به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «ساینس الرت»، این وقفه کوتاه و از دست دادن تمرکز میتواند به ما اجازه دهد اطلاعاتی را جذب کنیم که شاید بطور مستقیم به کار در دست انجام مرتبط نباشد، اما دانستن آن همچنان مناسب خواهد بود.
«الکساندر دکر» دانشمند علوم عصبی و مسئول این مطالعه جدید میگوید: در حالی که تمرکز کردن به ما کمک میکند هدفهای مورد نظر خود را محدود کنیم، از دست دادن تمرکز می تواند مقیاس و گستره توجه را توسعه دهد و به ما کمک کند اطلاعات کمتر مرتبط را در ذهن بگنجانیم. این کار می تواند به ما کمک کند مقررات محیط خود را یاد بگیریم یا حتی ایدهها و مفاهیم دور را ادغام کنیم.
ایجاد ارتباط بین مفاهیم دور و ناپیوسته یا توانایی برای تولید ترکیبی از ایدههای نو (موسوم به تفکر واگرا) دو جنبه خلاقیت هستند که دانشمندان میتوانند آنها را اندازه گیری کنند، اما حفظ تمرکز و بیتوجهی به عوامل انحراف تمرکز نیز در یادگیری مهارت های جدید یا توسعه ایده های جدید نقش کلیدی دارد.
با این حال صرف نظر از تلاش ما، توجه بطور طبیعی دارای نوسان است. درحالی که برخی تحقیقات حاکی است این امر نشانهای از بار سنگین بر مغز است، اما یک نظریه دیگر میگوید از دست دادن تمرکز شاید زمانی روی می دهد که وظیفه در دست انجام بیش از حد خستهکننده می شود.
این وضعیت ممکن است به برخی مزایای غیرمنتظره منجر شود. مغز ما ممکن است به سمت درون گرایش پیدا کند و شروع به غور در اندیشههای خود کند یا شروع به جستجو برای جذب اطلاعات دیگر کند که این به نوبه خود شاید به یادگیری مدد رساند.
«دکر» از موسسه فناوری ماساچوست (ام آی تی) در مورد این مساله تحقیق کرده است که در زمان کمرنگ شدن تمرکز ذهن ما به کجا میرود و آیا از دست دادن تمرکز ممکن است برخی اوقات برای یادگیری خوب باشد.
آنها دریافتند که در زمان از دست رفتن تمرکز، دایره و گستره توجه افراد گسترش مییابد و افرادی که تمرکز خود را از دست داده اند در واقع اغلب پاسخهای سریعتر و درستتری داشتند. به علاوه، محققان با بررسی افراد مشخص شرکت کننده در این تحقیق به این نتیجه رسیدند که یادگیری در دورههای وقفه در توجه و تمرکز آنها آشکارتر بوده است.
دکر تاکید کرد: نتایج تحقیق ما حاکی است که از دست دادن مقداری تمرکز ممکن است برخی اوقات چیز خوبی باشد. اما جابجایی بین دورههای تمرکز داشتن و تمرکز کمتر ممکن است در مجموع بهتر باشد.