تهران- ایرنا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه چهارشنبه شب گفت که مشکل جنگ اوکراین با ارسال تانک حل نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، اردوغان در گفت وگو با شبکه "تی آر تی" این کشور تصریح کرد: واردات تانک به اوکراین یک اقدامی خطرناک است و این کار به دست تاجران سلاح انجام می شود.

وی گفت: نمی توانم بگویم که ارسال تانک یکی از پارامترهای حل بحران اوکراین است، این کار خطرناک است هرچند که برای صاحبان اسلحه مفید است.

کی یف هم زمان با تلاش های زیاد مسکو برای پیشرفت بیشتر در شرق اوکراین، توانسته از ۱۲ کشور غربی قول ارسال تانک های رزمی برای دفع حملات نیروهای روسیه را دریافت کند.

دمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین روز سه شنبه گفت که دولتش انتظار دارد در نخستین مرحله، میان ۱۲۰ تا ۱۴۰ تانک ساخت غرب از ۱۲ کشور دریافت کند که شامل لئوپارد ۲ ساخت آلمان، چلنجر ۲ ساخت انگلیس و ام یک آبرامز ساخت ایالات متحده می شود.

وی افزود: کی یف روی موافقت پاریس با تحویل تانک های لوکلرک ساخت فرانسه هم واقعا حساب می کند.

یک مقام ارشد پنتاگون در گفت و گو با روزنامه واشنگتن‌پست تایید کرد که ناامیدی فزاینده‌ای در پنتاگون بین کسانیکه خواهان کمک‌های بیشتر به اوکراین هستند، وجود دارد، زیرا دیدگاه‌های آنان از سوی کسانی که رویکرد محتاطانه‌تری برای ارسال کمک‌های نظامی دارند، با مشکل مواجه شده است.

امتناع صریح جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از پذیرش درخواست اوکراین برای دریافت جنگنده‌های اف-۱۶ تردید پنتاگون را به همراه داشته مبنی بر اینکه کاخ سفید در مورد برخی از درخواست‌های تسلیحاتی اوکراین در ابتدا با آنها مخالفت ورزیده و در نهایت ارسال آنها را تایید کرده است.