بیرجند - ایرنا - رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه پنج هزار و ۳۰۳ فقره سرقت در این استان کشف شده که معادل ۷۰ درصد کل سرقت‌های گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ کاظم صادقی روز چهارشنبه در سومین نشست کارگروه استانی پیشگیری و مقابله با سرقت در سال جاری که در دادگستری برگزار شد اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه هفت هزار و ۵۵۰ فقره سرقت در سطح استان گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۳ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۸۳ سارق هم از ابتدای امسال دستگیر شده‌اند ادامه داد: سرقت مسلحانه در استان نداریم اما ۲۸ مورد سرقت به عنف هم گزارش شده از ابتدای امسال که البته خشن نبوده است.

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی گفت: استان رتبه هفت کشوری در کشف سرقت‌ها را دارد و ۸۰ درصد سرقت‌ها هم در سه شهرستان بیرجند، طبس و قاین به وقوع پیوسته است.

وی با بیان اینکه سرقت داخل خودرو و قطعات خودرو هم فراوانی زیادی دارد اظهار داشت: بیشترین سرقت‌های مرکز استان در میدان امام، کاظمیه و کارگران انجام می‌شود.

سرهنگ صادقی افزود: ۲۷ مرحله طرح مقابله با سرقت در استان انجام و ۳۴ باند سرقت هم از ابتدای امسال منهدم شده است.

وی از شناسایی باندی خبر داد که اقدام به سرقت از ادارات دولتی می‌کردند و گفت: این سارقان با سرقت دوربین، باتری و دکل خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های خدماتی در حوزه برق مخابرات، گاز و آب وارد کرده اند که نیاز است ادارات در جدی گرفتن پایش تصویری اقدام کنند.

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه کنترل سارقان بعد از آزادی در استان دنبال می‌شود افزود: از ابتدای امسال سه هزار و ۹۴۶ سارق حرفه‌ای کنترل شدند اما با این وجود نیاز است دستگاه قضا در زمینه مرخصی سارقان حرفه‌ای که معمولا دست به سرقت‌های خطرناک می‌زنند ملاحظات بیشتری داشته باشد زیرا این افراد تهدیدات روانی و رفتاری برای جامعه دارند.

وی یادآور شد: اکثر سارقان معتاد هستند لذا نیاز است زمینه ترک اعتیاد سارقان فراهم شود و بعد از آن برای اشتغال آنها اقدامی کرد.