به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نمایش در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصهساز به نویسندگی شهرام احمدزاده و کارگردانی پویان عطایی از اصفهان از آثار چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر روز یکشنبه - ۹ بهمن ۱۴۰۱- در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.
قصۀ در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه ساز دربارۀ شهرزاد قصهگوست که در مسیر خود به یک حادثۀ تاریخی و جذاب گره میخورد.
جشنواره فجر رویدادی معتبر است که دنیا به آن چشم دوخته است
پویان عطایی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره نمایش صحنهای در «سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصهساز» اظهار داشت: قصه این اثر بر اساس داستان شهرزاد قصهگو است که در کتاب داستان هزار و یک شب آمده است، اما این بار با یک حادثه تاریخی تلفیق و برش زندگی شهرزاد با برش تاریخی این حادثه ادغام می شود. این نمایش اگر چه مولفههای بومی اصفهان را ندارد، اما همه اثر و مولفه های آن از موسیقی، قصهگویی، نقالی، روایتگری، خورده قصهها، طراحیها و جلوه های ویژه اثر کاملا ایرانی است.
مسئولان باید نگاه ویژهای را به تئاتر شهرستان داشته باشندعطایی درباره سایر آثار حاضر در جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: در این دوره نتوانستم سایر آثار جشنواره را تماشا کنم، البته تعدادی را در جشنوارههای مناطق و استانی دیده بودم؛ امسال هنرمندان شهرستان واقعا فعال شدهاند و خلاقیت ویژهای را نشان دادند که حاکی از آن است مسئولان باید نگاه ویژهای را به تئاتر شهرستان داشته باشند.
کارگردان نمایش صحنهای «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصهساز» تصریح کرد: نمایش هم بعد زنانه و هم بعد غیر زنانه دارد، زنانه است زیرا داستان شهرزاد قصهگو است، از طرفی این نمایش به خاطر قصه تاریخی که با آن ادغام میشود، بعد مردانه هم دارد.
وی گفت: هم در اجرای عمومی و هم در جشنوارههایی که این اثر را به نمایش گذاشتیم، هم قشر عمومی از این اثر استقبال کرد و هم مخاطب خاص قصه را گرفت، ارتباط برقرار و تا انتها دنبال کرد.
عطایی تصریح کرد: جشنواره فجر رویدادی معتبر است و از همه دنیا به آن چشم دوختهاند و میتواند سکوی پرتاب برای هنرمندان تئاتر باشد در سالهای گذشته این اتفاق افتاده است.
جامعه، تشنه تئاتر است و تئاتر ایرانی میتواند جای خود را در سبد خانوار باز کند مسئولان باید توجه ویژهای به این حوزه هنری داشته باشند.
مخاطب از تئاترهای خیابانی استقبال کرد حتی در سرمای بیسابقه
عطایی افزود: در جشنواره چهل و یکم شور و شوق تئاتریها برای اجرای نمایش با کیفیت بالا به چشم میآید و از ویژگیهای این دوره است، حتی در این سرمای بیسابقه تئاترهای خیابانی و صحنهای در حال اجرا هستند و مخاطبان هم استقبال خوبی هم از آثار کردهاند.
کارگردان نمایش صحنهای «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصهساز» خاطرنشان کرد: اجرا در جشنوارهها، کمی تخصصیتر است زیرا نگاه منتقدان دقیقتر و تیزتر و نقادانهتر است، در حالی که نگاه عمومی تلطیف میشود تا با قصه ارتباط بهتر برقرار کند.
جایزه جشنواره متر و معیار نیست، تئاتر با اجرای خوب میتواند برای خودش سرنوشتساز باشدکارگردان نمایش صحنهای «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصهساز» با بیان اینکه چهار دوره در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده است، گفت: در برخی دورهها علاوه بر اینکه جایزه دریافت کرده ام در برخی دوره ها هم نامزد دریافت جایزه بودم، امسال که با یک اثر در بخش بین الملل حضور داریم.
عطایی با اشاره به حضور هنرمندان تئاتر از کشورهای اسپانیا، روسیه، اردن، عراق توضیح داد: جایزه جشنواره متر و معیار نیست، تئاتر با اجرای خوب میتواند برای خودش سرنوشتساز باشد، جایزه صرفا بهانه است و مانند «صد آفرین» گفتن است، ما هم علاقه داریم جایزه بگیریم، اما در وهله اول دوست داریم اجرای خوب داشته باشیم تا مخاطب راضی از سالن خارجی شود.
نمایشهای آیینی - سنتی ایرانی برای مردم عام و خاص بسیار جذاب است
کارگردان نمایش صحنهای «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصهساز» گفت: ایرانی بودن داستان و اینکه قابلیتهای جهانی دارد باعث شده نمایش وارد بخش بینالملل جشنواره شود؛ قاببندیها، طراحیها و نمادهای درون نمایش کاملا جهانی است.
عطایی گفت: یکی از علتهایی که هنرمندان تئاتر به نمایشنامههای خارجی گرایش دارند، قویتر بودن درام آنها نسبت به نمایشنامههای ایرانی است. در حالی که نباید داستانهای درام خودمان را فراموش کنیم، البته برخی هم نمایشنامههای خارجی را به روز یا ایرانیسازی و بومیسازی میکنند، ولی نمایشهای ایرانی به ویژه فولکلور و آیینی - سنتی برای مردم عام و خاص بسیار جذاب است؛ ما این استقبال را در در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصهساز لحظه لحظه احساس کردیم.
به گزارش ایرنا، چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی با میزبانی از ۱۱۳ اثر در بخشهای رادیوتئاتر، مسابقه بزرگ صحنهای، مسابقه تئاتر خیابانی، مسابقه تئاتر بینالملل، مسابقه نمایشنامهنویسی، بخش پژوهش و مسابقه بخش مرور کار خود را از اول بهمن ۱۴۰۱ در تهران آغاز کرد و اختتامیه آن روز سهشنبه -۱۱ بهمن- با معرفی برگزیدگان در بخشهای مختلف در تالار وحدت برگزار می شود.