شکوه حماسه کربلا از زبان «شهرزاد قصه‌گو»+فیلم

تهران- ایرنا- «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه‌ساز» از نمایش‌های اجرایی بخش بین‌الملل جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر برداشتی از حماسه عاشوراست که از زبان «شهرزاد قصه‌گو» روایت می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نمایش «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه‌ساز» به نویسندگی شهرام احمدزاده و کارگردانی پویا عطایی از اصفهان از آثار چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر است که یکشنبه، ۹ بهمن در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت، برداشتی از حماسه عاشوراست که از زبان «شهرزاد قصه‌گو» روایت می‌شود.

این قصۀ دربارۀ شهرزاد قصه‌گوست که در مسیر خود به یک حادثۀ تاریخی گره می‌خورد. این نمایش مذهبی با اقتباس از قصه‌ای ایرانی بی‌آن‌که اسمی از شخصیت‌های حماسه عاشورا بیاورد، احساسات و عواطف جاری در آن نهضت عظیم را بیان می‌کند.

در بخشی از دیالوگ‌های نمایش با اشاره به صحنه شهادت حضرت عباس(ع) می‌شنویم: مردی آمد، خواست آبی بنوشد. تیری بر گلوگاهش نشست و مرد غرق در خون شد. رود خروشان شد. زمین خون استفراغ می‌کرد. آسمان خون چکان می‌غرید.

این نمایش مذهبی حالت شعاری ندارد

بازیگر زن نمایش «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه‌ساز» با تاکید بر این که همه دیالوگ‌های اثر زیباست، گفت: نویسنده تمام دیالوگ ها را مسجع نوشته و همه جملات وزن و قافیه دارد. اگر بازیگر یک کلمه‌اش را بالا و پایین بگوید، متن به هم می‌خورد.

شکوه حماسه کربلا از زبان «شهرزاد قصه‌گو»+فیلم

مریم دوستی ایرانی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان این که این نمایش مثل خیلی از کارهای مذهبی حالت شعاری ندارد و روی سطح نمانده است، گفت: در شروع تئاتر مخاطب احساس نمی کند با یک کار مذهبی مواجه است. تئاتر درباره امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) است ولی اسمی از این اشخاص نمی‌آید و مخاطب در دیالوگ‌ها متوجه این قضیه می‌شود. اشاره غیر مستقیمی که نمایش دارد، هوشمندی نویسنده را می رساند.

این تئاتر تلفیقی است

ساناز نوربخش، دیگر بازیگر این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با بیان این که این نمایش حدودا یک سال و نیم است در جشنواره های متعدد اجرا می‌شود، اظهار داشت: «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه‌ساز» در جشنواره های خارج کشور پذیرفته و به یاری صاحب کار در جشنواره‌های آیینی سنتی، همدان و اصفهان برگزیده شده است. من برای این تئاتر در جشنواره استان اصفهان جایزه بازیگری زن را گرفتم.

شکوه حماسه کربلا از زبان «شهرزاد قصه‌گو»+فیلم

وی با تاکید بر این که این تئاتر تلفیقی است و ما نمی خواهیم چیزی را مستقیم بگوییم، اظهار داشت: همه می‌دانیم یک دختر پارسی به نام شهرزاد هر شب یک داستانی برای پادشاه ستمگری می گفته تا پادشاه مرگش را به تعویق بیاندازد. این داستان یکی از داستان های شب دختر است که داستان واقعی کربلا را روایت می‌کند. او به آب نوشیدن حضرت عباس(ع) اشاره دارد و صحنه به صحنه می‌بیند. حتی جمله «کیست که مرا یاری کند» را می شنود. شهرزاد مرتب دارد خودش را انکار می کند تا از دست سلطان جنون فرار کند.

موسیقی و روایت‌گری اثر کاملا ایرانی است

پویان عطایی، کارگردان نمایش صحنه‌ای «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه‌ساز» نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: قصه این اثر بر اساس داستان «شهرزاد قصه‌گو» است که در کتاب داستان هزار و یک شب آمده است،‌ اما این بار با یک حادثه تاریخی تلفیق می‌شود و برش زندگی شهرزاد با برش تاریخ این حادثه ادغام می شود. این نمایش اگر چه مولفه‌های بومی اصفهان را ندارد، اما همه اثر و مولفه های آن از موسیقی، قصه‌گویی، نقالی، روایت‌گری، خورده قصه‌ها، طراحی‌ها و جلوه های ویژه کاملا ایرانی است.

رقابت در بخش بین‌الملل جشنواره

کارگردان نمایش صحنه‌ای در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه‌ساز گفت: ایرانی بودن داستان و اینکه قابلیت‌های جهانی دارد باعث شده نمایش وارد بخش بین‌الملل جشنواره شود؛ قاب‌بندی‌ها، طراحی‌ها و نمادهای درون نمایش کامل جهانی است.

وی افزود: نمایش هم بعد زنانه و هم بعد غیر زنانه دارد، زنانه است زیرا داستان شهرزاد قصه‌گو است، از طرفی این نمایش به خاطر قصه تاریخی که با آن ادغام می‌شود، بعد مردانه هم دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha