میثم زندی که در بخش تئاتر صحنهای چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با نمایش مامور خیابان ۹۲ حضور دارد در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: تمامی گروههای استانی شرکت کننده در این دوره جشنواره از احیای تئاتر مناطق رضایت داشتند اما این بخش باید ساز و کار لازم را داشته باشد و پشتوانههای مادی آن هم باید فراهم شود.
جشنواره تئاتر مناطق در برخی استانها به سختی برگزار شد
وی خاطرنشان کرد: جشنواره تئاتر مناطق در برخی استانها به سختی برگزار شد چرا که زیرساختها و بودجه لازم برای این کار فراهم نبود.
عضو هیات علمی و مدیر گروه هنرهای نمایشی دانشگاه هنر و معماری کمال الملک که پیشینه ۲۵ سال فعالیت در عرصه تئاتر را دارد، درباره احیای جشنواره مناطق گفت: این اتفاق میتواند چند وجهی باشد؛ فرصت یا تهدید؛ برگزاری جشنوارههای تئاتر اگر با استاندارد، قواعد و بنیانهای مشخص مبتنی بر عقلانیت باشد فرصت است.
جشنوارهها عیدهایی هستند که هنرمندان این عرصه هر سال آن را تجربه میکنند که جشنواره تئاتر فجر، مهمترین این عیدهاست
وی خاطرنشان کرد: جشنوارهها عیدهایی هستند که هنرمندان این عرصه هر سال آن را تجربه میکنند که جشنواره تئاتر فجر، مهمترین این عیدهاست. هنرمندان تئاتر در بهمن و در زمستان، عید نوروز خود را جشن میگیرند، کارهای همدیگر را میبینند و عده زیادی تماشاگر این آثار هستند.
زندی گفت: حفظ این اعیاد، جشنوارهها، آیینها و آداب میتواند اسباب توسعه فرهنگ را فراهم کرده و منتج به هموارتر شدن مسیر جامعه هنری شود.
وی با اشاره به تشریک مساعی هنرمندان تئاتر در جشنواره تئاتر فجر و بهرهمندی از کارگاههای آموزشی در حاشیه این جشنواره اظهار داشت: هنرمندان با حضور در این رویداد از مناظر زیباشناختی همدیگر هم تاثیراتی میپذیرند که بی شک این تاثیرات در آثار بعدی آنها هویداست و این باید استمرار پیدا کند.
تنها جایی که عدالت در بستر تاریخی هویدا می شود عالم هنر است
زندی گفت: جشنوارههای مناطق، فرصت را در اختیار گروههای نمایشی استانها و شهرستانها قرار میدهند که در فضای اجرا قرار گیرند و داد و ستدهای علمی برای توسعه فرهنگی و علمی تئاتر داشته باشند.
جشنواره مناطق در عین حالی که فرصت بود اما در برخی استانها به دلیل فراهم نبودن زیرساختهای مناسب و امکانات به ضد فرصت تبدیل شد
وی خاطرنشان کرد: جشنواره مناطق در عین حالی که فرصت بود اما در برخی استانها به دلیل فراهم نبودن زیرساختهای مناسب و امکانات به ضد فرصت تبدیل شد چرا که گروهها نتوانستند برای جشنواره ملی حضور پرقدرتی داشته باشند.
زندی درباره عدالت فرهنگی در جشنواره تئاتر فجر هم گفت: اگر کارمان در جشنواره باشد اقرار میکنیم که عادلانهترین وضعیت ممکن در تئاتر وجود دارد و در غیر این صورت بیعدالتی شده است. این منظر فردی عدالت است و نمیشود آن را به کل جشنواره تعمیم داد. اما تنها جایی که عدالت در بستر تاریخی هویدا می شود عالم هنر است. به خاطر همین نیما یوشیج در دوران خود مطرود است و بعد از مرگ، او را به مهمترین عنصر ادبی تبدیل میکند.
وی افزود: اگر هنرمندی اهل خرد و آگاهی و مبتنی بر این مولفهها باشد در تاریخ دیده و شنیده خواهد شد اما اگر مبتنی بر تمایلات فردی باشد خیر.
این کارگردان تئاتر درباره سیاستگذاریهای جشنواره امسال هم گفت: هر جشنوارهای یک دبیر و او خود سیاستهایی دارد و در هر سیاستگذاری یک سری افراد متولی امور هستند. در طول ۴۱ دوره برگزاری جشنواره، دبیرهای مختلف با نگاهها و داوری های مختلف کارهای مختلف را انتخاب و شکل تئاتر را میسازند اما با نگاه تاریخ مندی، این مشکل حل و حداقل کمتر میشود.
همیشه افرادی هستند در هر دوره و فضای فرهنگی و اجتماعی که نقصانهایی ایجاد میکنند
وی افزود: همیشه افرادی هستند در هر دوره و فضای فرهنگی و اجتماعی که نقصانهایی ایجاد میکنند و این خود واکنشهایی به دنبال دارد.
داستان نمایش مامور خیابان ۹۲ به تهیه کنندگی و کارگردانی میثم زندی و نوشته داوود فتحعلی بیگی از شهرستان نوشهر استان مازندران از این قرار است که دختری جوان به نام حیفا که در این مأموریت نامش را حفصه گذاشته بودند، پس از اتمام کارش در افغانستان، به اسرائیل بازمیگردد تا با ابعاد و اجزای ماموریت جدیدش در کشور عراق آشنا شود. دستگاههای کوچک خاصی در اندامهای مختلف بدن او توسط یک تیم پزشکی در موساد کار گذاشته میشود و او توسط شخصی که هویتش در داستان مخفی است با ماموریت خود آشنا میشود و به عراق اعزام میشود و در زندان ابوغریب زندانی شده و مثل سایر زندانیان عراقی شکنجه میشود.
این دختر جوان به عربی مسلط است اما اعراب اصیل، لهجه عبری او را تشخیص میدهند. پس از مدت کوتاهی به سلول دو مرد زندانی القاعده به نامهای ابومحمد العدنانی و دکتر ابراهیم عواد از نوادگان جعفر کذاب که هدف این ماموریت هستند منتقل میشود و مثل مسلمانان به عبادت میپردازد و چنان تظاهر میکند که در نظر زندانیان زنی مسلمان، با تقوا و زاهد بهنظر برسد.
در اصل ماموریت حیفا، شستشوی مغزی، انحراف فکری و آمادهسازی این دو مرد برای تشکیل دولت شیطانی داعش در عراق و سوریه است.