مشهد- ایرنا- نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بودجه امسال شهرداری مشهد در حوزه بانوان ۱۱۰ میلیارد تومان بوده است که این اعتبار با رشد حدود ۲ برابری در سال آینده به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو روز پنجشنبه در اجلاس بانوان شوراهای اسلامی شهرهای کشور در مشهد افزود: براساس آمار ۵۰ درصد نخبگان کشوری، از قشر بانوان هستند ولی در تصمیم‌گیری‌های حوزه بانوان، آنگونه که باید نقش‌آفرینی ندارند و با شرایط ایده‌آل و مطلوب فاصله وجود دارد.

وی با اشاره به نقش پررنگ زنان در نظام‌های دموکراسی بیان کرد: بانوان در تمام صحنه‌ها و ادوار تاریخی این مرز و بوم، نقش بسیار مهمی ایفا کرده‌اند و باید از ظرفیت آنها بهره گرفت.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: متاسفانه از شهر مشهد خبرهای خوبی نسبت به رویکرد مدیران در حوزه بانوان مخابره نمی‌شود، درحالیکه واقعیت غیر از این است.

مهدی ناصحی افزود: نخبگان بانوی مشهدی، در حوزه‌های مختلف می‌درخشند و این موضوع مورد توجه مدیران شهری است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از رویکردهای شاخص شورای ششم، ارتقای نقش و جایگاه اجتماعی بانوان در شهر است و بر همین اساس برنامه‌ریزی و اختصاص برشی از بودجه برای بانوان را داریم.

ناصحی افزود: زنان مشهدی پیشینه طولانی در حوزه مشارکت اجتماعی دارند و عده‌ای به صورت هدفمند درصدد تخریب این چهره ارزشمند هستند.

طرح تعالی زیست‌پذیری حوزه بانوان

رییس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: حوزه بانوان باید ساختار، برنامه و بودجه مشخص داشته باشد تا از این طریق بتوان به شکل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، زیرساخت‌های حوزه بانوان را ارتقا و توسعه داد.

فاطمه سلیمی افزود: شورای ششم شهر مشهد به دنبال طرح گفتمان تعالی زیست‌پذیری حوزه بانوان است، بیش از ۵۰ درصد جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند و سعی شده است گفتمان جدید تعالی زیست‌پذیری شهری را برای حوزه بانوان و خانواده مطرح کنیم.

وی اضافه کرد: در ساختار مدیریت شهری به حدی خلا حوزه زنان محسوس بود که شورای ششم در ابتدای کار تشکیل کمیسیون ویژه بانوان و خانواده را در دستور کار قرار داد.

رییس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: حوزه بانوان و خانواده باید در تمامی معاونت‌های شهرداری ضریب نسبت داشته باشد و این حوزه باید به طور خاص دیده شود و در ساختار برنامه و بودجه توجه ویژه به آن داشته باشیم.

وی گفت: شورای ششم شهر مشهد در بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری برای اولین بار ردیف بودجه ویژه بانوان را ایجاد کرد.

سلیمی با تاکید بر لزوم شکل گیری برنامه‌های ویژه زنان، افرود: برنامه‌های جامعی ویژه زنان خانه‌دار، زوجین جوان، مادربزرگ‌ها و غیره باید داشته باشیم و از سوی دیگر بهره‌گیری از ظرفیت بانوان رسانه‌ای به عنوان ابزاری در کنار اطلاع‌رسانی گفتمانی حوزه زنان نیز ضروری است.

اجلاس تخصصی زنان عضو شوراهای اسلامی شهرهای کشور با حضور ۶٠ بانوی شورایی در مشهد برگزار شد.

حدود چهار هزار زن عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند.