که اگر دولت نتواند تا ماه ژوئن (خرداد) سقف بدهی ها را افزایش دهد، کشور با بدهی پرداخت نشده ۳۱.۴ تریلیون دلاری روبرو می شود؛ وضعیتی که علاوه بر تضعیف وجهه اقتصادی کشور، منجر به هراس سرمایه گذاران می شود.

مک کارتی دیروز سه شنبه در توئیتی، دیدارش با بایدن را مذاکره برای مردم آمریکا توصیف کرد. اما دموکرات ها می گویند که بایدن حتی نمی‌خواهد کلمه مذاکره را در این مورد بشنود. «جان کربی» سخنگوی امنیت ملی دولت آمریکا دیروز سه شنبه در این خصوص گفت: رئیس جمهوری قاطعانه معتقد است که نباید در این مورد مذاکره شود.

اما این نخستین بار نیست که دو حزب بر سر مسائلی از این دست با یکدیگر مخالفت می کنند؛ کشمکش هایی که در بیشتر موارد اختلاف به سرعت حل شد، کنگره سقف بدهی را تمدید کرد و اقتصاد بدون هیچ مانعی به راه خود ادامه داد. اما این بار تنش های سیاسی به اندازه ای بالاست که اوضاع ممکن است فرق کند.

بایدن که اکنون در آستانه اعلام نامزدی برای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است، با چالش هایی بر سر راه تحقق وعده های انتخاباتی به دلیل اکثریت جمهوری خواه مجلس نمایندگان قرار دارد.

به عقیده ناظران حتی اگر مک کارتی هم در دیدار امروز انعظاف نشان دهد، قدرت او در کنگره کاملا به اراده گروهی از جمهوری خواهان تندرو بستگی دارد که بدون در نظر گرفتن پیامدهای مالی جهانی، میل زیادی به ادامه این بازی خطرناک دارند.

از سوی دیگر، کاخ سفید می گوید بر سر افزایش سقف بدهی ها مذاکره نمی کند، زیرا ۳۱.۴ تریلیون دلار رقمی است که کنگره پیش تر با آن موافقت کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha