به گزارش ایرنا، امروزه حمل و نقل هوایی و زیرساختهای فرودگاهی با ایجاد امکانات دسترسی آسان و راحت، سریع و ایمن به نقاط مختلف، جایگاه و اهمیت ویژهای در توسعه و رونق اقتصادی مناطق مختلف دارد.
سبزوار و شهرستان های همجوار آن ظرفیت های فراوانی در بخش های گردشگری، صنعت، معدن، کشاورزی، شیلات، دام و طیور دارند که وجود یک صنعت هوایی فعال می تواند سهم زیادی از جا به جایی مردم، تجار و گردشگران در این منطقه را به خود اختصاص دهد.
آغاز فعالیت فرودگاه سبزوار در سال ۱۳۸۳
طی سالهای گذشته فرودگاه شهدای سبزوار هر هفته بین سه تا پنج پرواز رفت و برگشت به مقصد تهران داشت که حتی در برهه ای از زمان پروازهای سبزوار به مقصد کیش و بالعکس و نیز به مقصد عتبات عالیات در عراق نیز انجام می شد.
اما هم اینک این فرودگاه غرب خراسان رضوی روزهای کم فروغی را سپری می کند و عدم تمایل شرکت های هوایی برای برقراری پرواز سبب شده تا وضعیت آن را به حالت نیمه تعطیل درآید، چنانکه طی هفته های گذشته هیچ پروازی به مقصد دومین فرودگاه فعال استان صورت نگرفته است.
اکنون در شرایطی که تمامی امکانات فرودگاه سبزوار به منظور خدمات دهی مطلوب به مسافران فراهم است، صدای هیچ هواپیمایی در خطوط پروازی آن به گوش نمی رسد و چنین به نظر می رسد که بازگشت پروازها به این فرودگاه نیازمند نگاه ویژه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و مسوولان استانی و شهرستانی است.
فرودگاه سبزوار سرمایه ملی بلااستفاده
شهرستان سبزوار در کنار جمعیت قابل توجه در چهارراه و شاهراه ارتباطی منطقه قرار دارد و نیز از قطب های کشاورزی و صنعتی شرق کشور است که رونق صنعت هوایی آن مکمل و پیشران توسعه اقتصادی این منطقه محسوب می شود.
یک سرمایه گذار بخش خصوصی در باره اهمیت فرودگاه سبزوار گفت: یکی از راههای سریع تبادل، حمل و نقل کالا و ترابری بهره مندی از ظرفیت فرودگاهی است که با وجود این ظرفیت در شهرستان سبزوار، کمتر از آن در حوزه صادرات کالا و بار استفاده شده است.
محمد عبداللهی افزود: شهرستان سبزوار به عنوان یکی از قطب های صنعت، کشاورزی، شیلات و معدن خراسان رضوی، قابلیت های فراوانی دارد که افزایش پروازهای فرودگاه، آن هم به طور منظم، می تواند تحولی چشمگیر در حوزه صادرات کالای منطقه فراهم نماید.
فرودگاه سبزوار پشتیبان فرودگاه بین المللی مشهد
فرودگاه شهدای سبزوار به عنوان پشتیبان فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد تعریف شده است و برخی از پروازهای مشهد در شرایط ترافیک پروازی و یا در وضعیت نامساعد جوی مرکز استان خراسان رضوی، در سبزوار فرود می آیند.
مدیر فرودگاه شهدای سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت: این فرودگاه به علت موقعیت جغرافیایی و ارتباطی، فرودگاهی راهبردی محسوب میشود از این رو لازم است نگاه ویژه و فعالی به این فرودگاه وجود داشته باشد.
حسین شادمان افزود: مسیر هوایی یکی از عوامل توسعه صنعتی و گردشگری شناخته می شود و با این نگاه، توسعه زیرساخت های فرودگاه سبزوار مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: یکی از عوامل تقویت فرودگاه سبزوار به عنوان فرودگاه پشتیبان استان، افزایش طول باند پرواز است تا زمینه فرود هواپیمایهای پهن پیکر نیز در آن فراهم شود.
ظرفیتی برای بهره مندی یک میلیون جمعیت همجوار
مدیر فرودگاه شهدای سبزوار گفت: در صورت برقراری پروازهای منظم فرودگاه سبزوار، علاوه بر شهروندان این شهرستان، ساکنان برخی شهرستانهای نزدیک در استان های سمنان و خراسان شمالی و برخی شهرستان های خراسان رضوی شامل نیشابور، فیروزه، کاشمر، بردسکن، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد نیز از این ظرفیت بهره مند می شوند.
