تهران- ایرنا- کارگردان فیلم «گل‌های باوارده» گفت: فیلم را برای اولین بار امشب روی پرده دیدم،‌ آماده نبود و نواقصی دارد،‌ اصلاح و تکمیل آن یک ماه و نیم زمان می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست مطبوعاتیِ فیلم سینمایی گل‌های باوارده بامداد جمعه - ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور مهرداد خوشبخت کارگردان، حیدر رحیمی و محسن غفاری بازیگر، سعید براتی مدیر فیلمبرداری و حسن ایزدی مدیر جلوه های ویژه بصری برگزار شد.

تقصیر ما نبود که فیلم دیر رسید

مهرداد خوشبخت در ابتدای نشست با اشاره به ایده این فیلم، انتخاب بازیگران و مکان‌های فیلمبرداری بیان کرد: زمانی که فیلم قبلی را کار می‌کردم تحقیقات این فیلم و سوژه درآمد. دوست داشتم بازیگران به لحاظ سطح شهرت هم تراز هم باشند. همه فیلم را هم در آبادان فیلمبرداری کردیم و دکورها را در آبادان زدیم و در شرایط شرجی و سخت کار کردیم.

خوشبخت درباره سرمایه‌گذاری وزارت نفت بیان کرد: سعید سعدی به عنوان تهیه کننده حمایت بزرگی داشت و اگر نبود فیلم تمام نمی شد. ما در تیتراژ از برخی مسئولان و مقامات تشکر کردیم ولی شاید باید از دیگران تشکر می کردیم. در این ماجرا از متخصصان شرکت نفت خیلی کمک‌های فنی گرفتیم.

وی درباره شخصیت ناخدا در فیلم و واقعیت او اظهار داشت: این شخصیت در واقعیت ما به ازا داشت.

تا یک سال آماده نیستم فیلمی بسازم

خوشبخت درباره دو قطبی تهران و آبادان به تعبیر یکی از خبرنگاران یادآور شد: ما کم فروشی کردیم ؛ هرچند دوستان بنیاد فارابی به ما تذکر داده و گفته بودند از لهجه‌های مختلف استفاده کنیم. اصفهانی و همدانی داشتیم ولی بالاخره نکته‌هایی ممکن است از دست در برود.

وی درباره دیر رسیدن فیلم عنوان کرد: تقصیر ما نبود که فیلم دیر رسید اتفاقی بود که بین آدم‌های فنی و جشنواره رخ داد. نکته دیگر این است که فیلم تمام نشده بود و در این نسخه همه ایده‌های ما اجرایی نشد و باعث شد نسخه‌ای نامطلوب روی پرده ببینید.

کارگردان درباره موضوعات مورد نظر در فیلم خود تصریح کرد: این سوژه یک سه‌گانه بود که من فعلا تا یک سال آماده نیستم فیلمی از این مجموعه را بسازم.

خوشبخت در ادامه درباره ریتم کند فیلم عنوان کرد: باید باور کنید که من فیلم را به همراه شما دیدم و این فیلم آماده نبود.

وی در پاسخ به انتقادها که دو شب پیش برای (جواد اوجی) وزیر نفت نمایش داده شده است، گفت: فیلمی هم که نشان وزیر دادیم ناقص بود و به وزیر هم گفتم این فیلم هنوز یک و نیم ماه کار دارد.

کارگردان با اشاره به اینکه ساختن چنین فیلم هایی در کشور ما همتی می خواهد که گروه ما داشت، عنوان کرد: همه بچه هایی که اینجا می بینید با سختی کار را به سرانجام رساندند و اصلا سیستم ساخت فیلم بیگ پروداکشن وجود ندارد. یکی از مشکلات همیشگی من این است که بخشی از مسئولان ما واقع بین نیستند. واقع بین باشیم وقتی فیلمی دو ماه کار دارد بپذیریم که دو ماه کار دارد.

وی در پایان گفت: این فیلم، فیلم آن زمان است. اینها که در فیلم نمایش داده شد افراد واقعی هستند، این گروه بعدا توبیخ می شوند که گویی داشتند پالایشگاه را می دزدیده اند.

نقشم کم اما به اندازه بود،‌ دوستش دارم

حیدر رحیمی بازیگر در ادامه عنوان کرد: وارد شدن من به این فیلم به خاطر تله فیلمی بود که در آن حضور داشتم و باعث شد بعد از آن به این اثر معرفی شوم. من ترکیبی از بوشهر و آبادان هستم و در حال حاضر در تهران زندگی می‌کنم.

وی درباره تاریخ جنگ و اینکه در آن دوران در آبادان بوده است یا خیر اظهار داشت: من در آن دوره به دنیا آمده‌ام و آن دوره در شیراز بودیم، اما با فضای جنگ در آن خطه آشنا هستم پدر خودم هم از بچه‌های جنگ است و درد مردم آبادان را در شروع جنگ و بعد از جنگ میفهمم.

محسن غفاری دیگر بازیگر فیلم هم گفت: من فیلم را خیلی دوست داشتم و از زمانی که علاقه بازیگری در من به وجود آمد دوست داشتم در یک فیلم جنگی بازی کنم. روزی هم که تست دادم با لهجه آبادانی تست دادم. اما در نهایت به من گفتند نقشی دارند که آبادانی نیست. نقشی بازی کردم که کم بود ولی دوستش داشتم و به نظرم به اندازه بود.

نسخه ای که دیدیم باب میل ما نبود

سعید براتی در ادامه گفت: نسخه ای که دیدیم باب میل ما نبود. متاسفم که هیچ سینمای استانداردی نداریم. ما مجبور بودیم کل شهر آبادان را خاموش کنیم برای فیلم که امکان نداشت و مجبور شدیم فیلم را در روز فیلمبرداری کنیم و به شب تبدیل کنیم. خدا را شکر توانستیم فیلم آبرومندی داشته باشیم در حالیکه حجم زیادی از سی جی و جلوه‌های بصری داشتیم.

حسن ایزدی درباره بخش جلوه‌های ویژه عنوان کرد: این فیلم به لحاظ جلوه های بصری برای من سه پروژه بود و هر یک از اتفاقاتی که رخ می‌داد برای یک فیلم سینمایی کافی بود، اما اینجا با هم جمع شده بود. ما ۴۰۳ پلان داشتیم که عمده آنها جدی و پیچیده بود. دشوارترین کار به لحاظ پیچیدگی بخش سکانس تانکی بود، اما از لحاظ بصری چیزی که پیچیده به نظر می‌رسد سازه‌ای است که در پایان فیلم است.

ایزدی درباره همراهی با فیلم توضیح داد: من از روزی که دفتر پالایشگاه شکل گرفت بودم و درباره جزییات حرف زدیم. مثلا قطعا نمی‌توان آبادان را خاموش کرد و به لحاظ فنی مجبور بودیم در روز بگیریم.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ به دبیری مجتبی امینی در دو پردیس سینمایی ملت و برج میلاد برگزار می‌شود. امسال ۲۴ فیلم در بخش سودای سیمرغ در جشنواره فیلم فجر به رقابت می‌پردازند.