بوشهر - ایرنا - معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با دستور مستقیم رئیس جمهور به وزارت امور خارجه حق آبه تالاب ها در دست پیگیری قرار گرفته تا با تعاملات دیپلماتیک و بر اساس معاهده‌های موجود، طرف خارجی  به تامین حق آبه تالاب‌های ایران بویژه در حوزه هیرمند متعهد شود.

مجتبی ذوالجودی روز دوشنبه در گفت‌ وگو با ایرنا در بوشهر اعلام کرد: در سال‌های گذشته حق آبه تالاب‌های جنوب شرق و شمال غرب کشور که حوزه آبریز آن‌ها از رودخانه‌های مرزی است از سوی کشورهای همسایه به خوبی تامین نشده و مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی با اشاره به ورود توده‌های گرد و غبار از کشورهای عراق، عربستان و کویت به غرب ایران، گفت: توافق با همسایگان و حل این مشکل اولویت نخست دیپلماسی محیط زیستی کشور است که از امسال با قدرتی بیش از گذشته آغاز شده و تداوم دارد.

ذوالجوادی با بیان اینکه بیشترین عامل این آلودگی هوا گرد و خاک برخاسته از تالاب‌های خشک آنسوی مرزها است، ادامه داد: ۱۲ کشور همسایه ایران عضو معاهده رامسر هستند و تلاش می‌شود در این قالب نیز همکاری خوبی برای حل مشکلات زیست محیطی منطقه شکل گیرد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: قرار است جمهوری اسلامی ایران به عنوان دبیرخانه محوریت مذاکرات درباره وضعیت تالاب‌های منطقه و آلودگی گرد و غبار در این حوزه را به عهده گیرد.

این مقام مسوول گفت: در کشور ۳.۵ میلیون هکتار تالاب وجود دارد که از این میزان ۱.۵ میلیون آن متاثر از خشکسالی‌های ۲ سال گذشته تا حد زیادی خشک شده و شرایط خیزش گرد و غبار را پیدا کرده است.

وی با اشاره به بارندگی‌های امسال، افزود: هر چند امسال میزان بارندگی خوب بوده اما هنوز در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و برای بهبود شرایط، امیدوار به تداوم بارش‌ها و سپس تامین حق‌آبه تالاب‌ها از سوی وزارت نیرو هستیم. .

ذوالجودی یادآورشد: بر اساس قانون پس از تامین آب شرب برای مردم، تامین حق آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها در اولویت قرار دارد در حالی که در سال‌های گذشته و به دنبال وقوع خشکسالی، کمتر از ۳۰ درصد این حق‌آبه‌ها تامین شده و این میزان در برخی از استان‌ها کمتر از ۱۰ درصد بوده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال با پیگیری‌های این سازمان و تاکید رئیس جمهور، وزارت نیرو همکاری بیشتری در این زمینه داشته و تاکنون حق آبه تالاب بختگان و تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه تا حدی تامین شده است.

وی تاکید کرد: باید منابع آبی کشاورزی و صنعتی در حوزه‌های آبریز تالاب‌ها به گونه‌ای مدیریت شود تا وزارت نیرو بتواند حق‌آبه تالاب‌های کشور را با شرایط بهتری تامین کند.

ذوالجودی یادآورشد: بیش از ۲ هزار تالاب در کشور وجود دارد که ۲۲۶ مورد آن به دلیل اهمیتی که دارد در برنامه دولت دارای مصوبه هیات وزیران است و ۳۶ تالاب ایران در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و مطالبه گری بین المللی را نیز به دنبال دارد.

تاسیسات و سکوهای نفتی ایران نیازمند نوسازی و بازسازی است

ذوالجودی با اشاره به برداشت نفت از دریا و انتقال به سواحل آن، گفت: وضعیت زیست محیطی خلیج فارس، دریای عمان و خزر حاصل عملکرد کشورهای منطقه است.

وی افزود: هفته آینده نشست کمیته اجرایی کنوانسیون کویت (راپمی) برگزار می‌شود و ایران با استفاده از این فرصت مذاکرات خوبی را با مسئولان کشورهای منطقه خلیج فارس درباره کنترل آلودگی‌های نفتی و پساب آبشیرین‌کن‌ها خواهد داشت.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست با اذعان به اینکه تاسیسات و سکوهای نفتی کشور نیاز به نوسازی و بازسازی دارد، گفت: در یک سال اخیر وزارت نفت همراهی خوبی داشته و تعویض خط انتقال نفت از سکوی ابوذر به جزیره خارگ تاثیر بالایی در کاهش آلودگی نفتی دریا و سواحل خلیج فارس داشته است.

وی افزود: نوسازی و بهسازی دیگر خطوط و سکوها نیز در دستور کار وزارت نفت است که باید هرچه زودتر با استفاده از توان ملی و بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان و مراکز پژوهشی عملیاتی شود.

ذوالجودی درباره دیپلماسی زیست محیطی ایران در حوزه خزر نیز گفت: قرار است نشست آینده پنج کشور حوزه خزر عضو کنوانسیون تهران سال آینده در ایران برگزار شود و در حال تدوین برنامه‌ای با همکاری این کشورها برای ایجاد محیطی مناسب در این دریاچه هم از نظر کنترل آلودگی و هم آبخیزداری هستیم.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: دریا نیز مثل جو مرز نمی‌شناسد و مختص به ایران نیست بلکه تنها با همکاری دیگر کشورها و همدلی با آنها می‌توانیم به اهداف مناسب برسیم.