زنجان – ایرنا- اجرای مرحله دوم و اصلی هوشمندسازی یارانه نان که شامل ارائه آرد به قیمت آزاد است مانع بروز بسیاری از تخلفات در عرضه نان می‌شود و جلوی توزیع آرد خارج از شبکه و کم فروشی را می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، شیوه جدید عرضه نان یک کار فرآیندی است و اجرای آن برای نخستین بار در کشور به صورت آزمایشی در استان زنجان عملیاتی شد.

بخشی از این کار مربوط به نصب کارتخوان های هوشمند در واحدهای نانوایی بود که حدود هفت ماه پیش همه یک‌هزار و ۶۰۰ واحد نانوایی استان در مناطق شهری و روستایی به کارتخوان های هوشمند مجهز شدند.

این دستگاه‌های جدید که کار با آنها تفاوت چندانی با کارتخوان های معمولی ندارد، با یک نرم افراز اندرویدی کار می کنند و هدف از ساخت و طراحی آنها این است که میزان دقیق فروش نان و حتی نوع نان در نانوایی ها ثبت و رصد شود.

مرحله دوم و البته اصلی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان شامل ارائه آرد با قیمت آزاد به نانوایی ها است.

اکنون با وجود نصب دستگاه های هوشمند همچنان آرد با قیمت یارانه‌ای نزدیک به ۴۰ هزار تومان در اختیار نانوایی ها قرار داده می شود در حالی که قیمت آزاد یک کیسه آرد حدود ۷۰۰ هزار تومان است و این موضوع همچنان راه را برای بروز تخلف باز می کند.

خبرنگار ایرنا با توجه به اهمیت این موضوع برای بررسی آن اقدام کرده است.

کارتخوان های هوشمند اولین گام در حکمرانی داده محور در حوزه آرد و نان

استاندار زنجان معتقد است نصب کارتخوان‌های هوشمند اولین مرحله در اجرای حکمرانی داده محور است و اطلاعات به دست آمده با این فناوری، جلوی بسیاری از تخلفات را می گیرد.

محسن افشارچی در خصوص عملیات هوشمندسازی یارانه آرد و نان، گفت: با اقدامات صورت گرفته در این حوزه می توانیم با بهره گیری از فناوری بدانیم منابع کشور چگونه استفاده و هزینه می شود.

استاندار زنجان افزود: با نصب دستگاه‌های کارتخوان مخصوص در نانوایی ها این امکان ایجاد شده است که بدانیم یک نانوا چقدر از آرد دریافتی را تبدیل به نان کرده است.

وی اظهار داشت: اینکه گفته شده روزانه ۵۰ میلیون نان گم می شود، این عبارت خوب بیان نشده، در واقع این مقدار نان پخت نشده و این موضوع هم از طریق همین کارتخوان های هوشمند رصد شده است.

استاندار زنجان گفت: این موضوع از همین طریق به دست آمده که چقدر از آرد سوبسیدی که در اختیار نانوا قرار داده می شود، در چرخه توزیع دچار انحراف شده است.

افشارچی افزود: در استان زنجان همه اطلاعات واحدهای نانوایی در اختیار است، بنابراین اولین گام مثبت در ارتباط با حکمرانی داده محور در حوزه آرد و نان با نصب همین کارتخوان های هوشمند برداشته شده است.

تراکنش مالی دستگاه‌های کارتخوان مبنای تحویل آرد به نانوایی‌ها

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان معتقد است با شروع مرحله اصلی اجرای هوشمندسازی یارانه آرد و نان، شیوه توزیع آرد واحدهای نانوایی بر مبنای تراکنش مالی دستگاه‌های کارتخوان هوشمند خواهد بود.

ولی الله زمانی اظهار داشت: در این شرایط هر نانوایی که نان خوب و با کیفیت پخت کند، طبیعتا مشتری زیادی خواهد داشت و به همان مقدار فروش خود مابه التفاوت قیمت را به صورت روزانه از دولت دریافت می کند.

