به گزارش ایرنا تعریض این پل پس از چندین دهه مطالبه اهالی، طی یکسال اخیر و در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و باکسهای بتنی آن تامین، و روند اداری نیز طی شد؛ اخیرا هم جلسه بررسی مشکلات پیشروی آن در محل فرمانداری با حضور مدیران محلی و استانی برگزار شد که دغدغههای به حق مسئولان و موانع اجرایی را پیشرو گذاشت که طی چندماه آینده قابل رفع است.
تعریض مسیر زیر این پل که خط ریلی شمالغرب به سمت مرکز کشور از روی آن و اهالی و بار هفت روستای منطقه شامل «مغانجیق»، «کهجوق»، «قرطاول»، «شلیلوند»، «قرهبلاغ»، «کهلان» و «دوهبوینی» با خودرو از زیر آن میگذرند، همچون روند تعریض پل «تازهکند» مراغه طی مرداد سال جاری به توقف عبور و مرور قطارها برای ۴۸ ساعت نیاز دارد و همین موضوع نیز هزینههای قابل توجه روی دست شرکت راهآهن میگذارد.
زیرا در زمان تعریض پل «تازهکند» مراغه طی مرداد سال جاری نیز مسافران قطارها به مقصد تبریز از ایستگاه بستانآباد با اتوبوس به تبریز انتقال یافتند و اگر اینبار زمان اجرای پل «مغانجیق» تا زمان تکمیل ایستگاه راه آهن خاوران به تاخیر بیافتد، از تکرار همین هزینه جلوگیری خواهد شد؛ بر همین اساس تعریض این پل علاوه بر بهبود شرایط جوی به عامل دیگری نیز وابسته است و در عمل نمیتوان تا چند ماه دیگر آن را اجرایی کرد.
معاون استاندار آذربایجانشرقی و فرماندار مراغه با این وجود از اجرای هرچه سریعتر این طرح دفاع میکند و میگوید: طولانی شدن زمان اجرای طرحها موجب نارضایتی میشود؛ به ویژه آنکه عبور و مرور ۱۲ هزار نفر از اهالی و به ویژه بار اهالی از مسیر باریک زیر خط آهن در پل «مغانجیق» با محدودیتهایی مواجه است.
«داود اسدیان» با تاکید بر اینکه قرار بود طی اواخر فروردین سال جاری پل تازهکند و در اواخر اردیبهشت ماه نیز پل «مغانجیق» تعریض شود، اضافه کرد: در عمل پل تازهکند طی آخر مردادماه و با یک اقدام جهادی تعریض شد و پل «مغانجیق» نیز به دلیل مسایلی چون برودت هوا تاکنون به تاخیر افتاده است.
«علی علیزاده»، نماینده مرم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در حوزه راهداری طی ۲ سال گذشته تحول اساسی در مراغه روی داده است، بیان کرد: با این وجود طولانی شدن زمان اجرای طرح تعریض پل مغانجیق قابل قبول نیست.
«اروجعلی علیزاده»، مدیرکل راهداری و جمل و نقل جادهای آذربایجانشرقی نیز با تاکید بر اینکه مسیر ریلی مراغه تنها کریدور عبوری از شمالغرب به مرکز کشور است، اظهار داشت: قرار بود عبور و مرور قطارهای مسافری و باری این مسیر را طی مهرماه برای اجرای پل «مغانجیق» متوقف کنند اما متاسفانه در تهران موافقت نشد.
وی با بیان اینکه شخص استاندار نیز اجرای این طرح را پیگیر است، اضافه کرد: در زمان تعریض پل تازهکند طی مرداد سال جاری ۷۰۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال مسافران قطارها اختصاص یافت و در صورتی که این طرح پس از افتتاح ایستگاه خاوران تبریز در دهه فجر سال جاری اجرایی شود، از هزینههای مضاعف جلوگیری میشود.
مدیرکل راهآهن آذربایجان نیز با بیان اینکه بهرهبرداری از قطارها در اختیار بخش خصوصی است، بیان کرد: برای توقف عبور و مرور قطارها با هدف اجرای پل «مغانجیق» باید موافقت شرکتهای مسافری اخذ شود و مسئولان راهآهن نیز به دنبال به دست آوردن روزهای کمترافیک هستند تا هزینهها به حداقل برسد.
«محمدرضا قربانی» با بیان اینکه در زمان تعریض پل تازهکند نیز به هزینههای جانبی توجه نشده بود، بیان کرد: علاوه بر هزینههای انتقال مسافران با اتوبوس از ایستگاه بستانآباد تا تبریز، حدود چهار میلیارد تومان به شرکتهای مسافری پرداخت شد تا با اجرای این طرح طی کمتر از ۴۸ ساعت رکوردی در سطح کشور ثبت شود.
واقعیت این است که در دولت سیزدهم تحولی اساسی در حوزه راهداری مراغه به وقوع پیوسته است و تعریض پل مغانجیق همچون طرح مشابهی که طی مرداد سال جاری در پل معروف به تازهکند اجرا شد، یکی دیگر از وعدههای صادق دولت مردمی است و چندماه حوصله برای عملیاتی شدنش چیزی از شیرینیاش نمیکاهد.