اهواز - ایرنا - معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید به دانشجویان فرصت سعی و خطا داد و مسئولیت‌ها را بر دوش آنان گذاشت، گفت: این مسئولیت‌ها در دوران انقلاب اسلامی در دانشجویان ظهور و بروز کرد و منشاء تحولات انقلابی در دانشگاه‌ها شد.

به گزارش چهارشنبه ایرنا دکتر عبدالحسین کلانتری در جمع دانشجویان و دانشگاهیان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در در آمفی تئاتر دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در شهرستان باوی افزود: تعداد زیادی از نهادهایی که بعد از انقلاب اسلامی در کشور شکل گرفتند توسط دانشجویان پایه گذاری شدند.

وی با بیان اینکه همین دانشجویان بودند که اتفاقات بزرگی را در دوران دفاع مقدس، جهاد سازندگی و بازسازی پس از جنگ تحمیلی رقم زدند، ادامه داد: خوشبختانه این ظرفیت‌ها همچنان در دانشگاه‌ها وجود دارد ولی باید با اعتماد به آنها کارها را به دانشجویان واگذار کنیم و اجازه سعی و خطا به آنها بدهیم؛ اگر مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های دانشگاه زیاد شود بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نیز برطرف می‌شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: ما به جای اینکه سامانه(سیستم) مشاوره‌ای را پس از وقوع آسیب‌ها تقویت کنیم باید با افزایش مشارکت دانشجویان در برنامه‌ها و تصمیمات و اجرا، زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعیرا فراهم کنیم.

وی افزود: تحقیقات متعدد نشان می‌دهد میزان مشارکت اجتماعی رابطه معکوس با میزان آسیب‌های اجتماعی دارد؛ هرچه میزان مشارکت بالا تر باشد میزان آسیب اجتماعی کمتر، میزان مسئولیت‌پذیری بیشتر، امید به آینده بیشتر، عرق ملی تقویت و هویت اجتماعی تثبیت شده‌تر می‌شود.

کلانتری بیان کرد: همه اینها، تاثیرات مسئولیت‌پذیری و مشارکت کنش‌گران اجتماعی است.

دانشجویان آینده ساز کشور هستند

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشجویان آینده ساز کشور هستند، گفت: رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم تاکید کردند که دانشجویان آینده ساز کشور هستند بنابراین مسایل استان و شهرستان صورت بندی شود و روی میز دانشگاه قرار گیرد البته در صورت بندی این مسایل دانشگاه نباید منفعلانه وارد عمل شود بلکه باید فعالانه صورت بندی کند و منتظر نباشد از جای دیگری مسایل به دانشگاه دیکته شوند.

وی با تاکید بر لزوم حل مسائل بسیج با استفاده از ظرفیت‌های استادی و دانشجویی پیشنهاد کرد برای فعال نگه داشتن دانشگاه‌ها، رویدادهای حل مسایل در دانشگاه زیاد شوند.

کلانتری بیان کرد: دانشگاه می‌تواند به صورت تخصصی به حوزه کشاورزی خوزستان که قطب نخست کشاورزی کشور است ورود کند و برای ایجاد تحول در این بخش، همه ظرفیت‌های خود را عملیاتی کند.

حتی مخالفان نظام اسلامی در فضای انقلاب مطالبه‌گری می‌کنند

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه برکات و تاثیرات شگرف و عمیق انقلاب اسلامی در همه لایه‌های اجتماعی کشور مشهود است، گفت: حتی مخالفان نظام اسلامی در فضای انقلاب اسلامی مطالبه‌گری می‌کنند و این خود دستاورد کمی نیست.

وی افزود: مورد مواخذه قرار گرفتن مسئولان در خصوص مساله فقر و تبعیض از دیگر ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

دانشگاه باید بتواند از آلام جامعه بکاهد

کلانتری با اشاره به مسئولیت اجتماعی دانشگاه گفت: اگر دانشگاه در راستای عمل به مسئولیت خود نتواند از آلام جامعه بکاهد به کارکرد و هدف اصلی خود نرسیده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه صرفا" نباید به تولید مقاله، کتب و ثبت اختراع بپردازد، افزود: چنانچه دانشگاه به نوعی در زندگی مردم تغییری ایجاد نکند نتوانسته رساله اصلی خود را محقق کند.

وی ادامه داد: دیواری که میان دانشگاه و جامعه کشیده شده نباید مانع از رسیدن صدای جامعه به دانشگاه شود؛ دستاوردهای دانشگاه باید در سفره مردم و حل مشکلات مردم نمودار شوند.

نقش استکبارستیزی دانشگاه و نفی استعمار و استبداد

کلانتری به نقش استکبار ستیزی دانشگاه و نفی استعمار و استبداد که منبعث از انقلاب اسلامی بود اشاره و اظهار کرد: دانشگاه در این مسیر نقش ویژه‌ای داشت؛ نقش دانشگاه به صورت تاریخی در این مسیر قرار داشت که از افتخارات دانشگاه و دانشجو است.

وی با بیان اینکه دانشگاه یک نهاد است نه یک سازمان افزود: ارتباط نهاد با جامعه بیشتر از ارتباط سازمان است؛ نهاد دانشگاه پس از انقلاب اسلامی سعی کرد در این مسیر و در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی گام بردارد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه پس از انقلاب اسلامی تلاش کرد در مسیر مسئولیت اجتماعی پیشگام باشد و مسئولیت خود را در عرصه‌های مختلف به خوبی ایفا کند ولی برخی سیاست گذاری‌های غلط سبب شد دیوار و شکاف دانشگاه و جامعه بیشتر شود.

وی افزود: امروز باید درباره مسئولیت‌های اجتماعی، دانشگاه را مورد پرسش قرار دهیم و آن را تبدیل به گفتمان مسلط بر دانشگاه و فراتر از دانشگاه کنیم.

کلانتری اظهار کرد: باید سوال کرد دانشگاه در قبال جامعه‌ای که در آن قرار گرفته چه مسئولیتی دارد؟ در قبال امکانات و درون داده‌هایی که از قِبل دانشگاه دریافت می‌کند چه برون داده‌ها و تسهیلاتی را در سطح جامعه پیرامونی خود فراهم می‌کند؟

وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی در دانشگاه یک خواسته دینی و انقلابی است، افزود: خوشبختانه هم اکنون ظرفیت‌های زیادی در نهاد دانشگاه چه در اجزای دانشگاه و چه در بین دانشجویان و اساتید برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی وجود دارد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات وفناوری نداشتن اعتماد و بسترسازی در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی را ۲ چالش مهم در تحقق مسئولیت اجتماعی دانست و گفت: باید اعتماد به نفس را در جامعه دانشگاهی تقویت کنیم و به دانشگاهیان و دانشجویان فرصت سعی و خطا بدهیم.

به گزارش ایرنا دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان (رامین) با سه هزار دانشجو واقع در شهرستان باوی، بزرگترین و معتبرترین دانشگاه تخصصی بخش کشاورزی در جنوب غرب کشور است.