سمنان - ایرنا - تسریع در تجهیز و راه‌اندازی مرکز درمان سرطان سمنان یکی از مصوبه‌های سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور و از مطالبه‌های جدی مردم سمنان محسوب می‌شود که رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان وعده تحقق و بهره‌برداری از آن را برای سفر دوم دوم رییس جمهور به این خطه داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق گزارش‌ها، سرطان در ایران و در جهان رو به افزایش است، سال ۲۰۱۴ حدود ۱۴ میلیون فرد مبتلا به سرطان در دنیا شناسایی شد که این آمار در سال ۲۰۳۰ به ۲۵ میلیون نفر می‌رسد.

چندی پیش کامران قدس رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان، شیوع سرطان در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان نگران کننده است.

بر اساس آمار، در ۱۵ سال آینده ۷۰ تا ۸۰ درصد به تعداد افراد مبتلا به سرطان در دنیا اضافه می‌شود که در ایران همین روند پیش بینی می‌شود، مهمترین علت آن نیز افزایش سن امید به زندگی و افزایش سالمندی است و در چنین شرایطی که سمنان نهمین استان کشور از لحاظ جمعیت سالمندی و جزو استان‌های دارای پایین‌ترین نرخ رشد رشد جمعیت است، راه‌اندازی مرکز درمان سرطان با توجه به روند افزایشی شیوع در استان سمنان یک ضرورت محسوب می‌شود و مردم این استان نیز چند سالی است که در حسرت راه‌اندازی مرکز درمان سرطان هستند و انتظار می‌رود تکمیل و بهره‌برداری از طرح تسریع شود.

به گفته پزشکان ۵۰ درصد سرطان‌ها با تشخیص زودرس قابل درمان هستند و ۳۰ درصد از سرطان‌ها را می توان در مراحل اولیه تشخیص داد و تمام این اقدامات نیازمند وحود زیرساخت و مرکز درمان سرطان است.

نبود مرکز درمانی تخصصی سرطان در استان ۷۰۰ هزار نفری سمنان مشکلاتی عدیده ای برای مردم این دیار ایجاد کرده است به طوری که بیماران برای درمانشان باید به استان های همجوار سفر کنند. مردم سمنان اکنون برای درمان به استان‌های دیگر می روند که هم به لحاظ اقتصادی و روحی و روانی هزینه سنگینی را متحمل می شوند.

تکمیل مرکز تخصصی درمان سرطان سمنان علاوه بر ارایه خدمات درمانی به بیماران داخل استان، به لحاظ واقع شدن در مسیر تردد مسافران در راه ارتباطی شرق به غرب کشور می تواند به دیگر هموطنان هم خدمات ارائه دهد.

بخش درمان سرطان بیمارستان کوثر سمنان در ۲ بخش تشخیص و درمان تخصصی برنامه‌ریزی شده است و برای تجهیز ساختمان تکمیل شده مرکز تخصصی درمان سرطان در مجموعه درمانی کوثر سمنان مرکز با ۱۱ هزار مترمربع زیربنا، در حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور در سفر به استان سمنان در ۱۳ ابان ۱۴۰۰ اعتباراتی را برای تکمیل این طرح در مصوبات سفر تعیین کردند و اکنون انتظار می‌رود با حمایت بیش از پیش دولت بهره‌برداری از طرح تسریع شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در نشست خبری اخیر خود در دهه فجر امسال گفت: ساختمان مرکز درمان سرطان سمنان در مجموعه درمانی کوثر تکمیل شد و اکنون تکمیل تجهیزاتی مانند دستگاه پرتودهی، دستگاه تصویربرداری ام آر آی در دستور کار است و پیش‌بینی می‌شود این طرح با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی به بهره‌برداری برسد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه و امام جمعه سمنان در دیدار روز پنجشنبه سیزدهم بهمن وزیر نیرو در سمنان گفته بود: مردم این خطه چشم انتظار سفر دوم آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور به استان هستند.

برپایه گزارش‌ها شایع‌ترین سرطان‌ها در استان سمنان سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ (کولورکتال)، پوست و معده است که انجام آزمایش‌های غربالگری و درمان به موقع در پیشگیری از پیشرفت بیماری موثر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود و می‌تواند به دلیل همسایگی با هشت استان کشور کمک‌کننده به استان‌های دیگر در بخش درمان سرطان و قطب تشخیص و تحقیق در کشور باشد.