قشم - ایرنا - معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم آغاز مجدد عملیات اجرایی پُل خلیج فارس را، راهگشای توسعه شتابان و همه جانبه این جزیره پهناور و راهبردی عنوان کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، مختار گرشاسبی گفت: موقعیت راهبردی قشم در حوزه خلیج فارس موجب شده تا تمرکز بر توسعه این جزیره در دستور کار دولت سیزدهم قرار گیرد و با فراهم ساختن این زیرساخت مهم اهتمام جدی برای توسعه همه جانبه این جزیره زیبا دنبال می شود.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی های در دست اقدام و انجام شده برای توسعه قشم در حوزه های منطقه از جمله حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، تجارت دریایی، گردشگری و صنعتی و شیلات و آبزی پروری ضرورت احداث پل به عنوان حلقه مفقوده توسعه را دوچندان ساخته و امید می رود با آغاز عملیات اجرایی دوباره این پروژه به عنوان رویای چند دهه ساله مردمان جنوب کشور قطار پیشرفت قشم شتاب بیشتری بگیرد.

به گفته معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم همزمان با پیشبرد احداث پُل خلیج فارس طرح توسعه بندر کاوه جزیره به عنوان دهکده کالا و پایگاه پشتیبانی (در پیوند با بندر شهید رجایی) در دستور کار سازمان قرار دارد تا علاوه بر تحول در اقتصاد کشور، افزایش ثبات سیاسی برای ایران در تنگه هرمز و تحکیم نام خلیج فارس باشد.

گرشاسبی تصریح کرد: از آنجایی که بسیاری از سواحل جنوبی کشور در حال حاضر توانایی پذیرش کشتی‌ های بالای ۱۰۰ هزار تُنی را ندارند، بلکه در آینده نیز به‌ دلیل مشکلات فنی، از جمله محدودیت‌ های محیطی (مانند عمق آب در بنادر) و مسایل مالی، توانایی پذیرش را نخواهند داشت در چنین شرایطی، سواحل جزیره قشم که در برخی نقاط عمقش به حدود ۴۰ متر می‌ رسد این امکان را داراست که بتواند کشور را با اسکله‌ ای مطابق استاندارد های روز دنیا برای پذیرش کشتی‌ های فوق‌ سنگین در این زمینه توانمند سازد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه پس از احداث پُل خلیج فارس بندر کاوه به واسطه ۹۲ کیلومتر بزرگراه و ۸۶ کیلومتر راه‌آهن به خطوط سراسری حمل و نقل کشور متصل خواهد شد، می توان گفت این پُل سرعت انتقال کالا به ایران و از ایران به کشورهای دیگر را به طرز قابل توجهی افزایش خواهد داد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای تبدیل قشم به هاب انرژی منطقه، افزود: ۱۷ میدان نفتی و گازی بزرگ در جزیره شناسایی شده و طرح های پالایشگاهی، پتروشیمی و نیروگاهی زیادی در دست اجراست و برای پیشبرد اجرای این طرح ها و جذب سرمایه گذار برای توسعه آنها توسعه زیرساخت های حمل و نقلی و بندر حرف نخست را می زند و امیدواریم با تکمیل این پروژه بتوان از تمام ظرفیت های جزیره در حوزه انرژی استفاده کرد.

به گفته وی احداث پُل خلیج فارس و اتصال بزرگترین جزیره ایران و خاورمیانه به سرزمین اصلی نه تنها از نظر اقتصادی برای قشم و کشور امید بخش است بلکه در حوزه امنیتی و ثبات سیاسی نیز نقش قابل توجهی بازی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی پروژه عظیم پل خلیج فارس پس از هفت سال توقف روز سه شنبه هجدهم بهمن ۱۴۰۱ همزمان با هفتمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر با حضور حجت‌الله عبدالملکی دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، فرمانده قرارگاه مدینه منوره سپاه و مسوولان آغاز شد.

این عملیات اجرایی به عنوان آرزوی دیرینه ساکنان جزیره قشم، همزمان با جشن های چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پس از وقفه ای هفت ساله با همتی جهادی در دولت سیزدهم از سر گرفته شده است.

اجرای عملیات عمرانی احداث پل خلیج فارس به عنوان یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت و اتکا بر چهار پروژه، بندر، پل، جاده و ریل، مسیر جدیدی را از قشم در تماس و ارتباط کریدورهای تجاری منطقه و اتصال به شبکه راه های کشور ایجاد می کند.

پروژه پُل خلیج فارس در حال حاضر دارای ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی است و امروز پس از وقفه ای طولانی، در دولت مردمی فعالیت اجرایی خود را آغاز می کند.

پُل خلیج فارس به طول سه هزار و ۴۳۰ متر شامل دهانه های ۳۶۰ متری و پایه های بر روی دریا، عرض عرشه ۳۲ متری دارای چهار مسیر رفت و آمد خودرو، یک مسیر رفت و آمد راه آهن و یک مسیر اضطراری و پیاده‌رو است که پس از اجرا می تواند جزیره قشم را به سرزمین اصلی متصل کند.

برای تکمیل یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس شامل توسعه بندر کاوه جزیره قشم، احداث ۹۲ کیلومتر بزرگراه از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث ۸۶ کیلومتر راه آهن از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث پل خلیج فارس به منظور تکمیل ارکان طرح بر روی دریا به حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۴۶۰ میلیون یورو نیاز است.

این پُل در حد فاصل جزیره قشم به بندرعباس واقع شده و علاوه بر توسعه کریدور حمل‌ و نقل شمال - جنوب، توسعه اسکله کاوه و امکان احداث اتوبان و راه‌ آهن را نیز در این مسیر فراهم خواهد کرد.

با احداث پل خلیج فارس، ترانزیت کالا از منطقه آزاد قشم دارای توجیه اقتصادی می شود، به طوریکه بخش عمده کالا هایی که از طریق کریدور شمال - جنوب ترانزیت می شدند، از طریق این پُل، انجام شده و واردات و صادرات کالا بر اساس یکسری قوانین و مقررات راحت تر، صورت خواهد گرفت.

بر این اساس، هزینه‌ های حمل و نقل و زمان ترانزیت کالا از جزیره قشم کاهش یافته و قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ ای کمتر خواهد شد.

این طرح از نظر ابعاد اقتصادی، عمرانی، صنعتی، گردشگری و رفاهی از جایگاه مهمی در کشور برخوردار است و نقش حلقه ارتباطی مسیرهای دریایی سواحل پیرامونی قشم به شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای کشور را در امتداد ترانزیت آسیای میانه و واردات و صادرات دارد.

پل خلیج فارس از محدوده اسکله لافت در قشم به اسکله پهل در شهرستان خمیر متصل می شود و جزیره قشم را به سرزمین اصلی مرتبط خواهد کرد.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.

اجرای پُل خلیج فارس برای اتصال قشم به سرزمین اصلی و شهر مهم و راهبردی بندرعباس می تواند حلقه توسعه پایدار و همه‌جانبه منطقه آزاد را تکمیل و این جزیره را به مکانی با ثبات و دسترسی آسان برای جذب سرمایه‌گذار در اندازه های قابل مقایسه با مناطق آزاد مشابه در کرانه های جنوبی خلیج فارس تبدیل کند.