شیراز-ایرنا-فرماندار ویژه شهرستان مرودشت با بیان اینکه امدادرسانی به روستای برفگیر جیدرزار فارس ادامه دارد، گفت: امکانات موردنیاز مردم این منطقه شناسایی و مشکلات موجود شناسایی و بسیاری از مشکلات از جمله مشکل قطعی برق این منطقه حل شده است.

اسماعیل خوشبخت روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: روستای جیدرزار در مجاورت بخش کامفیروز شهرستان مرودشت در استان فارس قرار دارد؛ این روستای قدیمی و بکر در ارتفاعات و محدوده کوهستانی استقرار یافته و دارای بافت مسکونی متمرکز و نیمه پلکانی است؛ در واقع این روستا از مسیر دشواری برای تردد بهره می‌برد که مسیری عشایری محسوب می‌شود.

فرماندار ویژه شهرستان مرودشت ادامه داد: در حال حاضر برف مسیر تردد این روستا را پوشانده است و در بازدیدی که بنده و مدیرکل راه و شهرسازی از این منطقه داشتیم متوجه شدیم که به دلیل بارندگی‌های شدید در زمستان فعلا امکان برف روبی و بازگشایی این مسیر وجود ندارد؛ متاسفانه این مسیر به گونه‌ای است که با لودر هم نمی‌توان آن را برف‌روبی و باز کرد.

خوشبخت با بیان اینکه این منطقه یک منطقه عشایری است، گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ خانوار در این منطقه مستقر می‌شوند که در حال حاضر اکثر این خانواده‌ها به مناطق گرمسیر کوچ کرده‌اند؛ هم اکنون ۲۰ خانوار در این منطقه ساکن هستند که با توجه به وضعیت بارش‌های اخیر باید خدمات لازم در اختیار آنها قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: مقرر شده که اداره‌کل راه و شهرسازی با پایان یافتن بارش‌ها و ایجاد ثبات جوی در این منطقه که احتمالا این شرایط در ایام نوروز فراهم می‌شود، تدابیری برای ایجاد راه دسترسی به این منطقه بیندیشد؛ کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی اولیه برای تحقق این امر انجام شده است و با برآوردی که صورت گرفته این اقدام نیازمند حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار است.

خوشبخت یادآور شد: البته این روستا یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌رود و یکی از مزایا و ویژگی‌های گردشگری این روستا مسیر عشایری و دور از شهر بودن این منطقه است؛ در واقع همین مسیر دشوار دسترسی به روستا برای گردشگران علاقمند به حوزه گردشگری جذابیت ویژه‌ای ایجاد کرده و اگر مسیر دسترسی برای این روستا در نظر گرفته شود از حالت طبیعی و گردشگری خارج می‌شود.

وی بیان کرد: روستای جذاب و قدیمی جیدرزار در منطقه‌ای ییلاقی قرار دارد، آب و هوی آن معتدل و نسبتا خنک و پوشش گیاهی آن نسبتا انبوه است و بافت معماری این روستا هنوز اصیل است؛ لذا می‌توان تمهیدات بهتری برای ایجاد جاذبه‌های گردشگری در این روستا اندیشید.

فرماندار شهرستان مرودشت اضافه کرد: نکته جالب برای گردشگران علاقمند به این روستا که روستای جاذبه گردشگری محسوب می‌شود این است که از هیچ طرف جاده‌ای به آن ختم نمی‌شود و بایستی چیزی حدود دو ساعت از مسیر مهجن‌آباد و بهشت گمشده و یا ساران و بهشت مکان پیاده‌روی کنید تا به روستا برسند.

خوشبخت ، به مسدود شدن راه‌های دسترسی به این روستا در بارش‌های اخیر و خدماتی که در این مدت به اهالی این منطقه ارائه شده اشاره کرد و گفت: دو هفته پیش بسته‌های حمایتی هفته‌ای را با هلی‌کوپتر برای اهالی این روستا ارسال کردیم و قرار است امروز با حضور مدیرکل مدیریت بحران و مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس بسته‌های معیشتی دوماهه را نیز به دست مردم این منطقه برسانیم.

وی با بیان اینکه با هماهنگی که با شرکت پخش انجام شد سهمیه ویژه‌ای از فرآورده‌های نفتی به اهالی این منطقه اختصاص یافت، گفت: اخیرا حدود ۶ هزار لیتر نفت به آنها تحویل داده شده است. همچنین ۱۷۰ تخته پتو از هلال احمر و ۱۲۰ تخته پتو از ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ، آرد مازاد و تخصیص ۲۰۰ متر لوله آب و سیستم‌های گرمایشی برای مردم این منطقه تهیه شده است.

پیش از این خلیل عبدالهی مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس اعلام کرد: برف سنگین در روستای جیدرزار در مجاورت بخش کامفیروز شهرستان مرودشت سبب مسدود شدن تنها جاده دسترسی این روستا شده است و متاسفانه برق این روستا نیز قطع شده است؛ مسدود شدن جاده مردم این روستا را با کمبود آذوقه و نبود نفت مواجه کرده است.

جیدرزار، روستایی از توابع بخش کامفیروز شهرستان مرودشت در استان فارس ایران است. این روستا در ۱۴۶ کیلومتری شیراز واقع شده‌است