اصفهان -ایرنا - نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود اختصاص اعتبار ۲۰۰ میلیاردتومانی از محل سفر رییس جمهور، احداث تونل گردنه کلوسه در فریدونشهر از شهرستان های برف گیر و سخت گذر غرب اصفهان همچنان معطل مجوزهای زیست محیطی و پدافند غیرعامل است.

گردنه کلوسه ارتباط زمینی روستاهای کلوسه، وستگان، دورک، کاهگانک، کاهگان بالا، گاهگان پایین و وزوه را با سایر نقاط شهرستان فریدونشهر در غرب استان اصفهان برقرارمی کند که در بیشتر روزهای زمستان بدنبال سقوط بهمن و بارش برفِ سنگین مسدود می شود.

حسین محمدصالحی، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بدنبال بارش برف اخیر اکنون نزدیک به ۱۵ روز است که گردنه کلوسه مسدود است و اهالی هفت روستا واقع در پشتکوه دوم( موگوئی) فریدونشهر در محاصره برف قرار دارند.

وی به پیگیری مستمر برای احداث تونل گردنه کلوسه اشاره و بیان کرد: احداث این تونل از مسدودشدن مکرر گردنه روستای کلوسه در فصل زمستان جلوگیری و مسیر دسترسی به هفت روستای دیگر را نیز تسهیل می‌کند.

نماینده مجلس تصریح کرد: بوروکراسی و پیچیدگی های اداری در استان، صدور مجوز ماده ۲۳ برای آغاز عملیات اجرایی این طرح را به تاخیر انداخته است.

محمد صالحی افزود: با رایزنی هایی انجام شده مقرر شد تا زمان بازگشایی کامل این مسیر، یک پروند بالگرد شُنوک با هدف تامین دارو، تجهیزات اولیه درمانی و نیازهای اهالی این روستاها از سوی ارتش به منطقه اعزام شود.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین مقرر شد مدیر کل مدیریت بحران کشور با حضور در منطقه شرایط دشوار ساکنان این روستاها را به صورت میدانی ارزیابی کند تا نسبت به رفع آنها برنامه ریزی و اقدام شود.

محمد صالحی گفت: همچنین با پیگیری مدیریت بحران کشور و ابلاغ مشکلات این منطقه به استانداری، ۲ دستگاه بولدوزر به فریدونشهر اعزام شد که بدلیل تداوم بارش ها و کولاک شدید و ارتفاع زیاد برف عملیات بازگشایی سخت است و با کُندی صورت می گیرد.

نماینده مردم شهرستان های غرب اصفهان در مجلس افزود: همچنین با پیگیری فرماندار فریدونشهر یک دستگاه اسنوموبیل(ماشین برف رو) برای تردد به روستاهای پشتکوه دوم فراهم شده است اما تا زمان بازگشایی مجدد محورها و فراهم شدن امکان دسترسی، ناچار هستیم از طریق بالگرد نیازهای اولیه و دارو را به اهالی پشتکوه دوم برسانیم.

وی گفت: امیدواریم با صدور مجوزهای لازم، عملیات اجرایی احداث تونل با مساعد شدن شرایط جوی از اوایل سال آینده آغاز شود.

شهرستان سردسیر فریدونشهر با ۳۵ هزار نفر جمعیت و ۸۵ روستا در ۱۸۰ کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارد.