مولدسازی تامین کننده منابع مالی آزاد راه "حرم تا حرم" است

مشهد-ایرنا- مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: اعتبارهایی که سالانه به اجرای آزاد راه "حرم تا حرم" اختصاص می‌یابد، پاسخگوی سهم دولت برای طرح مزبور نیست، لذا منابع مالی آن در استان از طریق مولدسازی تامین می‌شود.

به گزارش ایرنا، اجرای آزادراه حرم تا حرم در مهرماه سال ۱۳۸۹ با هدف اتصال قم به خراسان رضوی از مسیر استان سمنان در دستور کار قرار گرفت، بر اساس قرارداد دولت و قرارگاه خاتم‌الانبیاء، سهم بخش دولتی از منابع مالی در این طرح ۷۰ درصد و سهم بخش خصوصی ۳۰ درصد است.

وحید داعی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح آزاد راه مسیر حرم تا حرم به طول حدود هزار کیلومتر از مشهد به قم، تنها آزادراه شرق کشور است که با ساخت آن مسیر آزادراهی ایران به ۲ هزارو ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد.

وی ادامه داد: تکمیل این طرح تا سال ۱۴۰۷ پیش‌بینی می شود که نیاز به حدود ۲۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان کرد: متولی اصلی طرح آزاد راه حرم تا حرم شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است. این آزادراه از چهار مرحله اصلی یعنی مسیرهای قم - گرمسار (١۵٠  کیلومتر)، مسیر گرمسار- سمنان (١٢٠ کیلومتر)، مسیر سمنان - نیشابور (۵٧٠ کیلومتر) و مسیر نیشابور - مشهد (٨٠ کیلومتر) تشکیل شده است.

به گفته وی، ۲۳۰ کیلومتر از این آزادراه شامل مشهد - سه راهی تربت حیدریه، سه راهی تربت حیدریه - نیشابور و نیشابور تا روستای "کاهک" در استان خراسان رضوی قرار گرفته است.

داعی افزود: با توجه به حجم بالای هزینه‌های ساخت آزادراه، تخصیص اعتبارات سالانه پاسخگوی نیاز نیست، لذا ایده مولدسازی از استان خراسان رضوی برای تامین منابع مالی این طرح پیشنهاد شد که رییس جمهور شهید نیز با آن موافقت کرد.

وی گفت: از محل مولدسازی اماکن دولتی در خراسان رضوی، ۱۲۰ هزار میلیارد ریال منابع مالی برای پرداخت سهم دولت از این اعتبارات تامین شد تا بخشی از این منابع به تامین اعتبارات ساخت قطعات مربوط به این آزادراه در استان تزریق شود.

به گفته وی، هم اینک نیز عملیات اجرایی این طرح از مشهد تا سه راهی تربت حیدریه در قالب ابنیه سازی و ساخت پل در حال انجام است.

کندی عملیات اجرای محور شادمهر- کاشمر به دلیل کمبود اعتبارات

مدیر کل راه و شهرسازی در خصوص محور ارتباطی شادمهر - کاشمر و عقب ماندگی در ساخت آن گفت: این محور ۵۴ کیلومتر طول دارد که ۱۴ کیلومتر از آن از محل اعتبارات ملی ساخته شده و در حال بهره برداری است.

وی ادامه داد: قرارداد با پیمانکار برای ۴۰ کیلومتر باقیمانده از آن نیز منعقد شده است اما کندی روند اجرای آن به دلیل اعتبارات اندک است به طوری که اختصاص سالی ۵۰۰ میلیارد ریال به این طرح پاسخگوی نیاز و تسریع در اجرا نیست.

داعی اظهار امیدواری کرد با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی در سال جاری بخشی از محور کاشمر ساخته شود.

وی گفت: هم اینک هزار و ۱۰۰ کیلومتر طرح در خصوص ساخت راه های خراسان رضوی در حال اجرا است که برای اتمام عملیات اجرایی آنها ۶۰ هزار میلیارد ریال منابع مالی نیاز است که امیدواریم از طریق مولدسازی، اعتبار این طرحها تامین اعتبار شود.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: پارسال قرارداد عملیات اجرایی برخی از محورهای حادثه‌خیز شامل بردسکن به خلیل آباد، کنارگذر تربت جام، "تپه سلام" و رباط سنگ - کدکن با ارزش حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال با پیمانکار منعقد شده و عملیات اجرایی آنها در حال اجرا است.

وی افزود: امسال طبق برنامه ریزی انجام گرفته ۴۰ کیلومتر از باند دوم محور مشهد - فریمان - تربت جام - تایباد - دوغارون به بهره برداری خواهد رسید.

داعی در خصوص مولدسازی املاک دولتی در خراسان رضوی گفت: نقش اداره کل راه و شهرسازی استان در حوزه مولدسازی اماکن و املاک دولتی، ایجاد کاربری برای املاکی است که ارزش افزوده بالا برای دولت داشته باشد.

وی ادامه داد: در این راستا ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان در میدان شهدای مشهد با مصوبه کمیسیون ماده ۵ به یک مرکز فرهنگی و اقامتی تبدیل شد که ارزش افزایی بالایی داشته است.

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و ۷۶۰ کیلومتر راه غیرآسفالته از نظر طول راه‌ها در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha