تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه در سکونتگاه‌های غیررسمی با کمبود مدرسه مواجه و نیاز به احداث مدارس جدید داریم، گفت: این شرکت ۴۶ پروژه مدرسه سازی و فضاهای فرهنگی در دست ساخت دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با هدف برنامه‌ریزی به منظور تامین اعتبار، طراحی، نظارت و اجرای فضاهای آموزشی در محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری کشور برای استقرار عدالت آموزشی، رفع محرومیت و برخورداری برابر از امکانات آموزشی و پرورشی امضا شد.

«محمد آئینی» معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه انعقاد این تفاهم‌نامه با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش جزء اعضای ثابت ستاد ملی بازآفرینی شهری است افزود: در این حوزه سه مشکل اساسی وجود دارد، کودکان بازمانده از تحصیل، کمبود سرانه‌های آموزشی در سکونتگاه‌های غیررسمی و فرسودگی مدارس در محدوده بافت‌های فرسوده که رفع آنها نیازمند اقدام جهادی همه دستگاه‌های ذی‌ربط است. کمبود سرانه آموزشی یکی از بدترین نمونه‌های محرومیت است و متاسفانه گاه شاهد بوده‌ایم به دلیل دوری مسیر مدرسه حوادث ناگواری برای دانش‌آموزان به وجود آمده است.

وی اضافه کرد: با توجه به کمبود منابع، در ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به این نتیجه رسیدیم که طراحی و ساخت خدمات روبنایی و زیربنایی به صورت چندمنظوره باشد، یعنی یک ساختمان کاربری‌های آموزشی، ورزشی و بهداشتی را هم‌زمان داشته باشد تا شاهد یک تحول عملکردی و رویکردی در این حوزه باشیم.

آئینی با اشاره به اینکه بر اساس برآوردها در سکونتگاه‌های غیررسمی به طور متوسط به ۷۱۵ مدرسه نیاز است، تصریح کرد: در بافت‌های تاریخی و فرسوده بیشتر بحث نوسازی مدارس مطرح است، اما در سکونتگاه‌های غیررسمی با کمبود مدرسه مواجهیم و نیاز به احداث مدارس جدید وجود دارد که به همین منظور شرکت بازآفرینی شهری ایران ۴۶ پروژه احداث مدرسه و فضاهای فرهنگی در دست ساخت دارد.

وی با اشاره به کمبود زمین برای تأمین سرانه‌های خدماتی در محلات هدف بازآفرینی شهری گفت: برای حل این مشکل از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری اجازه تأمین خدمات به شکل طبقاتی داده شده است.

آئینی در ادامه به پروژه‌های این شرکت که در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد اشاره و افزود: به همین منظور ۲ مدرسه در استان کردستان، دو مدرسه در کرمانشاه و قم، ۶ کتابخانه و مرکز فرهنگی و پرورشی به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین تلاش خواهد شد با دریافت اعتبارات محرومیت‌زدایی پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال جاری ۴۶ مدرسه در حال ساخت نیز تا دهه فجر سال آینده آماده بهره‌برداری شوند.

سرانه فضای آموزشی در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری۲.۵ است

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه مهم‌ترین مشکلات در محدوده بافت‌های فرسوده پایین بودن سرانه فضاهای آموزشی است، اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری ۲.۵ است که با سرانه آموزشی کل کشور که ۵.۲ است، فاصله بسیار دارد. همچنین اکنون ۱۰۵ هزار کلاس درس در کل کشور نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی دارد که از این تعداد ۴۵ هزار کلاس در بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارد.

«حمیدرضا خان‌محمدی» با بیان اینکه در شرایطی که منابع مالی ما محدود و بایستی از هم‌افزایی و انطباق ظرفیت‌های موجود استفاده و از موازی‌کاری پرهیز کرد گفت: هم اکنون یکی از مشکلاتی که به دلیل تغییرات اقلیمی و خشکسالی به آن مواجه هستیم، مهاجرت مردم از روستاها و شهرهای کوچک به حاشیه شهرهای بزرگ است و همین باعث شده تا نیاز به احداث مدارس بیشتر شود. در واقع این تغییر جمعیتی در گذر زمان نیاز جدیدی را بر ما تحمیل کرده است.

وی یکی از مشکلات ساخت مدرسه در محدوده بافت‌های ناکارآمد را نبود زمین برشمرد و افزود: هم اکنون بسیاری از خیرین آماده ساخت هستند؛ اما زمینی نداریم که در اختیارشان قرار دهیم و ساخت مدرسه در محلات دیگر به خصوص دبستان شرایط رفت‌وآمد را سخت کرده و چالش‌های جدیدی را به وجود می‌آورد؛ بنابراین امروز اینجا گردهم آمده‌ایم تا با امضای تفاهم‌نامه، نقشه راه جدیدی برای ساخت مدارس با رویکرد نوین را رقم بزنیم.

خان‌محمدی ادامه داد: هدف این است که مدارس به کانون تربیت و پیشرفت محله تبدیل شوند و برای این منظور برنامه حیات طیبه را در دستور کار داریم که نوید یک جریان بزرگ در مدرسه‌سازی را می‌دهد تا علاوه بر دانش‌آموزان، خانواده‌ها و دیگر شهروندان نیز بتوانند از خدمات ارایه شده در این اماکن استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، همکاری و بهره‌گیری متقابل به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اجرایی، مدیریتی، علمی، پژوهشی و آموزشی طرفین در زمینه تحقق برنامه‌ها و سیاست‌های بازآفرینی شهری در زمینه احداث، توسعه و تجهیز مراکز و فضاهای آموزشی در محدوده‌ها و محلات هدف جهت دستیابی به استاندارد سرانه آموزشی و بالابردن کیفیت ساخت مدارس متناسب با جمعیت از جمله اهداف امضای این تفاهم‌نامه به شمار می‌آید.

همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی مکانی و توصیفی از وضعیت و موقعیت محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی، تهیه گزارش از پراکندگی و ارزیابی کیفی وضعیت فضاهای آموزشی موجود، نیازسنجی آموزشی در راستای بهبود کیفیت، رفع کمبود فضاهای آموزشی و پروژه‌های سازمان و شرکت به منظور افزایش سرانه استاندارد آموزشی در محدوده‌ها و محلات هدف با همکاری طرفین از جمله زمینه‌های همکاری دو طرف به شمار می‎رود.

همکاری در تهیه و اجرای برنامه‌های اقدام مشترک، توسعه و ارتقای فضاهای آموزشی بازآفرینی به تفکیک محدوده‌ها و محلات هدف و نوع پروژه در استان‌های کشور و تهیه برنامه اقدام مشترک با رویکرد مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله و هم‌افزایی فعالیت دستگاه‌های مختلف در تامین زیرساخت محدوده‌ها و محلات هدف را می‌توان به موارد بالا افزود.