به گزارش ایرنا، ساخت جاده های استاندارد یکی از مهمترین شاخصههای توسعه یافتگی در مناطق کمتر برخوردار محسوب می شود و وجود چنین زیرساختهایی منجر به جذب سرمایه گذار، ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشت شهروندان می شود.
راهها به عنوان شریان حیاتی یکی از خدمات زیربنایی مهم هستند که با فراهم نمودن زمینه رفاه مسافران، کاهش سوانح و تسهیل در شرایط حمل کالا، جایگاه ویژه ای در توسعه مناطق ایفا می کنند.
شهرستان جغتای در ناحیه غربی خراسان رضوی، که در حدفاصل سه استان و در مسیر راه آهن تهران - مشهد قرار گرفته است، با حدود ۴۰۰ کیلومتر راه شهری و روستایی، از شمال و شمال غرب به شهرستان های اسفراین و جاجرم در خراسان شمالی، از غرب به شهرستان میامی در استان سمنان، از جنوب به شهرستان داورزن و از شرق به شهرستان جوین در خراسان رضوی محدود می شود.
این شهرستان با وجود ظرفیت های فراوان در حوزه گردشگری و کشاورزی و نیز سرمایهگذاری قابل توجهی که در بخش صنعت و معدن آن صورت گرفته است، نه تنها از جاده های مناسبی بهرهمند نیست بلکه در بن بست ارتباطی قرار گرفته است و حوزه راههای این منطقه نیاز به توجه ویژه ای دارد.
ایجاد جاده "جغتای - دستوران - منیدر" یکی از مهمترین طرح های در دست اجرای راهداری در غرب خراسان رضوی است که با تکمیل آن زمینه خروج شهرستان جغتای از بنبست فراهم آمده و مسیر ارتباطی این منطقه به مرکز کشور و نیز استان سمنان و مناطق شمالی و مرکزی کشور تسهیل میشود.
حمل مواد معدنی نیازمند ساخت راههای ارتباطی
شهرستان جغتای با وجود بهره مندی از کارخانه فروکروم و معادن سنگ آهن، منگنز، کرومیت، مس و سیلیس یکی از قطب های معدنی استان خراسان رضوی است که یکی از زیرساخت های اصلی در تسهیل حمل مواد معدنی به مناطق صنعتی، وجود جاده و دسترسی به مسیرهای مناسب است.
یک فعال حوزه معدن به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون بخش عمده ای از مواد معدنی شهرستان جغتای به صورت خام برای فرآوری به دیگر مناطق کشور حمل می شود که یکی از مشکلات جدی در این فرایند وجود جاده های نامناسب در منطقه است.
محمد سلیمی افزود: مواد معدنی در کنار جابه جایی بار سیمان و محصولات کشاورزی، سهم زیادی از بخش حمل و نقل این منطقه را به خود اختصاص داده که یکی از درخواست های معدنکاران این شهرستان ایجاد جاده های مناسب و تسهیل دسترسی به شریان های اصلی ارتباطی با هدف کاهش مسافت است.
چشم انداز آینده جغتای با ساخت جاده ای به طول ۳۰ کیلومتر
با ساخت جاده ای به طول کمتر از ۳۰ کیلومتر علاوه بر اینکه شهرستان جغتای از بن بست ارتباطی خارج می شود، چشم اندازی روشن پیش روی توسعه این شهرستان قرار خواهد گرفت.
فرماندار جغتای گفت: از چهار دهه پیش یکی از مطالبات مردم این شهرستان، خروج منطقه از بن بست بوده است که برای کوتاه تر شدن مسیر دسترسی شهرستان به دیگر مناطق، مسیرهای مختلفی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.
ابوالقاسم ابراهیمی افزود: سرانجام احداث جاده دستوران - منیدر راهگشای منطقه تشخیص داده شد که علاوه بر تسهیل در مبادلات کالا، زمینه دسترسی این شهرستان غربی خراسان رضوی به استان سمنان و مرکز کشور را فراهم نماید.
وی اظهار داشت: این مسیر دسترسی ضمن عبور از مناطق عمده معدنی شهرستان، نسبت به سایر مسیرها کوتاه تر است لذا پس از رایزنی های چندساله، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مشارکت در ساخت این محور حیاتی را پذیرفت.
