تهران- ایرنا- پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در سال ۱۳۵۷ دستاوردها و پیامدهای گوناگون داخلی و بین المللی را به همراه داشت که مهمترین برکت آن برای مسلمانان احیای اعتماد به نفس و شکست ابهت ابرقدرت ها در چشم همه مستضعفان جهان بود.  

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، دهه فجر چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران درحالی فرارسیده است که جمهوری اسلامی به یمن ثمرات مهمترین انقلاب مردمی قرن بیستم و به رغم بیش از چهار دهه فشار و تحریم و جنگ نظامی، سیاسی و اقتصادی پرصلابت تر از همیشه در مقابل زروگویان غربی و آمریکایی قدمی عقب نشینی نکرده است.
شاید فشارهای همه جانبه غربی مردم انقلابی ایران را تنگناهای بسیاری قرار داده باشد اما حس غرور، توانمندی و استقلالی که انقلاب در مردم نه تنها در کشورمان بلکه در میان همه ستمدیدگان جهان ایجاد کرد بسیاری از مشکلات را در مقابل اراده آهنین مردم قابل تحمل تر ساخته است.

*برکات انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب
انقلاب کبیر اسلامی ایران در حالی دهه پنجم حیات خود را با صلابت طی می کند که اگرچه دشمنان مستکبرش گمان ‌های باطلی در سر دارند اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، همواره سربلند دیده‌اند. مقام معظم رهبری در بیانیه «گام دوم» انقلاب خطاب به مردم ایران در بهمن ۱۳۹۷ به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه برکات و دستاوردهای انقلاب فرمودند: «انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار بشدّت تحقیر شده و بشدّت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد و عنصر اراده‌ی ملّی را که جان‌مایه‌ی پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است در کانون مدیریّت کشور وارد کرد؛ آنگاه جوانان را میدان‌دار اصلی حوادث و وارد عرصه‌ی مدیریّت کرد؛ روحیه‌ و باور «ما می‌توانیم» را به همگان منتقل کرد؛ به برکت تحریم دشمنان، ‌ اتّکاء به توانایی داخلی را به همه آموخت و این منشأ برکات بزرگ شد.»




ایشان در ادامه برکات این خودباوری را چنین برشمردند:
یک) ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران
دو) موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی
سه) به اوج رسانیدن مشارکت مردمی و مسابقه‌ی خدمت‌رسانی
چهار) ارتقاء شگفت‌آور بینش سیاسی آحاد مردم
پنج) سنگین کردن کفه‌ی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور
شش) افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه
هفت) ایستادگی روزافزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان

*برکات انقلاب در حوزه داخلی
در عرصه داخلی پیروزی انقلاب اسلامی ایران پدیده ای مبارک بود و در عرصه های گوناگون اجتماعی، امنیتی، آموزشی و فرهنگی، صنعتی و تحقیقاتی، بهداشتی، حتی اقتصادی – صنعتی و ... توانست دستاوردهای قابل ذکری را به ارمغان بیاورد.
به طور کلی وحدت کلمه، قطع وابستگی به بیگانگان، طنین انداز شدن روحیه معنوییت و دین مداری در کشور و نمایش قابلیت های دینی در اداره امور، کاهش شکاف، تبعیض و نابرابری ها، برگزاری انتخابات پرشمار و مراجعه به آرای عمومی، داشتن کشوری با ثبات با حس استقلال و ... از دستاوردهایی هستند که هر ایرانی اکنون آن را احساس می کند.
به عنوان نمونه در زمینه امنیتی در بیش از ۴ دهه ای که انقلاب می گذرد با وجود انواع توطئه ها و حتی جنگ، رشادت و عشق به وطن موجب شد تا یک وجب از خاک ایران از مام وطن جدا نشود. این درحالی است که در چند قرن گذشته به واسطه جنگ ها، سوء سیاست ها و ناتوانی حکام و شاهان بخش های بزرگی از سرزمین ایران از آن جدا افتاده است.