وی افزود: در واقع شیوه جدید عرضه نان فقط موضوعی بین دولت و نانواها است که برای رصد میزان فروش نان در واحدهای نانوایی اجرا شد؛ در این روش آرد به قیمت واقعی در اختیار نانوا قرار می گیرد و نانوایان با توجه به میزان فروش نان، مابه التفاوت قیمت آرد را از دولت دریافت می کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان خاطرنشان کرد: هدف اصلی اجرای شیوه جدید عرضه نان جلوگیری از قاچاق و انحراف در شبکه توزیع آرد است و اکنون همه زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری در این استان برای اجرای مرحله اصلی هوشمندسازی یارانه آرد و نان مهیا است.

زمانی در خصوص موعد اجرای مرحله اصلی هوشمندسازی یارانه آرد و نان، اظهار داشت: فعلا زمان خاصی برای اجرای مرحله اصلی طرح، مشخص نیست.

اجرای مرحله دوم هوشمندسازی یارانه نان ضامن منافع نانوایان

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان زنجان نیز اجرای مرحله دوم طرح هوشمندسازی یارانه نان را مفید و ضروری ارزیابی می کند ولی معتقد است باید منافع این صنف نیز مد نظر قرار گیرد.

مهدی بیات از آمادگی واحدهای نانوایی برای اجرای مرحله اصلی هوشمندسازی یارانه آرد خبر داد و گفت: اجرای این مرحله، ضامن منافع نانوایان هم هست.

بیات افزود: تعدادی از واحدهای نانوایی علاوه بر کارتخوان هوشمند اول، کارتخوان دوم را نیز برای مواقع لازم تهیه کرده اند و اکنون در ۹۹ درصد واحدها شرایط برای اجرای مرحله اصلی مهیا است.

وی اظهار داشت: در مواردی در سامانه‌ای که طراحی شده، نقص ها و ایراداتی به وجود می آید و چون آمار و اطلاعات هم از روی همین کارتخوان ها استخراج می شود، به ضرر نانوا است و باید این موارد به طور کامل حل شود.

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان زنجان گفت: در اجرای هر طرحی باید منافع صنف مربوط هم در نظر گرفته شود تا طرح به درستی به اجرا درآید، اینکه در طراحی و اجرای این کارتخوان و نیز حساب بانکی متصل به کارتخوان ها یک انحصار ایجاد شده، ممکن است باعث مشکلاتی شود.

بیات در خصوص امکان انحراف در توزیع آرد در شرایط فعلی، گفت: ادعاها در این زمینه باید مستند باشد نه اینکه از روی حدس و گمان چیزهایی گفته شود، الان فعالیت نانوایی ها سودی ندارد و در اظهار نظرها باید دقت کنیم.

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان زنجان در خصوص اجرای مرحله اصلی طرح هوشمندسازی و تحویل آرد به قیمت آزاد نیز گفت: برابر هماهنگی ها و صحبت هایی که قبلا شده، قرار است مبلغ مورد نیاز برای تامین آرد در ماه اول برای نانوایی ها به عنوان وام در نظر گرفته شود، یعنی نانوایی ها در وهله اول مجبور نباشند هزینه خرید آرد مورد نیاز خود را نقدا پرداخت کنند و از ماه دوم با مابه التفاوت یارانه نقدی که از دولت می گیرند خودشان می توانند هزینه خرید آرد را پرداخت کنند.

برآیند:

اجرای مرحله دوم و اصلی هوشمندسازی یارانه نان شامل ارائه آرد به قیمت آزاد است که قطعا جلوی بسیاری از تخلفات حوزه آرد و نان را می گیرد.

برای اجرای این مرحله از طرح باید برخی نواقص و کاستی های مرحله اول رفع شود و منافع و درخواست های ذینفعان این صنف و خود شهروندان مد نظر قرار گیرد.