شادمان افزود: از طرفی شهرستان سبزوار ظرفیتهای فراوان در حوزه های صنعتی، تجاری و دانشگاهی دارد که وجود این موارد، توسعه زیرساختهای فرودگاهی این شهرستان را ضروری کرده است.
وی اظهار داشت: در حوزه صنعت و سرمایه گذاری با فراهم شدن زمان سفر کوتاه، ایمن، مستمر و هر روزه، بستر سرمایه گذاری در شهرستان سبزوار فراهم می شود.
۱۶ طرح توسعه ای فرودگاه سبزوار در دست اجراست
مدیر فرودگاه شهدای سبزوار گفت: ۱۶ طرح توسعه ای این فرودگاه با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران آغاز شده و در دستور قرار گرفته است.
شادمان افزود: طرح توسعه فضای پایانه مسافری، سالن ترانزیت، افزایش ضریب حفاظتی و امنیتی فرودگاه، بهسازی ورودی ترمینال، تعویض شبکه برق و پارکینگ، برخی از طرح های توسعه این فرودگاه است.
توقف خدمات فرودگاهی سبزوار به بهانه نبود ایر استارتر
مدیر فرودگاه شهدای سبزوار گفت: پروازهای فرودگاه سبزوار طی ماهای گذشته کاهش چشمگیری داشته است چنانکه در آذرماه ۶ پرواز و آخرین پرواز این فرودگاه نیز در ۱۳ دیماه صورت گرفته است.
شادمان افزود: در ماه های گذشته تنها شرکت هواپیمایی آتا در مسیر تهران - سبزوار و بالعکس فعال بود که هم اینک فعالیت این شرکت نیز به حالت تعلیق درآمده است.
وی تصریح کرد: بهانه شرکت هواپیمایی آتا نبود ایر استارتر است در حالی که این تجهیزات در گذشته نیز وجود نداشته است اما شرکت های هواپیمایی خدمات پروازی خود را در فرودگاه سبزوار ارائه می دادند.
مدیر فرودگاه شهدای سبزوار در عین حال گفت: بر اساس برآورد صورت گرفته اعتبار مورد نیاز برای تامین این تجهیزات ۳۵ میلیارد ریال است که با توجه به اینکه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران مجاز به خریداری آن نیست نمایندگان غرب استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی قول داده اند که این رقم را از محل اعتباری که در اختیار دارند، تامین کنند.
فعال شدن خطوط پروازی در کنار راهاندازی تاکسی هوایی فرودگاه سبزوار
یکی از نمایندگان ۶ شهرستان غرب خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی گفت: فرودگاه سبزوار یکی از ظرفیت های اصلی این منطقه است که در حوزه رفتوآمد، تبادل کالا و محصولات تجاری نقش مهمی دارد.
بهروز محبی نجم آبادی افزود: شهرستان سبزوار فاصله زمانی کمتر از ۲ ساعت با بیش از ۱۰ شهرستان مجاور دارد که در صورت برقراری پروازهای منظم، می تواند به مسافران شهرستان های مجاور هم خدمات ارائه دهد.
وی تصریح کرد: دلیل لغو پروازهای فرودگاه سبزوار، عدم استقبال شرکت های هواپیمایی است که البته برخی پروازها به علت شمار کم مسافر، به ویژه در دوران شیوع کرونا، توجیه اقتصادی چندانی نداشت.
نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: برای برقراری دوباره خطوط پروازی فرودگاه سبزوار با چند شرکت هواپیمایی گفت و گو و رایزنی شده است.
محبی نجم آبادی افزود: همچنین با هدف جابه جایی سریع مسافر، راهاندازی تاکسی هوایی (ایرتاکسی) در مسیر سبزوار- مشهد نیز در دست پیگیری است.
فرودگاه سبزوار تنها فرودگاه فعال در غرب خراسان رضوی با مساحت ۳۲۸ هکتار، در فاصله هشت کیلومتری جنوب غربی این شهر قرار دارد.
این فرودگاه سال ۱۳۸۳ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است.
سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد و ۷۰۰ کیلومتری شرق تهران واقع است.