تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۷

تهران-ایرنا- سفیر استونی در اوکراین اعلام کرد: استونی توپ‌های ۱۵۵ میلیمتری خود را به اوکراین اهدا می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های محلی اوکراین، کایسو کووسک سفیر استونی در اوکراین دوشنبه شب در توئیتر نوشت: تصمیم گرفتیم تمام هویتزرهای ۱۵۵ میلی متری خود را به اوکراین بدهیم. ما می‌خواهیم از این طریق الگویی ایجاد کنیم تا کشورهای دیگر هیچ بهانه‌ای برای ارسال سلاح‌مورد نیاز اوکراین نداشته باشند.

کاجا کالاس نخست‌وزیر استونی نیز در ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) از ارسال بسته جدیدی از کمک‌های نظامی این کشور شامل تمام توپ‌های ۱۵۵ میلی‌متری، نارنجک‌انداز و مهمات به اوکراین خبر داده بود.

کووسک تصریح کرد: این بسته، بزرگ‌ترین کمک نظامی اهدایی ما به اوکراین از شروع جنگ است، در حقیقت این بسته نظامی یک «کمک» نیست بلکه یک «سرمایه‌گذاری» است.

به گزارش ایرنا، وزیر امورخارجه استونی نیز در سفری که اواخر نوامبر ۲۰۲۲ به کی‌یف داشت، در مورد لزوم حمایت نظامی از اوکراین گفته بود: ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا که استونی نیز در میان آنهاست، باید میزان بودجه‌ای را که برای حمایت نظامی از اوکراین اختصاص می‌دهند، افزایش دهند.

وی افزود: اتحادیه اروپا مجموعا حدود ۰.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی اش را در زمینه کمک‌های نظامی به اوکراین اختصاص داده و من قول می‌دهم اگر بتوانیم این رقم را به یک درصد افزایش دهیم، تفاوت قابل توجهی در تغییر مسیر جنگ ایجاد خواهد شد.