به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، اولین نشست همفکری و همافزایی روسای مراکز آزفای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور روز دوشنبه با حضور هاشمداداشپور معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان و مدیران مراکز آزفا در این سازمان برگزار شد.
داداشپور در این نشست اظهار داشت: گسترش زبان و ادبیات یکی از مهمترین وظایف و مسئولیتهای وزارت علوم است و در گذشته تعداد مراکز آموزش زبان فارسی به اندازه کافی نبود، اما اکنون با توجه به ضرورت فراگیری آن از سوی دانشجویان بین المللی تعداد آنها در حال افزایش است.
معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه احیاء و تقویت و گسترش مراکز آموزش زبان فارسی در دانشگاهها یکی از اولویتها و سیاستهای وزارت علوم است، تصریح کرد: از ابتدای قبول مسئولیت، در دانشگاههای مختلف حضور یافته و با دانشجویان بین المللی زیادی به گفتگو نشستهام، مهمترین نکته سنجش معیار زبان آموزی مراکز آموزش زبان فارسی بروندادهای یادگیری آنها است و متاسفانه برخی از مراکز مجوز فعالیت دریافت کردهاند، اما خروجی کار آنها به یادگیری دانشجویان بین المللی منجر نشده است.
رییس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه برخی مراکز به دلیل نوپا بودن هنوز قدرت زبان آموزی را در حد استانداردهای لازم ندارند، اظهار داشت: انتظار داریم مراکز نوپا با استفاده از تجارب دانشگاه های موفق در این عرصه، به سطحی از بلوغ دست یابند تا بر اساس آن بتوانند پاسخگوی نیازهای دانشجویان بین الملل باشند.
وی با تاکید بر اینکه معیار مراکز آموزش زبان فارسی باید آموزش و زبان آموزی بر اساس آخرین شیوه های درست و شناخته شده باشد، افزود: کمیته ارزیابی مراکز آموزش زبان فارسی به دانشگاهها اعزام خواهد شد تا به رتبهبندی مراکز آموزش زبان فارسی بپردازد و در این راستا مجوز مراکزی که از سطح پایینی برخوردار باشند و نتوانند خود را به سطح استانداردهای لازم و تعریف شده برسانند لغو خواهد شد.
داداش پور با بیان اینکه ارتقای کیفیت آموزش زبان فارسی به دانشجویان بینالمللی حاضر در ایران یک ضرورت است؛ تاکید کرد: شبکه سازی و ایجاد تعامل مراکز آموزش زبان فارسی با یکدیگر و تبادل تجربه از اهمیت ویژهای برخوردار است، در این راستا الگوها و شیوههای یادگیری زبان فارسی درباره کشورهای مختلف متفاوت است و قاعدتا متناسب با تفاوتهای زبان آموزی کشورهای گوناگون، مراکز آموزش زبان فارسی ما هم باید خود را برای شیوه های یاددهی متنوع آماده کنند.
وی هدف غایی را تبدیل زبان فارسی به زبان علم اعلام کرد که برای این کار باید تلاش های گسترده ای توسط مراجع ذیربط صورت گیرد، ادامه داد: یکی از اقدامات راهبردی در سه سال آینده جذب ۲۵۰ هزار دانشجوی بین المللی است و طبیعی است مراکز آموزش زبان فارسی باید خود را برای این امر مهم آماده و تجهیز کنند.
رییس سازمان امور دانشجویان افزود: ظرفیتهای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در جذب دانشجوی بینالملل کمتر از کشورهایی همچون روسیه و ترکیه نیست، ولی با این حال این کشورها موفق تر از ما عمل کرده اند؛ به طوری که اکنون در جمع ۱۰ کشور برتر در جذب دانشجویان بینالملل قرار گرفته اند. بنابراین ایران نیز میتواند با استفاده از ظرفیت های علمی شکل گرفته در دانشگاه های کشور پا در این عرصه بگذارد و از فرصتهای موجود بهرهمند شود.
داداشپور تصریح کرد: از بورسیه دانشجویان بینالمللی علاقهمند به زبان و ادبیات فارسی استقبال میکنیم تا از این طریق زمینه های گسترش زبان فارسی در کشورهای دیگر فراهم شود. یکی از مهم ترین نکات در جذب دانشجویان بین الملل فرصت آموختن زبان فارسی است؛ زیرا این دانشجویان پس از بازگشت به کشور خود به عنوان سفیران ایران به گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی کمک موثری خواهند کرد و سرمایه ارزندهای برای این منظور محسوب میشوند.
وی تاکید کرد: ارتقای کیفیت آموزش در مراکز آموزش زبان فارسی برای آموزش زبان فارسی به دانشجویان بین المللی ضروری است و لازم است اقدامات زیادی برای بهبود وضعیت این مراکز انجام شود.