مشارکت ۳.۳ هزار میلیارد ریالی ایمیدرو برای خروج جغتای از بن بست
فرماندار جغتای گفت: کل مسیر دسترسی جغتای به استان سمنان حدود ۳۰ کیلومتر است که ۱۴ کیلومتر ابتدایی این مسیر که منطقه کوهستانی، سخت گذر و نیازمند به ساخت ابنیه زیادی است، محور دستوران - منیدر است که با مشارکت سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی (۳۳۰ میلیارد تومان) ایمیدرو طی بازه زمانی دو ساله ساخته می شود.
ابراهیمی افزود: با توجه به اینکه اعتبار طرح احداث جاده منیدر - جغتای نقدی است، کارگاهها در این بخش فعال شده و پیمانکار شروع به کار کرده است و تلاش می شود احداث این جاده مهم تا مهلت مقرر به پایان برسد.
وی افزود: مابقی مسیر حدود ۱۶ کیلومتری است، که ۶ کیلومتر آن در حوزه خراسان رضوی و ۱۰ کیلومتر در محدوده منطقه فرومد از توابع شهرستان میامی در استان سمنان قرار دارد، که البته این مسیر برخلاف مناطق سخت گذر و کوهستانی دستوران - منیدر، مسیری راحت تر و کم هزینه تر است و برای احداث این جاده نیز رایزنی های لازم با اداره کل راهداری حمل و نقل جاده ای ۲ استان صورت گرفته است.
کاهش ۱۰۰ کیلومتری فاصله جغتای به تهران
فرماندار جغتای گفت: با احداث جاده منیدر به فرومد و بازشدن این مسیر، فاصله جغتای به تهران بیش از ۱۰۰ کیلومتر کوتاه می شود و همچنین مسیر دسترسی این منطقه به استانهای مرکزی و شمالی کشور تسهیل می شود.
ابراهیمی افزود: همچنین این راه ارتباطی مسیر دسترسی برخی شهرستان های خراسان شمالی همچون اسفراین، بجنورد و نیز شهرستان های جوین و خوشاب در خراسان رضوی را تا جاده اصلی تهران- مشهد کاهش چشمگیری می دهد.
وی تصریح کرد: احداث این جاده ارتباطی، کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در مصرف سوخت را فراهم می سازد و نیز به عنوان یک جاده پشتیبان می تواند در مواقع بحران همچون سیل، روند امدادرسانی به این مناطق را سرعت ببخشد.
توسعه اقتصادی منطقه با ساخت راه ارتباطی جغتای به سمنان
وجود کارخانه فروکروم و سیمان در کنار معادن بزرگ به عنوان ثروت های خدادادی برخی از ظرفیت های شهرستان جغتای است، اما از سالیان گذشته نبود راههای ارتباطی مانعی جدی در مسیر توسعه این منطقه بوده است.
نماینده ۶ شهرستان غربی خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان جغتای با وجود ظرفیت های فراوان معدنی، صنعتی و کشاورزی از راههای ارتباطی مناسبی بهره مند نیست و راههای کنونی پاسخگوی نیاز سرمایه گذاری منطقه نیست.
علی اصغر عنابستانی افزود: برای خروج جغتای از بن بست ارتباطی و نیز توسعه حوزه حمل و نقل کالا، عملیات اجرایی جاده دستوران - منیدر - جغتای به طول ۱۴ کیلومتر با عنایت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در دهه فجر امسال آغاز شده است.
وی تصریح کرد: در کنار احداث مقطع یاد شده از جاده مزبور، باید ادامه این مسیر تا اتصال به استان سمنان پیگیری شود که تحقق این رویداد در کنار گشایش های زیاد، توسعه اقتصادی منطقه را به همراه خواهد داشت.
نماینده شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد با بیان اینکه جاده های غرب خراسان رضوی وضعیت مطلوبی ندارند، گفت: برای نمونه جاده جغتای - جوین و جغتای- سبزوار که این شهرستان را به مرکز استان متصل می نماید، کم عرض و غیر استاندارد است.
عنابستانی ادامه داد: برای تعریض و بهسازی بخشی از جاده جغتای - سبزوار ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر هیات دولت به خراسان رضوی در نظر گرفته شد که انتظار می رود با جذب این اعتبار، عملیات بهسازی این مسیر ارتباطی تسریع شود.
شهرستان ۵۰ هزار نفری جغتای با برخورداری از ۴۰۰ کیلومتر راه شهری و روستایی در ۳۲۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
این شهرستان غربی خراسان رضوی به استانهای خراسان شمالی و سمنان تکیه دارد.