قزوین - ایرنا - مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: ایران به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی امروز به توانایی طراحی، احداث انواع نیروگاه های برق، ساخت قطعات و تعمیرات اساسی آن دست یافته است

به گزارش ایرنا، ابوالفضل موتابها روز یکشنبه در نشست خبری مدیران صنعت آب و برق قزوین افزود: ظرفیت تولید انرژی الکتریکی کشور از هفت هزار مگاوات در سال ۵۷ به برکت انقلاب اسلامی اکنون به بیش از ۹۰ هزار مگاوات رسیده که انجام این مساله بیانگر رشد ۱۳ برابری تولید برق است، در حالی که جمعیت کشور نسبت به دوران قبل از پیروزی انقلاب تنها ۲.۵ برابر رشد داشته است.

این مسوول خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعمیرات اساسی نیروگاه های حرارتی که دارای ۷۳ هزار و ۶۹۵ کیلووات ظرفیت تولید هستند توسط مهندسان و نیروهای فنی داخلی انجام می شود در حالی که پیش از انقلاب برای انجام کارهای کوچک و تعمیرات ابتدایی به کارشناسان خارجی نیازمند بودیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی که دارای ۲ هزار و ۴۰ مگاوات ظرفیت تولید انرژی الکتریکی است، یادآور شد: مهندسان و متخصصان داخلی از جمله در نیروگاه شهید رجایی به توانمندی ساخت انواع قژعات نیروگاهی از جمله پره های توربین، توربین های گازی و بخاری، روترهای نیروگاهی و ترانسفورماتورهای قدرتی دست یافته اند.

به گفته موتابها، طی پنج سال گذشته ۷۲۴ هزار قطعه نیروگاهی به ارزش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در کشور ساخته شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر کشورمان با ۳۶۰ میلیارد کیلووات تولید برق به لحاظ تولید انرژی الکتریکی رتبه یازدهم دنیا را داراست و در منطقه نیز حایز رتبه اول هستیم، ضمن آنکه با راندمان ۳۹ درصد نیروگاه های حرارتی در جایگاه پانزدهم دنیا و بالاتر از برخی کشورهای توسعه یافته قرار داریم.

این مسوول یادآور شد: دولت سیزدهم در سال نخست فعالیت خود رشد ۶ هزار مگاواتی برق را در برنامه خود داشت که شاهد تحقق آن و عبور موفق از پیک مصرف تابستان سال جاری بودیم و در ادامه و برای سال دوم نیز هفت هزار مگاوات افزایش تولید انرژی در دستور کار قرار دارد.

موتابها تصریح کرد: مجموع افزایش تولید برق در دولت سیزدهم ۳۵ مگاوات بود که قرار است ۱۰ هزار مگاوات آن از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر تامین شود.

شفاف سازی در زمینه نقش نیروگاه شهید رجایی در آلودگی هوا

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد میزان آلایندگی نیروگاه شهید رجایی و تاثیر آن بر آلودگی هوای شهر قزوین نیز گفت: ۵۰ درصد ظرفیت این نیروگاه که مشرف به آزادراه قزوین-کرج است از سوخت گاز و نفت کوره استفاده می کند و در ایامی که شاهد تشدید آلودگی ها در قزوین بودیم سه واحد مربوط به این بخش نیروگاه به ظرفیت ۷۵۰ مگاوات برای تعمیرات از مدار خارج بود.

موتابهان ادامه داد: بنابراین آلودگی هوای دی ماه و بهمن ماه قزوین به پدیده وارونگی هوا مربوط بود، ضمن آنکه پژوهش های انجام شده که در سطح ملی معتبر و به عنوان یک سند از آن یاد می شود اذعان دارد سهم نیروگاه ها از آلودگی هوا کمتر از هفت درصد است و ۸۰ درصد آلودگی هوا سهم خودروها و بخش حمل و نقل مربوط است.

این مسوول گفت: با این حال امیدواریم با توسعه تولید گاز و همچنین مصرف بهینه از سوی شهروندان، سهم تخصیصی گاز در روزهای پیک مصرف این انرژی و فصل سرما به نیروگاه شهید رجایی افزایش یافته و شاهد کاهش مازوت سوزی این مجموعه در برخی ایام سالم باشیم.

ساخت ۹۵ درصد قطعات مورد نیاز صنعت برق کشور در داخل

اسحاق صباغیان مدیر تولید نیروگاه شهید رجایی قزوین نیز در این نشست گفت: در حال حاضر به همت متخصصان و مهندسان ایرانی، ۹۵ درصد قطعات صنعت برق در داخل ساخته می شود و جزو پنج کشور برتر جهان در زمینه ساخت توربین های این صنعت هستیم.

وی اظهار کرد: در دولت سیزدهم شاهد چهار رکورد در صنعت برق کشور بوده ایم که شامل ۹۴ هزار مگاوات تعمیرات، نصب و راه اندازی یک واحد گازی نیروگاهی ظرف مدت ۶ تا ۸ ماه، ۳۴۸ میلیارد کیلوولت ساعت تولید و نصب چهار هزار و ۶۴۸ مگاوات برق در طی یک سال بوده است.

صباغیان یادآور شد: در طول این مدت کوتاه همچنین شاهد راه اندازی ۲۲ نیروگاه از جمله در جهرم، کرمان،هنگام، سمنان و چابهار بوده ایم .

این مدیر حوزه صنعت برق همچنین گفت: دولت سیزدهم برنامه دارد تا از طریق ایجاد ۸۵۰ مگاوات ظرفیت از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر، ارتقای ظرفیت در نیروگاه های حرارتی و برقابی به میزان ۵۲۵ مگاوات، ایجاد ۲ هزار و ۲۹۰ مگاوات از طریق نیروگاه های مقیاس کوچک و ایجاد سه هزار مگاوات ظرفیت با ساخت نیروگاه های حرارتی جدید کمبودهای این حوزه را مرتفع کند.