جمهوری اسلامی ایران اکنون به نقطه ای از اقتدار رسید که قادر شد برای حل یک پرونده در مقابل ۶ قدرت بزرگ جهان (در گفت وگوهای هسته ای موسوم به ۱+۵ ) بنشیند و خواسته های خود را بدون ترس مطالبه کند. همین اقتدار بود که چند روز قبل «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده در سفر به اراضی اشغالی به صورت تلویحی عنوان داشت چون ایران به روسیه تسلیحات می دهد پس آمریکا هم باید از اوکراین و اسرائیل حمایت همه جانبه داشته باشد.
همچنین افزایش متوسط طول عمر، تربیت پزشک و متخصص، توسعه نظام سلامت در قالب خانه بهداشت و دیگر طرح ها، گسترش دانشکده های پزشکی، رشد سریع در حوزه های دارو، سلامت و جراحی از جمله موفقیت هایی هستند که به یمن انقلاب در کشورمان رخ داده است.

با وجود مشکلات و کاستی های فراوان در حوزه اقتصاد و صنعت اما این حوزه نیز پیشرفت های چشمگیری را در زمینه ارتقای جایگاه اقتصادی ایران در جهان در دوره پس از انقلاب، بازسازی زیرساخت های کشور پس از جنگ و ارتقای این زیرساخت ها، پیشرفت های پرشمار در حوزه نظامی، نانو و ... تجربه کرد. علاوه بر این پویایی بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد از جمله محوضوعی است د که در دوره پس از انقلاب تقویت شد.
علاوه بر این افزایش جمعیت باسواد و دانشجو، پیشرفت های گوناگون در رشته های مختلف علمی، رشد امکانات رفاهی و زیرساختی برای بسیاری از روستاهای دوردست، افزایش تولیدات کشاورزی، خودکفایی قابل توجه در تولید دارو، کسب دانش و توانایی مهندسی در همه حوزه‌های زیرساختی و بسیاری از دستاوردهای دیگر تنها گوشه ای از برکات انقلاب برای کشور بوده اند.

*دستاوردهای انقلاب در عرصه جهانی
بسیاری از تحلیلگران سیاسی و بین المللی وقوع انقلاب اسلامی در ایران را پدیده ای یگانه و منحصر بفرد در تاریخ انقلاب های جهان می دانند. تعداد انگشت شمار انقلاب در جهان رخ داده است که نتایج و اثرات آن نه تنها در داخل همان کشور، بلکه در کل جهان قابل لمس بوده اند.
یکی از نخستین دستاوردهای انقلاب شکست ابهت پوشالی ابرقدرت ها بود. تا قبل از آن قدرت های جهان شکست ناپذیر و توانای مطلق انگاشته می شدند اما مردم ایران در سال ۱۳۵۷ نه تنها قادر شدند بزرگترین قدرت جهان را از کشورشان بیرون بیندازند، بلکه توانستند هیمنه آن را برای همه کشورهای جهان متزلزل و نابود کنند.



دادن اعتماد به نفس به دیگر ملت های آزادیخواه برای مقاومت و صف آرایی در مقابل ابرقدرت ها، زدودن هراس از دل مسلمانان جهان و انتقال این رعب وحشت در میان قدرت های بزرگ از دیگر دستاوردهای انقلاب بود.
همچنین بازکردن دریچه امید در دل مسلمانان و با نمایش یک الگوی موفق برای آن ها از دیگر پیامدهای جهانی انقلاب بود که در سال های بعد نیز همین روند با حمایت ایران از مسلمانان آزاده مورد تائید و تاکید قرار گرفت.
البته بازگرداندن اعتماد به نفس در میان مسلمانان حتی ساکن در کشورهای غربی، تلاش برای همگرایی همه ملت های مسلمان، نمایش ظرفیت های اسلامی برای مقاومت در برابر زورگویان و ابرقدرت ها و در کل بیداری مسلمانان از رخوت چند قرنی موجب شد که به حق سرنوشت امت اسلام در دوره پس از انقلاب اسلامی به طور کامل تغییر کند. نمودهایی از این تغییرات را در دگرگونی ماهیت و مفهوم پرونده فلسطین، مقابله کشورهای مسلمان با تجاوزگری و مقاومت در برابر اشغالگری همچون در افغانستان و دیگر کشورها شاهد بوده و هستیم. همچنین تلاش برای احقاق حقوق بدون اتکا به دیگر قدرت ها و تنها با توجه به قابلیت های داخلی از دیگر برکاتی بود که انقلاب اسلامی ایران به مستضعفین جهان به ویژه مسلمانان هدیه داد.