مشهد- ایرنا- مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تکمیل طرحهای نیمه تمام در حوزه راهسازی به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امید است بخشی از آن از محل مولدسازی دستگاه های اجرایی تامین شود.

عباس یوسف زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون ۱۷ طرح نیمه تمام در حوزه راه سازی خراسان رضوی وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به بخشی از طرح حرم تا حرم، بزرگراه مشهد - چناران، جاده مشهد- سرخس و قطار سریع السیر مشهد- گلبهار اشاره کرد و بخشی از طرحهای دیگر نیز از سالهای قبل باقی مانده و هنوز به اتمام نرسیده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که مصوبه مولدسازی اموال مازاد دولت که مصوبه سران قواست با کمک استانداری و مشارکت دستگاه های اجرایی به اجرا برسد می توان بخش عمده ای از تعهدات اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در خصوص تکمیل طرحهای نیمه تمام را عملیاتی کرد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی هزینه ساخت هر کیلومتر از راه‌های ارتباطی را بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: از ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز، پنج هزار میلیارد تومان را می توان از محل منابع دولتی مبنی بر اختصاص قیر و باقی منابع را از محل مولدسازی تامین کرد.

یوسف زاده به تشریح وضعیت طرحهای راه سازی در خراسان رضوی پرداخت و افزود: امسال قرارداد اجرای ۲ طرح به طول ۴۸ کیلومتر شامل ۲۴ کیلومتر محور تربت حیدریه - دولت آباد و ۲۴ کیلومتر مربوط به سه راهی شادمهر (قطعه سوم به سمت کاشمر) با پیمانکار منعقد شده که تاکنون از پیشرفت اجرایی خوبی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: سه کیلومتر از جاده تربت حیدریه - زاوه نیز آسفالت شده و عملیات خاکی ۲۱ کیلومتر باقیمانده از این طرح باقیمانده است و در صورتی که تخصیص اعتبار به خوبی انجام گیرد، بخشی از این جاده تا پایان سال ترافیکی خواهد شد و ابنیه آن تا هفته دولت سال آینده ساخته و به بهره برداری خواهد رسید و پیشرفت اجرایی جاده سه راهی شادمهر نیز مناسب است و پنج کیلومتر از آن آماده بهره برداری است و امید است ۲۰ کیلومتر از این جاده در هفته دولت سال آینده به بهره برداری برسد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تا پایان امسال بهره برداری از ۱۱ کیلومتر از جاده تربت جام - نصرآباد و عملیات اجرایی ۱۰ کیلومتر از طرح بزرگراه مشهد- سنگ بست- فریمان- تربت جام- تایباد- دوغارون واقع در "تپه سلام" در خراسان رضوی آغاز می شود.

یوسف زاده افزود: بسیاری از طرحهای راه سازی که اجرای آن از سالها قبل باقی مانده بود از محل مصوبات سفر رییس جمهوری به استان در ابتدای سال جاری تامین اعتبار شد و تاکنون ۶۰ درصد از سهم منابع اعتباری مصوبات سفر در سال ۱۴۰۱ برای حوزه راه سازی استان تخصیص یافته که امید است روال جذب اعتبارات به همین منوال ادامه یابد.

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی دارای هزار و ۲۶۴ کیلومتر راه اصلی و سه هزار و ۹۵۹ کیلومتر راه فرعی است. همچنین ۹۴ درصد جمعیت روستاهای دارای ۵۰ خانوار در خراسان رضوی هم اینک از مزایای راه روستایی برخوردار هستند.