به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، در بیانیه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور آمده است: با اجرای گام نخست «سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، احراز سوابق تحصیلی داوطلبان عزیز با برگزاری امتحانات نهایی و سراسری استاندارد از دروس مقطع دوم متوسطه با هدف یادگیری عمیق، با موفقیت به انجام رسید.
همچنین برگزاری آزمون اختصاصی (کنکور) با امکان دو بار در سال که باعث کاهش اضطراب میان داوطلبان عزیز شده است، در دی ماه سال ۱۴۰۱ با موفقیت انجام شد.
این بیانیه در ادامه می افزاید: بررسیهای میدانی و مصاحبههای صورت گرفته با بسیاری از داوطلبان حاکی از ارزیابی مثبت روند برگزاری آزمونهای یاد شده و کمک به نقش آفرینی موثرتر مدارس، انسجام بیشتر در امتحانات نهایی و آزمون تخصصی سراسری بوده است. بدیهی است ارزیابی خلاءها و ضعفهای احتمالی موجود در برگزاری آزمونهای فوق به منظور بهبود فرآیندهای آتی اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حتماً مدنظر قرار خواهد گرفت.
در این مقطع از اجرای مصوبه، لازم است از تلاشهای دستگاه های مختلف در بسیج امکانات و ایجاد شرایط مطلوب برای برگزاری مناسب آزمونها قدردانی به عمل آید.
در این بیانیه از عملکرد متعهدانه وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور به صورت خاص تقدیر شده و افزوده است: این عملکرد در شرایطی که جریانهای مخربِ اعتماد اجتماعی در صدد مخدوش کردن نتایج آزمون ها بودند، در کمال صحت و سلامت به ثبت رسید. این کارنامه موفق، مرهون همکاری ملی و پشتیبانی نظاممند وزارت محترم کشور، وزارت محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستگاههای انتظامی و امنیتی است.
همچنین در این بیانیه اعلام شده است: شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که در رویکردهای خود تمرکز بر منافع بلندمدت ملی و تحقق مطالبه رهبری معظم انقلاب(مدظلهالعالی) در برقراری عدالت در نظام آموزشی را همواره مدنظر قرار داده است، به جامعه دانش آموزی کشور و دلسوزان نظام تعلیم و تربیت و نظام آموزش عالی کشور اطمینان داده می شود این مصوبه تا تحقق صد درصدی اهداف، از جمله افزایش قطعی سهم سوابق تحصیلی تا ۶۰ درصد، خارج کردن رقابتهای ناسالم از آزمون اختصاصی سراسری (کنکور)، بازگشت آرامش به دوران تحصیل دانش آموزان و ایجاد عمق یادگیری و هدایت تحصیلی بر اساس استعداد تحصیلی و نه مهارت های تست زنی، ادامه خواهد یافت. بدون شک در این مسیر همچنان تلاش همه جانبه و ملی دستگاه ها، نظارت دقیق نهادهای بازرسی و قضایی، نقش آفرینی بیش از پیش معلمان در پرورش استعدادهای تحصیلی و همراهی افکار عمومی نیاز است.
در این بیاینه تاکید شده است: ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور نیز به منظور اصلاح بنیادین روندهای مخرب در فضای آموزشی کشور از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.