رشت - ایرنا - سرپرست شهرداری رشت گفت: برگزاری مسابقات بین‌المللی همانند شطرنج و سایر رشته‌ها، فرصتی مناسب برای معرفی پتانسیل گردشگری و جاذبه‌های توریستی این شهر و نیز گیلان است.

به گزارش ایرنا، یوسف یزدانی عصر دوشنبه در نشست خبری و آیین رونمایی پوستر نوزدهمین دوره مسابقات شطرنج بین‌المللی دریای کاسپین جام رشت اظهار کرد: برندسازی، معرفی صنایع دستی و خوراک محلی را می‌توانیم در برپایی این مسابقات به ایرانیان و همچنین ورزشکاران کشورهای دیگر بشناسانیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در مسابقات شطرنج بین‌المللی جام رشت حدود ۷۰۰ شطرنجباز داخلی و چند کشور خارجی حضور خواهند یافت، می‌توانیم با نمایش دادن صنایع دستی و هنر آشپزی شاهد رونق گردشگری و نیز رونق بخش اقتصادی در رشت و استان گیلان باشیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه در فصل زمستان مسافرت و گردشگری به حداقل کاهش می‌یابد، برگزاری چنین مسابقاتی می‌تواند باعث شود تا حجم زیادی از مسافران وارد رشت شده و به اقتصاد هتل‌داران و نیز سایر کسبه‌ کمک کند.

سرپرست شهرداری رشت بیان کرد: از سوی دیگر در کنار فعالیت‌های عمرانی و خدماتی در اجرای کارهای فرهنگی و ورزشی نیز همکاری و مساعدت لازم را با مسئولان داریم و یکی از اهداف مهم ما نیز حمایت از هیاتهای ورزشی است.

رشت شهر اولین‌ها و نامی پرآوازه در کشور

رئیس شورای اسلامی رشت هم در این نشست گفت: رشت شهر اولین‌ها و نامی پرآوازه در کشور است که باید همه تلاش کنیم تا همچنان نام این شهر در کشور و میادین بین‌المللی و جهانی بدرخشد.

محمدحسین واثق کارگرنیا افزود: برگزاری چنین مسابقاتی این فرصت را فراهم می‌کند تا استان‌های دیگر و ورزشکاران و مردم سایر کشورها با فرهنگ، صنایع دستی، جاذبه‌های توریستی و گردشگری بیشتر آشنا شوند و به همین دلیل برای برگزاری چنین مسابقات مهمی همه گونه همکاری را انجام خواهیم داد.

وی بیان کرد: البته در سال‌های گذشته نیز شورای اسلامی شهر رشت مسئولان برگزاری این مسابقات را مورد حمایت قرار داد اما امسال این حمایت بسیار پررنگتر است و همه اعضای شورای اسلامی شهر رشت برای برگزاری هرچه بهتر مسابقات شطرنج بین‌المللی جام رشت برنامه‌ریزی‌های مناسبی را انجام دادند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت خاطرنشان کرد: ما تمام تلاش خود را بکار خواهیم بست تا در همه ابعاد نام رشت بر قله افتخار کشور بدرخشد اما مجموعه شورا به تنهایی قادر به انجام این کار نیست و همه باید در این بخش کمک کنند.

ارائه واقعیت‌های موجود کشور با میزبانی مسابقات بین‌المللی

رئیس هیات شطرنج گیلان نیز در ادامه این نشست خبری در خصوص برگزاری نوزدهمین دوره مسابقات شطرنج بین‌المللی جام رشت پیش‌بینی کرد که در این دوره از رقابتها حدود ۷۰۰ شطرنجباز حضور یابند که از این تعداد حدود ۴۰ نفر از کشورهای خارجی هستند.

حسین میربلوک افزود: در شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی، برگزاری چنین مسابقاتی به ما کمک خواهد کرد تا همگان با واقعیت‌های موجود در ایران بیشتر آشنا شوند.

وی اضافه کرد: حتی یکی از پیشنهادهای ما برای برگزاری این مسابقات، حضور سفرای کشورهایی است که شطرنجبازان آن کشورها در این دوره از رقابتها حضور می‌یابند تا این سفیران نیز به عنوان مهمانان ویژه در مسابقات شطرنج بین‌المللی جام رشت حضور یابند.

در پایان نشست خبری نوزدهمین دوره مسابقات شطرنج بین‌المللی دریای کاسپین جام رشت که با حضور مسئولان شهرداری، اعضای شورای اسلامی شهر رشت و مسئولان اداره ورزش و جوانان گیلان و هیات شطرنج این استان برگزار شد از پوستر این دوره از رقابتها نیز رونمایی شد.

نوزدهمین دوره مسابقات شطرج بین‌المللی جام رشت از ۲۳ بهمن ماه در مجموعه ورزشی یادگار امام شهرستان رشت آغاز و به مدت ۹ روز ادامه خواهد یافت که این رقابتها در سه جدول برگزار و در نهایت به نفرات برتر این در مجموع ۳۰۰ میلیون تومان جایزه نقدی اهداء خواهد شد.

در نوزدهمین دورهم سابقات شطرنج بین‌المللی جام رشت علاوه بر حضور زبده‌ترین شطرنجبازان ایرانی، شطرنجبازاین از کشورهای قرقیزستان، قزاقستان، افغانستان، عراق، جمهوری آذربایجان، اتریش، هندوستان، بنگلادش، گرجستان، ارمنستان، یمن، سوریه، لبنان و پاکستان نیز حضور خواهند یافت.